הילד נולד עם שיתוק מוחין, האם נפטרה ממכת חשמל, המחלה אובחנה מאוחר מדי והגיד נקרע בשל טיפול שגוי. אין אפשרות לתאר את כאב הלב המכווץ את המשפחה כאשר מישהו חולה. אף אחד לא סופר את ימי העבודה שהופסדו, את ההוצאות האדירות ואת הקשיים שנגרמו לעתיד, בשעה שקרוב משפחה סובל.

אבל לאחר מרוץ הטיפול הראשוני כדאי לעשות חושבים. אם הנזק נגרם בעקבות רשלנות רפואית הממסד הרפואי יצטרך לקחת על שכמו את הוצאות הטיפול ואת הנזק שנגרם מכאן ולהבא. הוא מאיים, הממסד. נראה כהר שאין דרך לגבור עליו, אך בדיוק בשביל זה קמה דיקלה ואנונו, עורכת דין המתמחה ברשלנות רפואית מזה ארבע עשרה שנים, ונטלה על עצמה את המשימה.

לדיקלה ניסיון יוצא דופן בתחום הרשלנות הרפואית, שכן עד לפני שנים ספורות ייצגה את הצד הנתבע - קופות החולים ובתי החולים בבתי המשפט, ורק לאחרונה עברה להעניק את שירותיה לצד התובע. כעת היא מכירה את ההתנהלות הפנימית של מוסדות הרפואה, יודעת אילו מסמכים יידרשו, אילו טענות ינסו להפיל את התביעה ומה על מרשיה לעשות כדי לבסס אותה. עם כל הידע על התהליכים הנגדיים היא באה לתת שירות.
 
עו"ד ואנונו עונה על כל השאלות הרלבנטיות שמעניינות אתכם.

לפניה ישירה אל עורכת דין דיקלה ואנונו, לחץ/י כאן

האחות בקופת החולים התייחסה אלי בצורה לא מסמפתת, השבר של בני התאחה בצורה לא טובה והיה צריך לערוך לו ניתוח כדי לתקן את הנזק, האם מגיע לי כסף? מה מוגדר כרשלנות רפואית?
רשלנות רפואית היא חריגה מפרקטיקה רפואית סבירה, ובמילים פשוטות, נזק חריג שנגרם בשל בדיקה לא מספיק מעמיקה או פעולה בלי שיקול דעת או התייעצות. לא כל נזק נחשב רשלנות רפואית. במקרה שרופא הפעיל שיקול דעת, חשב ושקל והתנהג לפי הנהלים, גם אם נגרם נזק הוא לא ייחשב לרשלנות. רק במצב שרופא סטה מן הנהלים המקובלים, ממה שנהוג בבית חולים שבו הוא עובד או ממה שמקובל בספרות הרפואית, ניתן להגדיר את המקרה כרשלנות רפואית.

ככלל, רוב האנשים יודעים על הרשלנות רק בדיעבד ולא בזמן אמת. קורה לפעמים שאנשים מגיעים לייעוץ שני והרופא טוען שניתן היה לראות את המצב קודם ולהציל את האיבר או שרופא טוען כי ניתן היה לאבחן מחלה שנים ארוכות קודם לכן ולמנוע את הדרדרות המצב. כל מקרה כזה שווה בדיקה של עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית, ייתכן מאוד ובסופו של תהליך תפוצו בהרבה מאוד כסף.

בשורה תחתונה, רשלנות רפואית היא מקרה בו נגרם נזק בשל אבחון מאוחר, בשל שיקול דעת לא נכון או בשל טיפול לא מחושב. יחס לא סימפתי, איחור אבחוני שלא גרם נזק או טיפול נכון שהסתיים בכישלון, אינם נחשבים לרשלנות רפואית.

האם ישנם מקרים בהם תינוק שנולד חולה מהווה עילה לתביעה?
בהחלט. לידות טראומטיות שגרמו לנזקים מהווים עילה לתביעות בסכומים של מיליוני שקלים. כאשר ילד נולד עם שיתוק מוחין, למשל, וניתן להוכיח כי משהו הסתבך בשעת הלידה ובטיפול מוקדם היה אפשר למנוע את הנזק, יוכל לזכות לפיצוי של מיליוני שקלים.

אילו מקרים יכולים להיחשב לרשלנות רפואית?
רבים. להלן טעימה קצרה. ניתוח שנכשל וגרם לנזק, אבחונים מאוחרים של מחלות קשות בהם האיחור האבחוני גרם נזק, בעיות שנגרמו בשל לידה טראומטית, חוסר התראה מוקדמת במקרים שבהם ילד נולד פגוע והיה לרפואה מידע מקדים על כך, ועוד.

עורכת הדין דיקלה ואנונו (צילום: דניאל אוחנה )
עורכת הדין דיקלה ואנונו (צילום: דניאל אוחנה )

איך מחושב סכום הפיצוי בתיק רשלנות רפואית?
כאשר מחשבים את סכומי הפיצויים מסתכלים בבית המשפט מה היה קורה לו האדם היה נשאר בריא או לו התינוק היה נולד בריא. בתוך התמונה הזו לוקחים בחשבון את העזרה שהוא נזקק לה כעת, את הכאב והסבל שנגרמים לו, את היכולת שלו להתנייד, את העזרים הרפואיים שנדרשים לו, את העבודה שהוא אינו יכול להמשיך וכו'. הפיצוי כולל בעצם תמונת חיים שלמה שהשתנתה בגלל המצב.

האם ניתן להגיש תביעה על רשלנות רפואית ללא ליווי עו"ד?
תיאורטית כן, אולם בלי המידע שיש לעורך דין המתמחה בתיקי רשלנות רפואית, קל מאוד יהיה לממסד להביס את התובע גם במקרה שהצדק זועק לטובתו. מכיוון שמדובר בסכומי עתק, טעות לנסות לחסוך בשכירת עורך דין.

אם פניתי לעורכת דין אך התיק לא צלח, האם אצטרך לשלם לה?
כל משרד מתנהל בהתאם לכלליו. אצל עו"ד ואנונו תשלום קטן מאוד ניתן לאחר שרופא מומחה אליו פנתה עורכת הדין אישר כי יש בתיק קייס - כלומר עילה לתביעה. יתר התשלום נגבה באחוזים מן הפיצוי הניתן עם סיום התביעה. אם פניתם כי חשבתם שיש לכם עילה לתביעה ובבדיקה נראה שאין סיכוי לזכות, לא תידרשו לשלם שקל.

מהו תהליך תביעת רשלנות רפואית?
בשלב הראשון נפגש התובע עם עורך הדין, מספר לו את סיפורו ומעביר את המסמכים הרפואיים שבידיו. לעו"ד ואנונו גישה למקומות הנדרשים לשם הוצאת החומרים הרפואיים ולכן גם אם לא שמרתם תיעוד שמוכיח את מקרה הרשלנות, היא תוכל לשחזר את המסמכים בעצמה.

לאחר איתור המסמכים והחומר הרלבנטי, מועבר התיק לבדיקתו של רופא המתמחה בתביעות רשלנות רפואית כדי שיבדוק אותו ויחווה את חוות דעתו האם יש לתיק סיכוי לזכות או לא.

בהמשך, בהתאם לתיק, פונה עורכת הדין לממסד הרפואה בהצעה לסגור את התיק מחוץ לכותלי בית המשפט. לפעמים שני הצדדים מגיעים להסכמה בשלב זה ולפעמים התביעה ממשיכה.

כאשר התביעה ממשיכה נדרשים הצדדים להציג את טענותיהם ואת חוות הדעת של המומחים. בתשעים וחמישה אחוזים מן המקרים, לקראת סיום הדיון בתיק התביעה ימליץ השופט לצדדים להגיע לפשרה על ידי בורר, מגשר או הצעה שתינתן על ידי בית המשפט.

מה חשוב לדעת לפני שניגשים לתביעה?
קודם כל למהר, גם על תביעות של רשלנות רפואית חל חוק ההתיישנות ולאחר שבע שנים אצל מבוגר או מעל גיל 25 אצל ילד, התביעה יכולה להידחות בשל התיישנותה. מעבר לזה, כל תיעוד הקשור לפגיעה יכול לעזור, שמרו אותו. 

עו"ד דיקלה ואנונו מתמחה בתיקי רשלנות רפואית, הסכמי מכר דירות, צוואות, נזיקין ותאונות דרכים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.