אם אתה מחפש עורך דין מומחה לפשיטת רגל, ישנם מגוון משאבים העומדים לרשותך למצוא את המתאים למצבך הספציפי. דיני פשיטת הרגל הם מסובכים, ומדובר בהליך הכולל בירוקרטיה רבה והתעסקות עם גורמים ומקבלי החלטות רבים, אבל לבחור מישהו שרק יטפל בתיק שלך, מסתבר שזה לא מספיק, אלא חשוב שיהיה לצידך "האבא והאמא" שלך לכל אורך הדרך.

הליך פשיטת הרגל כולל גילוי מידע פיננסי ואישי רב, וחשוב לוודא שעובדים עם מישהו שמרגישים בנוח איתו. לכן, צריך לדבר עם כמה מועמדים לפני שמוצאים את המתאים מכולם.

בכתבה זו נעזרנו בעורך דין פשיטת רגל ליאור אבן עזרא על מנת לבדוק כיצד למצוא עורך דין מומחה שבאמת יוביל את החייב אל ההפטר המיוחל.

מציאת עורך דין מומחה לפשיטת רגל
אם חושבים להיכנס להליך חדלות פירעון, קבלת הפניה ממישהו שמכירים וסומכים עליו, עשויה להיות דרך טובה למצוא עורך דין שייצג אותך. החברים והמכרים עשויים לדעת יותר על המצב ועל הצרכים הספציפיים שלך, ואף עשוי להיות להם ניסיון ממקור ראשון.

אך לא לכולם יש אפשרות זו. אם לא ניתן לקבל המלצה ממישהו שמכירים, או שפשוט "לא מתחברים" למי שהמליצו עליו, הנה כמה אפשרויות נוספות שיש לקחת בחשבון:

  • סיוע משפטי: משרדי סיוע משפטי מספקים ייעוץ משפטי בחינם לאנשים בעלי הכנסה נמוכה. אם אתה זכאי, הם עשויים לייצג אותך ללא עלות. חשוב להדגיש כי בחלק גדול מהמקרים סיוע מעין זה הוא מוגבל, עורכי הדין אינם זמינים תמיד למענה לשאלות של החייב ולעתים מתחלפים תוך כדי הייצוג. כמו כן, מדובר בדרך כלל בעורכי דין בתחילת דרכם אשר נטולי הניסיון והקשרים הנדרשים.
  • מנועי החיפוש: מגוון מקורות מקוונים המציגים עורכי דין ומשרדי עורכי דין לפי מיקום ולפי התמחות. דוגמאות לכך כוללות את גוגל ופייסבוק, אשר בהם ניתן בחלק מהמקרים לראות ביקורות מלקוחות קודמים שמסייעות מאוד בקבלת ההחלטה של החייב בדבר הגורם שייטול חלק בייצוגו.
  • לשכת עורכי הדין בישראל: לשכת עורכי הדין בישראל יכולה לחבר אותך לעורך דין מקומי המתמחה בפשיטת רגל גם כן.

יתרונות בעבודה עם עורכי דין המתמחים בפשיטות רגל
אם אתה מתקשה כלכלית ולא רואה את האור בקצה המנהרה, פשיטת רגל עשויה להיראות כדרך האידאלית ביותר לפתור את הבעיה. 

"פשיטת רגל צריכה להיות האופציה האחרונה לאחר שמוצו כל האפשרויות, ולא הראשונה", אומר עו"ד אבן עזרא.

עורך דין יכול לעזור לך להעריך את המצב הכלכלי שלך כדי לקבוע אם חלופות אחרות להסדרת החוב עשויות להיות לטובתך ואם פשיטת רגל היא הדרך הנכונה עבורך, עורך הדין יכול לומר לך אם אתה זכאי לכניסה להליך חדלות פירעון מול הממונה או להליך מול רשם הוצאה לפועל.

במהלך התהליך, עורך הדין יכול לעזור בפעולות הבאות:

  • לספק עצות לגבי הזמן הטוב ביותר לכניסה להליך כדי שלא להגיע למצב כלכלי גרוע יותר מאשר זה שלפני הכניסה.
  • להציע הנחיות לגבי נכסים. עורך הדין שלך צריך להבין לאילו פטורים אתה זכאי ולעזור לך לא לאבד נכסים שלא לצורך.
  • לעזור להשלים את הניירת הנדרשת להגשת בקשת פשיטת הרגל.
  • לייצג אותך בפגישות עם הנושים.

"יש לך עו"ד מעבר לפינה שלך שנמצא שם כדי לוודא שמתייחסים אליך בסופו של יום", אומר עו"ד אבן עזרא.

עורך דין לפשיטת רגל- איך לבחור נכון (צילום: עו''ד ליאור אבן עזרא)
עורך דין לפשיטת רגל- איך לבחור נכון (צילום: עו''ד ליאור אבן עזרא)

מה לחפש אצל עו"ד פשיטת רגל
כששוכרים עורך דין להליכי פשיטת רגל, חשוב לבחור מישהו בעל ניסיון בתחום זה של הדין. הצעה זו עשויה להיראות מובנת מאליה, אך בסיס הידע של עורך הדין יכול לחולל שינוי משמעותי בעניינו של החייב. מומלץ לחפש מישהו שמגיש בקביעות שניים עד חמישה תיקים בחודש בתחום ההתמחות הזה.

אבל רק להכיר את החוק זה לא מספיק...
"אני אומר לכל הלקוחות שלי שחשוב שיהיה ללקוח נעים מאוד עם עורך הדין שלו". "אתה צריך להיות מסוגל לתקשר בחופשיות, חוסר פתיחות עלול לגרום לבעיות בתהליך פשיטת הרגל", הוא אומר.

5 שאלות שיש לשאול עו"ד בפגישת הייעוץ הראשונית
עורכי דין רבים לפשיטת רגל מציעים התייעצויות ראשוניות בחינם, ולכן הגיוני לנצל הזדמנות זו כדי למצוא עורך דין שנוח לעבוד איתו.
כאשר מגיעים אל הפגישות האלה, חשוב להיות מוכנים. הנה רשימה של כמה מהשאלות שכדאי לשאול את עורך הדין בפגישה הראשונה:

  1. האם אתה מתמחה בפשיטת רגל? דיני פשיטת הרגל (חדלות פירעון) הם מסובכים, לכן חשוב לוודא שעובדים עם איש מקצוע שמבין את הפרטים הרבים ביותר של החוק וכיצד הוא עשוי להשפיע עליך. רצוי להימנע מעבודה עם עורך דין שיש לו מעט או ללא ניסיון בפשיטות רגל.
  2. כמה תיקים של פשיטת רגל אתה מגיש בכל שנה? עו"ד אבן עזרא מציע לעבוד עם עורך דין שמגיש שניים עד חמישה תיקים מדי חודש, או בערך 50 בשנה.
  3. מי יטפל בתיק שלי? זה חיוני שעורך הדין יעבוד איתך מההתחלה ויבין את העניינים ואת מצבך הכלכלי. 
  4. מה מבנה שכר הטרחה שלך? עורכי דין המתמחים בפשיטת רגל מוכנים לעבוד עם לקוחותיהם כשאלו משלמים בפריסת תשלומים, אך למרות זאת, ייתכן שיידרש תשלום מלא לפני הכניסה להליך.
  5. מה כלול בתשלום שלך? באופן כללי, רצוי לוודא האם שכר טרחת עו"ד מכסה:
  • קביעה בדבר זכאות לפשיטת רגל
  • הכנת הבקשה לצו לפתיחת הליכם
  • ייצוג בפני הנושים
  • הסרת עיקולים והגבלות
  • הגשת המסמכים הדרושים

כמו כן, רצוי לשאול אלו שירותים כלולים ואלו אינם כלולים בתשלום. לדוגמא, אבן עזרא עובד עם לקוחות לאחר פשיטת הרגל בעניינם בתיקון דוחות האשראי שלהם.

כמה יעלה כל זה?
שכר טרחת עו"ד משתנה מאוד בהתאם לסוג ההליך שאליו ניגשים ומורכבות המצב הכלכלי של החייב. באופן כללי, צריך לצפות לשלם כמה אלפי שקלים טובים, שלרוב, מגיעים מחברים וקרובי משפחה שנחלצים לעזרת החייב בעת מצוקתו, אך ברוב המקרים זה משתלם מאוד.

מתוך הבנה שלקוחותיהם נמצאים במצב כלכלי קשה, עורכי דין רבים מוכנים לעבוד עם לקוחותיהם בפריסת תשלומים נוחה, לעתים הנפרסת אף מעבר לשנה קלנדרית אחת. 

שורה תחתונה
ישנן דרכים רבות למצוא עורך דין פשיטת רגל שייצג אותך. אם אתה יכול לקבל הפניה ממישהו שאתה מכיר וסומך עליו, זו כנראה דרך טובה. אם לא, שקול לבדוק מקורות אחרים, כמו סיוע משפטי, או מציאת המלצות ממנועי החיפוש על עורכי דין למודי ניסיון בתחום.

לא משנה איך תמצאו עו"ד פשיטת רגל, וודאו שאתם מכינים שיעורי בית כדי להבטיח שעורך הדין שלכם יהיה כשיר, מנוסה ומישהו שאתם מרגישים בנוח לעבוד איתו.