מי מההורים הוא ההורה הטוב ביותר? מי יהיה ההורה המשמורן? זהו אחד המאבקים הקשים בין הורים בהליך גירושין. 

בתקופה האחרונה הפסיק בית המשפט לשתף פעולה במאבק זה בין ההורים, וכך אט אט נסוג המאבק על המשמורת לאחור. על המאבק ונסיגתו לאחור בכתבה שלפניכם.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת מורן אלסאיג בני, לחץ/י כאן

מאבק בין הורים על משמורת הילדים
בראשיתו של הליך גירושין ישנם מאבקים במספר תחומים. במקרים רבים המאבק הקשה ביותר הוא המאבק שמנהלים הצדדים כהורים. מאבק שבו עסוקים ההורים במטרה לנצח את ההורה האחר. לטובת הניצחון משקיעים הם משאבים רבים, על גבם של הילדים, ולא אחת כשהילדים משמשים "כלי נשק" במאבק, במטרה לפגוע בקשר בין ההורה האחר לילדים, ולשלול מסוגלותו לשמש הורה פעיל ומעורב בחיי הילדים. זאת, למרות הכל, כשהאפוטרופסות הטבעית נשארת לשני ההורים.
 
במהלך המאבק נפגעים באופן ישיר - הילדים. הילדים, שעד למועד הפרידה, ידעו וחשו שיש להם שני הורים שדואגים להם, ושמחויבים באופן שווה כלפיהם, מבינים תוך כדי המאבק, שלמעשה יש הורה אחד שווה יותר, והורה אחר ששווה פחות. הורה אחד שקובע את הטון והכללים, והורה אחר שאינו מחליט על החיים שלהם, ולכל היותר משמש הורה של "כיף" בזמני השהות. 

מה הוביל לנסיגה מהמאבק על המשמורת? 
בתי המשפט הבינו שלהגדרה יש חשיבות. ההגדרה של כל אחד מההורים חשובה לכל אחד מהם, ולמעשה ההגדרה השונה היא זו המובילה למאבק. לכן, ללא רלוונטיות להסדרי השהות של הילדים עם כל אחד מההורים - שני ההורים יקבלו הגדרה זהה.

כך, כשיש הגדרה זהה - אין מאבק על ההגדרה.

אין עוד הורה אחד משמורן, והאחר לא. שני ההורים הם הורים לכל דבר ועניין, ולשניהם יש אחריות כלפי ילדיהם, ולכן שניהם יישארו באופן טבעי ההורים המשמורנים. ההגדרה המשפטית שיקבל כל אחד מההורים הינה "משמורת משותפת" או "אחריות הורית משותפת". שתי הגדרות שמשמעותן זהה. לעיתים משתמשים בהגדרה "משמורת משותפת" ולעיתים ב"אחריות הורית משותפת".

הגדרה זהה ואחריות הורית שווה עבור שני ההורים
לשני ההורים הגדרה זהה ואחריות שווה. שני ההורים אחראים כלפי הילד. אין עוד הורה מועדף על פני האחר, ולכן באופן טבעי ומחייב, מחויבים שני ההורים בשיתוף פעולה, והכל מתוך ראיית טובת הילדים.

ההגדרה השווה, וביטול שלילת מעמדו של מי מההורים, מביאה את שני ההורים, לרוב, להרגיש הורים שווים, וערך הורתם נשמר, עובדה המובילה להעלאת המוטיבציה להמשיך בקשר עם הילדים ובאופן מטיב.

מעבר לכך, הילדים. הילדים, שהקרקע נשמטה מתחת רגליהם נוכח פרידתם של הוריהם, ממשיכים לקבל את המסר משני ההורים ששניהם שווים, שניהם אוהבים ודואגים להם באותה מידה, ולמעשה מעבר להפרדת המגורים בין ההורים - כלפיהם לא ישתנה דבר.

בתי המשפט הפסיקו לשתף פעולה עם המאבק על משמורת הילדים
הפסקת שיתוף הפעולה של בתי המשפט במאבק על ההגדרה "משמורת", הובילה ומובילה לפסקי דין והחלטות הקובעות "משמורת משותפת"/ "אחריות הורית משותפת" גם כאשר הסדרי השהות עם מי מההורים מצומצמים מאוד, ואפילו עד כדי מפגש אחד בשבוע.

למעשה חוסר שיתוף הפעולה במאבק על ההגדרה מצד בתי המשפט, מביא את ההורים להבנה שהניסיון שלהם בהליך הגירושין לפתוח במאבק על הגדרת "המשמורת", להערים קשיים ולפגוע בתקשורת בינם לבין ילדיהם - לא יצלח. בית המשפט הפסיק לעודד חוסר תקשורת, ולתת למי מההורים מוטיבציה להמשיך ולחבל בתקשורת בין ההורה האחר לילדיו, בכדי לזכות במאבק על הגדרת "המשמורת".

בית המשפט לא משתף פעולה באופן נחרץ. כלומר, גם אם התקשורת אינה טובה - בית המשפט עשוי להכריע ולפסוק "משמורת משותפת"/"אחריות הורית משותפת", ועל ההורים לפעול כאנשים בוגרים, ולכל הפחות - לתקשר ביניהם בתקשורת כתובה, כשטובת הילדים לנגד עיניהם.

בסוף, אין כל טעם להיאבק על ההגדרה. שני ההורים יקבלו הגדרה זהה.

ההגדרה לא תפגע במי מהם, ובוודאי שלא בילדיהם, אשר ישהו עם כל אחד מההורים בהתאם לרצונם ולטובתם.

עורכת דין ומגשרת מורן אלסאיג בני עוסקת בדיני משפחה, גירושין בהסכמה, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש, הסכמי ממון, שלום בית ועוד, מוסמכת משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.