נחלה היא יחידת קרקע חקלאית שמטרתה לספק לחוכרה מקום מגורים לצד מקור פרנסה. דיני מושבים כוללים בין היתר ענייני ירושה, הסדרת נחלות ליורשים, מינוי בן ממשיך, חלוקה ופיצול של נחלה ועוד. כמו כן, דיני מושבים עוסקים גם ביישוב סכסוכי גבולות במושב, הסדרת בנייה בלתי חוקית, חריגות בנייה ועוד.

המושג בן ממשיך חוזר הרבה בכל הנוגע להתיישבות בנחלה, כאשר יש לציין כי העברת הזכויות בנחלה לאחד מהצאצאים נעשית על פי בחירת ההורים שמחזיקים בנחלה. 

פיצול נחלה הוא פתרון אפשרי לסכסוכים משפחתיים סביב סוגיית הזכויות בנחלה
חשוב לציין כי ההגבלות בהעברת זכויות בנחלה בחיים ולאחר פטירת בעלי הזכויות, יצרה סכסוכים משפחתיים בקרב אחים כאשר אפשרות אחת ליישוב הסכסוך היא באמצעות פיצול הנחלה.
 
בעוד בעבר הוראות רשות מקרקעי ישראל חייבו לרשום את הנחלה על שמו של אחד מהצאצאים בלבד, החלטות חדשות יחסית של רשות מקרקעי ישראל אשר אושרו על ידי בג"ץ הכירו בכך שיש לאפשר לבעלי נחלות ליצור זכויות נפרדות מתוך חלקת המגורים שלהם עבור מספר צאצאים ולא רק לילד אחד (הבן הממשיך).

כדי להפריד מגרש מחלקת המגורים, המבקש יצטרך בשלב הראשון, להצטרף להחלטות החדשות של רשות מקרקעי ישראל ולשלם 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים לפי קביעתו של שמאי רשות מקרקעי ישראל. לאחר מכן יש צורך להכין תוכנית תקפה להפרדת המגרש מתוך הנחלה כיחידה עצמאית. בשלב הבא יש צורך לדאוג להיוון הזכויות במגרש ולתשלום דמי ההיוון. למעשה מדובר בתשלום חד פעמי של דמי החכירה השנתיים העתידיים עד לתום תקופת החכירה אשר מועבר לרשות מקרקעי ישראל.
 
פיצול הנחלה פותח שלל אפשרויות להעניק זכויות בנחלה למספר צאצאים, להוריש חלקים מהנחלה לכמה יורשים או למכור מגרש שהופרד מחלקת המגורים עוד במהלך חייהם של בעלי הנחלה.
 
במקרים מסוימים בעלי נחלות או בנים ממשיכים לא רוצים להחזיק יותר בנחלה ומעוניינים למכור אותה. מכירה של נחלות מחייבת בירור בדבר הזכויות המשפטיות בנחלה, כדאיות העסקה, הערכת תשלומי מס צפויים, הסתייעות בחוות דעת שמאית ועוד. חשוב לדעת כי מכירה של נחלה אינה דומה במהותה לעסקת נדל"ן רגילה מאחר שהיא כרוכה במיסוי שונה לרבות תשלומים לרשות מקרקעי ישראל, תשלומים למושב ועוד.
 
בדומה לכך גם רכישה של נחלה מחייבת בדיקה מקצועית בדבר חריגות בנייה, שימושים חורגים, בדיקת זכויות, מצב גבולות הנחלה ועוד. במקרים מסוימים בעלי נחלה יעדיפו להעביר את זכויותיהם בנחלה ללא תמורה לקרוב משפחה כדי להפחית את גובה תשלומי המס שנדרשים בעת העברת הזכויות.

כך תשמרו על הזכויות ותקבלו החלטות מושכלות ביחס לנחלה
באמצעות עורך דין בקיא בתחום דיני המושבים תוכלו לשמור על זכויותיכם, ליהנות מייעוץ משפטי יסודי ומקיף ולקבל החלטות מושכלות בנוגע למינוי בן ממשיך, רכישה, מכירה ופיצול של נחלות.

עו"ד יעל פרי מעניקה ייעוץ משפטי מקיף בתחום דיני המושבים והקיבוצים, בנים ממשיכים, פיצול נחלות, ירושה של בן ממשיך, פיצויים לאחים של בן ממשיך, רישום עיזבונות במנהל מקרקעי ישראל, הסדרת שימוש חורג בנחלות ומשקים חקלאיים, העברת נחלות ללא תמורה בין בני משפחה, גירושין והסכמי ממון עבור בני זוג שחיים בנחלה, עריכת צוואות לירושה של נחלה, הכנת הסכמים משפחתיים בנוגע למשק ולנחלה, יישוב סכסוכים במושב ועוד.

עו"ד יעל פרי בעלת ניסיון עשיר בייצוג חברי מושבים וקיבוצים, מסייעת להם במיצוי זכויותיהם ועוסקת בייצוג אגודות שיתופיות מול רשויות החוק, בפיצול נחלות, הרחבות במושבים ועוד.

עו"ד יעל פרי בוגרת תואר ראשון במשפטים וכן בעלת תואר שני במנהל עסקים. כמו כן, עו"ד פרי מ"מ בוועדת האגודות השיתופיות ובוועדת דיני ירושה בלשכת עורכי הדין. נוסף על עיסוקה כעורכת דין פעילה היא מרצה בתחום דיני הירושה והבנים הממשיכים ומנהלת את פורום דיני מושבים וקיבוצים - בן ממשיך באתר עורכי הדין LawGuide.

מסירות, מקצועיות ומתן יחס אישי ללקוח
בעבודתה, עו"ד יעל פרי שמה דגש על ערכים כגון מסירות, מקצועיות ומתן יחס אישי ללקוחותיה. עורכת הדין פרי מייחסת חשיבות עליונה לטובתם של לקוחותיה ולמימוש מטרותיהם, ומלווה כל אחד מהם מתחילת ההליך המשפטי ועד לסופו תוך שמירה על זמינות גבוהה. עורכת הדין יעל פרי דוגלת במדיניות שירות מוכוונת לקוח שבאה לידי ביטוי בקשר רציף עם לקוחות המשרד, תוך מתן ביטוי מעשי לערכים של מסירות, אחריות אישית ומקצועית. בתוך כך, עורכת הדין יעל פרי חותרת לפתרון בעיות בראשיתן, לפני הפיכתן לסבוכות, מורכבות לפתרון ויקרות.

פרטי התקשרות:
טלפון: 053-9428973
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/3988/7142/ 
כתובת: מרכז עזריאלי 1(מגדל עגול, קומה 19), תל אביב

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.