צליפת שוט (Whiplash) היא אחת החבלות הנפוצות ביותר הנגרמות בעת תאונת דרכים.

מהי צליפת שוט?
צליפת שוט נגרמת כתוצאה מתנועה מהירה וחדה של הראש קדימה ואחורה, בדומה לתנועת שוט בעת הצלפה. חבלה מסוג זה מאפיינת תאונות דרכים בהם אדם היושב ברכב סופג פגיעה בעוצמה מרכב אשר נכנס בו מאחור. תנועה מהירה שכזו של הראש עלולה לגרום לנזק חמור בצוואר וברקמות, תזוזה של חוליות ועוד.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין הילה אחירם, לחץ/י כאן

מהם תסמיני החבלה?
התסמין הבולט בצליפת שוט הוא כאב עז בצוואר. נוסף על כך עלולים להופיע סימפטומים כגון נוקשות שרירים, מגבלה בטווח התנועה, כאבי גב וכתפיים, כאבי ראש וסחרחורות. כמו כן, קיימים תסמינים נוספים כגון נימולים בצוואר, בכתפיים ובכפות הידיים, אובדן שיווי משקל, ראייה מטושטשת וטנטון. במקרים מסוימים יתכן כי לאחר התאונה יתפתחו גם סימפטומים על רקע נפשי כגון חרדה, דכאון והפרעות שינה.

לעיתים תסמינים אלה מופיעים מיד בסמוך לתאונה, אך ישנם מקרים שבהם התסמינים מתחילים להופיע ולהתגבר רק לאחר מספר ימים.

ברוב המקרים תסמיני החבלה יחלפו תוך פרק זמן של כשלושה חודשים, לאחר טיפול ושיקום קצר אולם יש נפגעים אשר אצלם החבלה עלולה להביא לפגיעה כרונית שיתכן שתותיר נכות משמעותית.

כיצד מטפלים בצליפת שוט?
מענה רפואי לחבלת צליפת שוט יינתן על ידי רופא אורתופד וקיימת חשיבות רבה לטיפול רפואי בסמוך למועד התאונה. הטיפול המקובל במקרים אלה הוא מנוחה, שימוש במשככי כאבים וביצוע טיפולי פיזיותרפיה בהתאם להמלצת הרופא המטפל. 

עורכת הדין הילה אחירם (צילום: בועז נובלמן)
עורכת הדין הילה אחירם (צילום: בועז נובלמן)

מה חשוב לעשות לאחר חבלת צליפת שוט?
אם נפגעתם בתאונת דרכים עליכם לגשת באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי בחדר מיון או בקופת החולים. יש לציין בפני הרופא המטפל באופן מפורט ומלא את האופן שבו התרחשה הפגיעה ואת התסמינים שמהם אתם סובלים, גם אם מדובר בכאב שנראה באותו הרגע רק מזערי וקל. 

גם אם הנכם סבורים כי לא נפגעתם כלל, חשוב שתהיו קשובים לגופכם מאחר שלעיתים ההתרגשות הקיימת לאחר התאונה והתגובה הטבעית של הגוף מונעות מאיתנו להיות עירניים לכאב. אם מאוחר יותר אתם חשים בכאב, פנו לקבלת טיפול רפואי בהקדם האפשרי.

רצוי להקפיד על קבלת טיפול רפואי רציף ולמלא אחר המלצות הרופא המטפל, לרבות ביצוע בדיקות הדמיה וטיפולי פיזיותרפיה. קבלת טיפול רפואי מיידי ובאופן רציף יוכל לסייע להחלמה מהירה וכן לסייע בהמשך הדרך בניהול ההליך המשפטי בצורה מיטבית.

נוסף על כך, יש לתעד ולשמור את כל המסמכים הרפואיים, לרבות קבלות על הוצאות בגין טיפולים רפואיים, תרופות, נסיעות ועזרת צד ג' (מטפלת, עוזרת וכו'). תיעוד מפורט ומקיף יעזור ויקל בניהול הליך התביעה כאשר תרצו להוכיח כי אכן נגרם לכם נזק רפואי בעקבות התאונה.

סכום הפיצוי בגין חבלת צליפת שוט
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי אדם אשר נגרם לו נזק גופני כתוצאה מתאונת דרכים יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח. 

כאשר מדובר בחבלת צליפת שוט קלה עם תסמינים חולפים יהיה זכאי הנפגע לפיצוי בגין כאב וסבל בגובה של אלפי שקלים. פיצוי נוסף ניתן יהיה לקבל בגין הפסד ימי עבודה והוצאות. אם מדובר בפגיעה חמורה אשר הותירה נכות לצמיתות, הנפגע יהיה זכאי לפיצוי משמעותי אשר עשוי להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

לאחר מעורבות בתאונת דרכים מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה המתמחה בנזקי גוף ובקיא בתחום תאונות הדרכים. קבלת ייעוץ משפטי מקצועי יסייע לכם למצות את זכויותיכם באופן מלא ולקבל את הפיצוי המקסימלי מחברת הביטוח.

עורכת דין הילה אחירם עוסקת בתחום הנזיקין על שלל היבטיו, לרבות נזקי גוף כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונת תלמידים, ביטוח לאומי ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.