המוסד לביטוח לאומי מבטח את כל העובדים במדינת ישראל בביטוח תאונות עבודה. המטרה של ביטוח תאונות עבודה היא בראש ובראשונה לסייע לעובדים שנפגעו בעבודה ולפצות אותם בגין אובדן ההכנסה שנגרם להם בעקבות הפגיעה.

כיצד מוגדרת תאונת עבודה בחוק הביטוח הלאומי?
תאונת עבודה מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי כתאונה שאירעה לעובד במהלך עבודתו ובעקבותיה. ביחס לעובד עצמאי נקבע בחוק כי מדובר בתאונה שאירעה לו תוך כדי עיסוקו במשלח ידו וכתוצאה ממנו. חשוב להבהיר כי גם תאונה שאירעה לעובד בדרך מביתו לעבודתו או בדרכו מהעבודה הביתה תוכר כתאונת עבודה ובלבד שהעובד לא סטה מהדרך, בכפוף למספר סייגים.

הזכויות שמעניק המוסד לביטוח לאומי ניתנות לעובד כבר בסמוך לאחר הפגיעה כאשר עובד שנפגע בעבודה זכאי לקבל טיפול רפואי ללא עלות. המענה הרפואי הראשוני יכול להינתן לעובד על ידי קופת חולים, מד"א, בית חולים או מרפאה לרפואה דחופה אשר נמצאים בסמוך למקום שבו התרחשה התאונה. בהמשך, העובד יהיה פטור מתשלום השתתפות עצמית עבור הטיפול הרפואי שיקבל בקופת החולים שבה הוא חבר.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין רונן-מעוז, לחץ/י כאן

הגשת תביעה לקבלת דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי
במקרים רבים עובד שנפגע בעבודה סובל מפגיעה משמעותית בכושר עבודתו ולכן זכאי לקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי עבור התקופה שבה הוא נעדר מהעבודה. דמי הפגיעה משולמים לעובד עבור תקופה מקסימלית של 91 ימים. כדי לקבל את דמי הפגיעה, העובד יצטרך להגיש למוסד לביטוח לאומי אישור רפואי בו מצוין כי עקב הפגיעה הוא אינו מסוגל לעבוד. יתרה מזאת, העובד יצטרך להציג לביטוח הלאומי תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה או דו"ח מחדר מיון או תעודה רפואית מבית חולים אשר מפרטים את הפגיעות שנגרמו לו בתאונה בציון התקופה שבה הוא אינו מסוגל לעבוד.

בתביעה לדמי פגיעה העובד יידרש לפרט את נסיבות התאונה ולציין מתי הפסיק לעבוד עקב הפגיעה. תביעה לדמי פגיעה יש להגיש תוך 12 חודשים ממועד התאונה כאשר הגשת התביעה באיחור עלולה לפגוע בזכאות העובד לדמי פגיעה ואף להוביל להפחתת גמלת הנכות שיקבל במקרה שוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי תחליט לקבוע לו אחוזי נכות.

הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה
עובד שנותרה לו נכות, זמנית או קבועה, לאחר תאונת עבודה והמוסד לביטוח לאומי קיבל את תביעתו לתשלום דמי פגיעה, רשאי להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה, אליה יש לצרף אישורים רפואיים, תוצאות בדיקות רפואיות שיש ברשותו וכל מסמך נוסף שמתייחס למגבלות שמהן הוא סובל כתוצאה מהתאונה. גם במקרה זה חשוב מאוד להגיש את התביעה תוך 12 חודשים ממועד התאונה שכן הגשתה באיחור עלולה לפגוע בזכויות המבוטח.

עורך הדין אורן מעוז (צילום: Pro-tv)
עורך הדין אורן מעוז (צילום: Pro-tv)

עמידה בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי
השלב הבא לאחר הגשת התביעה לקביעת דרגת נכות על פי רוב הוא קבלת זימון לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. הוועדה תבחן את החומר הרפואי בעניינו של העובד, תערוך לו בדיקה קלינית ובהתאם לממצאים תקבע את אחוזי הנכות הרפואית שנותרו לו בעקבות התאונה. 

ככל שתיקבע  נכות קבועה בשיעור נמוך מ-9%, לא ישולמו לעובד תגמולים, אולם ככל שתיקבע נכות קבועה  מעל ל- 9% ועד ל- 19% ישולם לעובד מענק נכות חד פעמי ואילו נכות בשיעור של 20% ויותר תזכה את העובד בקצבת נכות חודשית קבועה, ללא קשר לשכרו לאחר התאונה. במקרה של חוסר שביעות רצון מהחלטת הוועדה הרפואית ניתן לערער על החלטתה ולהיבדק בשנית על ידי ועדת ערר ואם נפלה טעות משפטית ניתן לערער לבית הדין לענייני עבודה.

על פי רוב, הסתייעות בעורך דין לצורך ייצוג המבוטח בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי תאפשר להציג לחבריה בבהירות את הפגיעות והמגבלות שנגרמו לו בעקבות התאונה ותוודא שהוועדה לא פועלת בניגוד לדין. בתוך כך, עורך הדין רשאי לטעון בשם המבוטח, להגיש מסמכים בשמו, לענות על שאלות בשמו ולבצע פעולות נוספות.

תאונת עבודה שהתרחשה בעקבות רשלנות המעסיק
אם תאונת העבודה שאירעה לעובד התרחשה עקב רשלנות המעסיק, העובד רשאי להגיש תביעת פיצויים כנגד המעסיק וחברת הביטוח שלו. כדי לזכות בתביעה העובד יצטרך להוכיח שמעסיקו התרשל כלפיו והפר את החובות המוטלות על מעסיק לשמירה על בריאותם של העובדים, שנגרם לו נזק בעקבות התאונה ושקיים קשר סיבתי בין התרשלות המעסיק ובין הנזק.

נוסף על כך, עובדים רבים שנפגעים בעבודה אינם מודעים לכך שמעבר לביטוח שמעניק המוסד לביטוח לאומי, הם מכוסים בביטוחים נוספים שונים כגון ביטוח תאונות אישיות, ביטוח מנהלים, ביטוח של קרן הפנסיה וכו', אשר עשויים לזכות אותם בתגמולים נוספים מעבר לתגמולי המוסד לביטוח לאומי.

לפיכך, קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום מיצוי הזכויות מיד לאחר שנפגעתם בתאונת עבודה יכולה לסייע למצות באופן מיטבי את הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי, מול המעסיק ומול המבטחות הפרטיות. עורך הדין ייבחן את נסיבות התאונה ואת הגורמים לה, ייבחן את תנאי פוליסות הביטוח הרלבנטיות ויפעל לפי הצורך כדי שהמבוטח יקבל את מלוא הפיצויים שמגיעים לו.

משרד עורכי דין רונן-מעוז עוסק בייצוג נפגעי תאונות עבודה בתביעות למוסד לביטוח לאומי, דיני נזיקין, רשלנות רפואית, תביעות ביטוח ונזקי רכוש. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

 *לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.