בשנים האחרונות, ובשקט יחסי מתרחשת מהפכה לא קטנה בישראל בכל הקשור לענייני אפוטרופסות וטיפול באנשים הזקוקים לכך. מאז 2017, נכנס לתוקף הסדר חדש בישראל שמאפשר לאנשים לבחור בעצמם, בעודם צלולים, מי יהיה אחראי על ניהול עניינים רכושיים, אישיים ורפואיים במקרה הצורך.

לפני כן נדרש היה לפנות לבית משפט כדי לבקש את מינויו של אפוטרופוס עבור אדם שאינו יכול לדאוג עוד לענייניו, ורק בית המשפט הוא זה שקבע מי יהיה אותו האפוטרופוס. כעת, עם השינוי לחוק האפוטרופסות, ישנם מספר כלים משפטיים הקיימים לרשות אנשים שמבקשים לקבוע מי יהיה אותו האדם, ולתת הוראות לטיפול בהם, במקרה שיווצר מצב עתידי של אי צלילות או אי יכולת לטפל בעניינם בעצמם.

לפניה ישירה אל עורך דין ונוטריון יעקב האודייק, לחץ/י כאן

הכלי הראשון והנפוץ ביותר הוא ייפוי כוח מתמשך
מסמך זה נערך ונחתם מול עורך דין שקיבל הסמכה לעריכת מסמכים אלה מטעם משרד המשפטים, ומאפשר לאדם החפץ בכך למנות כבר כעת את מי שירצה שימונה כמיופה כוחו ובכך יטפל בענייניו השונים, אישיים, רכושיים ורפואיים, במקרה של אי מסוגלות. ככלל, ייפוי הכוח יכנס לתוקף רק לאחר קבלת חוות דעת של מומחה באשר למצבו הקוגניטיבי של האדם. ניתן גם לקבוע שעבור עניינים רכושיים ייפוי הכוח ייכנס לתוקף במועד מסוים קבוע מראש שייקבע על ידי האדם, טרם קביעת מומחה. 

מסמך זה מאפשר גמישות רבה, הממנה יכול למנות אדם אחד או מספר אנשים – ביחד או לחוד – לטפל בענייניו. כמו כן ניתן למנות אנשים נפרדים לכל נושא. לדוגמא, אדם יכול לבחור למנות את בתו לענייניו האישיים, את חברו הטוב לענייניו הרכושיים, ואת בת זוגו לעניינים רפואיים. או שבני זוג יכולים למנות אחד את השני, ובן אדם שלישי יכול להתמנות כמפקח על מיופי הכוח. במסמך זה ניתן לציין כיצד ינהג אותו אדם שיתמנה כמיופה כוח במידת הצורך, בפירוט המבוקש. לדוגמא, האם ירצה להישאר בביתו שלו עם מטפלת או לעבור לבית אבות, ולבקש שאופן ניהול חייו יישאר כמו שהיה. 

הכלי השני הוא ״הוראות מקדימות למינוי אפוטרופוס״
בשונה מייפוי כוח מתמשך, המסמך הקרוי ״הוראות מקדימות למינוי אפוטרופוס״ מותיר את עניין מינוי האפוטרופוס לבית המשפט. עם זאת, האדם יכול לקבוע כבר כעת את זהותו של האדם או של הארגון שימונה כאפוטרופוס עליו במקרה של אי צלילות, וכיצד מבקש שיטפל הוא בענייניו. מסמך זה יהיה רלוונטי רק אם וכאשר תוגש בקשה למינוי אפוטרופוס לבית משפט. גם מסמך זה מאפשר גמישות, וניתן לקבוע כי ימונה אדם או מספר אנשים אשר יפעלו ביחד או לחוד, ובאילו נושאים, ובאיזה אופן יהיה עליהם לפעול. 

חשוב לציין שהאפוטרופוס זכאי לקבל שכר שסכומו ייקבע על ידי בית משפט, עבור שירותיו וישולם מכספו של האדם, בעוד מיופה הכוח אינו מקבל שכר עבור הטיפול באדם.

עורך הדין יעקב האודייק  (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין יעקב האודייק (צילום: צילום עצמי)

הכלי השלישי הוא מסמך הבעת רצון
מסמך זה מאפשר להורה לילדים קטינים לבקש מבית המשפט שאדם מסוים ימונה להם כאפוטרופוס, במקרה הצורך. מסמך זה יוגש לבית משפט במסגרת של בקשה למינוי אפוטרופוס לבית משפט, ככל שיידרש, וייפרט את רצונות האדם עצמו, בעודו צלול ובחיים. על בית המשפט לתת משקל לרצונותיו אלה של האדם כפי שנכתבו במסמך הבעת הרצון, אך ההחלטה עדיין נתונה לבית המשפט.

הכלים המשפטיים החדשים הללו משאירים את כוח הבחירה בידי האדם עצמו. במדינות אחרות ייפוי כוח מתמשך ידוע בשם ״צוואה בחיים״ (Living Will)וקיים שנים רבות. הרבה אנשים שעלו ארצה הגיעו עם מסמכים כאלה שנערכו ונחתמו בחו״ל בעבר, לפני עלייתם, אבל במקרים רבים אין להם תוקף בארץ ויש צורך בהערכתם מחדש והתאמתם למערכת המשפט בישראל.

עורך דין ונוטריון יעקב האודייק עוסק בדיני משפחה, צוואות, ירושות ונאמנויות, הוסמך על ידי משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך. משרדיו ממוקמים בתל אביב ובאמסטרדם. ניתן לפנות אליו בדוא"ל: [email protected]. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.