אפוטרופסות מהווה ביטוי של חובה וזכות לנהוג במסירות, לדאוג לצרכים של אדם, להגן על האינטרסים שלו ולנהל את ענייניו כאשר הוא אינו מסוגל לדאוג להם בעצמו באופן קבוע או זמני.

לאחר שמונה כדין, האפוטרופוס נדרש לפעול לטובתו של האדם במסירות ולהתחשב ברצונו ככל שהדבר מתאפשר. אפוטרופוס מוסמך לעשות כל הנדרש כדי למלא את תפקידו. עם זאת, לצורך ביצוע פעולות מסוימות הוא יצטרך לקבל אישור פרטני ומראש מבית המשפט לענייני משפחה.

מי רשאי להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס?
בן זוג של אדם שאינו מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו, קרובי משפחתו והיועץ המשפטי לממשלה או נציגו רשאים להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס עבורו. לפי הוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (להלן: "החוק") בית המשפט לענייני משפחה רשאי למנות לאדם אפוטרופוס במספר מצבים מוגדרים.
 
מינוי אפוטרופוס מתבצע במקרים רבים לקשישים שאינם מסוגלים לדאוג לענייניהם ולקבל החלטות בעצמם, ולבגירים עם צרכים מיוחדים שאינם מסוגלים לנהל את ענייניהם בעצמם מפאת מוגבלותם.
 
מינוי אפוטרופוס נדרש גם כאשר אדם הוכרז על ידי בית המשפט כפסול דין עקב ליקוי שכלי או מחלת נפש שממנה הוא סובל אשר גורמים לכך שהוא אינו מסוגל לדאוג לענייניו בעצמו. אפשרות נוספת למינוי אפוטרופוס היא עבור קטין שהוריו הוכרזו כפסולי דין, לקטין שהוריו נפטרו או לקטין שהוריו לא מסוגלים למלא את חובתם ההורית כלפיו. 

לבקשה למינוי אפוטרופוס יש צורך לצרף חוות דעת רפואית
בהתאם לחוק, כל אדם רשאי להתמנות כאפוטרופוס וניתן למנות לתפקיד גם תאגידים וכן את האפוטרופוס הכללי. לבקשה למינוי אפוטרופוס שמוגשת עבור בגיר יש לצרף חוות דעת רפואית עדכנית, המפרטת את מצבו הבריאותי של האדם שעבורו מתבקש המינוי ומתייחסת למסוגלותו לדאוג לענייניו בעצמו וליכולתו להבין את משמעות המינוי.

יש במינוי אפוטרופוס לאדם משום הגבלה ביכולתו לבצע פעולות משפטיות וכפועל יוצא, הגבלה של חירותו ועצמאותו. לפיכך, בית המשפט ימנה לאדם אפוטרופוס רק כאשר נבחנו כל החלופות למינוי אשר מגבילות במידה פחותה את עצמאותו, חירותו וזכויותיו של האדם שלגביו התבקש המינוי.

עורך דין מקצועי ומנוסה יסייע לכם לצלוח את הליך מינוי האפוטרופוס
אם נקלעתם למצב שבו יש צורך למנות אפוטרופוס לבן זוגכם או לקרוב משפחתכם, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שמתמחה בתחום האפוטרופסות כדי שיסביר לכם את משמעות המינוי עבור כל הצדדים המעורבים. נוסף על כך, עורך הדין יסייע בהכנת בקשת המינוי לבית המשפט לענייני משפחה וילווה את המבקש/ים לאורך הליך המינוי עד לסיומו המוצלח.

עורך דין עידו לשם מומחה בתחום דיני המשפחה והירושה, בעל ניסיון רב בהגשת בקשות למינוי אפוטרופוס, בניהול הליכי מינוי אפוטרופוס, בהתנהלות מול האפוטרופוס הכללי ובליווי מבקשים בהליכי מינוי אפוטרופוס. עורך הדין והנוטריון עידו לשם גם מוסמך משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך (כצעד מקדים לפני הצורך במינוי אפוטרופוס) ומנהל משנת 2014 את פורום אפוטרופסות, זכויות קשישים ובעלי מוגבלויות באתר עורכי הדין LawGuide.

עורך דין עידו לשם פועל בשיתוף פעולה עם הלקוח תוך לימוד מעמיק של כל פרטי המקרה הרלבנטיים ושימת דגש על היבטיו המשפטיים, וכל הפרטים הנדרשים לצורך הליך מינוי האפוטרופוס עבור מבקש/י המינוי ועבור האדם שיש צורך למנות עבורו אפוטרופוס. בנוסף, ניתנת הדרכה כיצד יש לפעול לאחר המינוי ומהן חובות האפוטרופוס על פי החוק והתקנות.

מינוי אפוטרופוס הוא הליך רגיש שמערב תחושות ורגשות
מינוי אפוטרופוס הוא הליך רגיש שמערב תחושות ורגשות שכן מטבע הדברים מינוי כזה נעשה במצבים של קושי. לפיכך, למבקש מינוי אפוטרופוס מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, היודע לנהוג ברגישות הראויה ובהקפדה על יחס אישי ומצוינות משפטית.

עורך דין ונוטריון עידו לשם הוא בעל ניסיון רב בניהול הליכים משפטיים ממוקדי מטרה, ובהתמודדות במצבים אנושיים רגישים. הניסיון מלמד כי בחירה בעורך דין מקצועי ומנוסה לצורך הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס ולהתנהלות שוטפת מול האפוטרופוס הכללי תסייע לקרובי משפחתו של האדם שממונה לו אפוטרופוס לצלוח את ההליך המשפטי הכרוך בבקשת המינוי ביעילות ובמהירות.

פרטי התקשרות:
טלפון: 053-9429000
כתובת: מנחם בגין 144 א', מידטאון, תל אביב
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/5903/8334/ 

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.