גבר בן 40 וילד בן 12 נהרגו אמש (ראשון) בקריסת טריבונה, בבית כנסת של חסידות קרלין, בגבעת זאב במהלך אירועי חג שבועות. לפי תיעודים מזירת האירוע, הטריבונה שנפלה נבנתה באופן מאולתר ורשלני, והורכבה מקורות עץ שחוברו זו לזו בעזרת חוטי בניין ולא בעזרת ברגים כמקובל.

לאחר האסון, התברר כי גורמים רבים התריעו מפני הסכנה במבנה וקרב האשמות החל בין הצדדים, ואף נחשף מכתב רשמי אשר מצביע כי המשטרה התריעה מראש שאינה לוקחת אחריות על האירוע. במקביל, הוחלט כי יחידת ההונאה של מחוז תל אביב תחקור את התקרית.

ראש מועצת גבעת זאב יוסי אברהמי הטיל את האחריות לאירוע על המשטרה כאשר אמר: "מה שקרס היא טריבונה של המתפללים. המועצה פנתה לכל הגורמים, ביניהם גם המשטרה, והתרענו. גם אנשי הבטיחות וגם אנשי המועצה אמרו שאין לאשר את האירוע. אחר הצהריים עוד שמנו מחסומים, סגרנו עם שלטים, ומבחינת המועצה אי אפשר לקיים את האירוע. לצערנו לא קיבלנו סיוע מהמשטרה, במכתב ששלחו אלי הם אמרו שהם מסירים אחריות. אני לא יודע מי אירגן את האירוע הזה, אני בהערכת מצב ונדע בדיוק מה קורה לאחריה".

הנחיות המשטרה לעיריית גבעת זאב בנושא בית הכנסת (צילום: ללא קרדיט)
הנחיות המשטרה לעיריית גבעת זאב בנושא בית הכנסת (צילום: ללא קרדיט)

גורמים במשטרה טוענים כי החובה, על פי חוק, על האכיפה היא על הרשות המקומית. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי "ראש המועצה מיהר לצאת בהצהרות לגבי אחריות הגורמים השונים, כאשר החובה לאכיפת האיסור הייתה מוטלת עליו על פי חוק".

כאמור, גם ניצב דורון תורג'מן, מסר הצהרה לתקשורת, בה מסר כי "מדובר באירוע טראגי. ממש בסמוך יש בית כנסת בהליכי בניה שטרם הושלמה. בטרם נחפש מי אשם ובמה, חשוב להבין שיש  54 פצועים, חלקם קשה ויש שני הרוגים. מדובר במבנה שטרם הושלם כבית כנסת, התקיימה פגישה השבוע במהלכה הודיע מפקד התחנה לראש המועצה שהמבנה אסור בתפילה ובהתאם גם ניתנו הנחיות סדורות. תבינו דבר אחד - מדובר בבית כנסת, זו אחריות של ראשות מקומית וזו אחריותם להוביל לסגירה שלו".

קריסת הטריבונה בבית כנסת בגבעת זאב (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
קריסת הטריבונה בבית כנסת בגבעת זאב (צילום: דוברות כיבוי והצלה)

עוד הוסיף תורג'מן כי "יש מכתב שמגדיר את ההגבלות ומגדיר מי נדרש להיות פה, כולל פקחים מטעם המועצה, כולל השורה 'תקבלו כל סיוע שידרש'. רק רוצה לומר דבר אחד, כרגע מדובר באירוע טראגי שעדיין מטפלים בו. יש פצועים קשה והרוגים, רוצים להשלים את הארוע ואני מניח שיהיו עצורים. שוב אנחנו נדרשים לאירוע שיש בו רשלנות והתנהלות חסרת אחריות. אני יכול לומר שבכל אירוע בירושלים ובארץ יש נהלי בטיחות שהיום הם מחודדים יותר".