בעוד גברים רבים סבורים כי כתובה היא בעלת משמעות סמלית וטקסית בלבד ואינה מחייבת את הבעל בתשלום כלשהו בעת גירושין, בפועל מצב הדברים הוא שונה לחלוטין. כתובה היא למעשה שטר חוב אשר במסגרתו הבעל מתחייב לפרוע סכום כסף בעת גירושי בני הזוג.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד שוובר-קלביר, לחץ/י כאן

מה ההבדל בין עיקר הכתובה לתוספת הכתובה?
הכתובה היא למעשה שטר חוב אשר נחלק לשני חלקים. החלק הראשון נקרא "עיקר כתובה" מתייחס לתשלום סכום שאותו הבעל מתחייב לשלם לאשתו במקרה של סיום הנישואין, עקב פטירה או גירושין. הסכום המזערי נקבע בגמרא ועומד על כמאתיים זוזים (מטבע עתיק). גם אם הבעל ירשום על הכתובה סכום נמוך מסכום זה הוא יחויב לשלם את הסכום המינימאלי.
 
החלק השני בכתובה - "תוספת כתובה" מהווה תשלום רשות שבו הבעל מתחייב במהלך החופה לפני הרב והאורחים. באופן תיאורטי, מאחר שמדובר בתשלום רשות שאותו החתן אינו חייב לשלם הוא יכול למעשה גם להתחייב לשלם 0 שקלים, אם כי לרוב הבעל מתחייב לסכום גבוה ומשמעותי יותר.

מהן מטרותיה של הכתובה?
לכתובה יש שתי מטרות עיקריות, הראשונה היא להבטיח כי על ידי הכתובה והסכום שנקוב בה, תישקל בכובד ראש האפשרות של פתיחה בהליך גירושין, כדי למנוע תרחיש שבו בעקבות חילוקי דעות שוליים או מריבות זמניות וזניחות בעל יחליט להתגרש מאשתו.

המטרה השנייה של הכתובה היא לדאוג לביטחון הכלכלי של האישה גם לאחר נישואיה, ללא קשר למצבה הכלכלי בזכות עצמה. לפיכך, גם אישה שהתאלמנה מבעלה תהיה זכאית לקבל את סכום הכתובה. 

האם הבעל יכול לקבל פטור מתשלום כתובה?
לא בכל מקרה של גירושין הבעל יחויב בתשלום הכתובה ויהיו מקרים שבהם הבעל יהיה פטור מהתשלום. עם זאת, מאחר שהכתובה היא בגדר חוב מוחלט וברור, בעל שטוען לפטור מתשלום הכתובה נושא בנטל להוכיח כי הוא אכן זכאי לפטור מתשלום לפי עילות ספציפיות בדין הדתי.

עילות העלולות לפטור מתשלום כתובה תתקיימנה אם האישה עזבה מיוזמתה את הבית המשותף, כאשר האישה היא זו שיזמה את הליך הגירושין או אם האישה לא הייתה נאמנה לבעלה ועוד. עם זאת, עילות אלו ונוספות גם כן דורשות הוכחה ולא מביאות לכדי שלילת כתובה "אוטומטית" ובית הדין ייבחן את הנסיבות של כל זוג וזוג שיופיע בפניו. 

זכאותה של אישה לכתובה עלולה להישלל ממנה גם במקרה שהיא מעוניינת להתגרש בלי כל סיבה "משמעותית" שקשורה בבעל. לעומת זאת, אם יוכח כי תביעת הגירושין הוגשה עקב אלימות שחוותה האישה לדוגמא, הבעל יחויב להתגרש, וכתובתה של האישה לא תישלל.

אם האישה תוכיח כי יש לה עילת גירושין נגד בעלה, ייתכן ובית הדין יחייב את הבעל לגרשה ולשלם לה את כתובתה. אם הגבר מעוניין לגרש את אשתו, אבל אין לו עילת גירושין, ייתכן והוא יחויב בתשלום כתובתה.

האישה תקבל מבעלה פיצוי כ- 90,000 ₪
לאחרונה, משרד עורכות הדין שוובר - קלביר ייצג אישה בתיק שעוסק בתביעת כתובה. לפי פרוטוקול הדיון שנערך ביום 3.6.21 לבני הזוג, שזו להם זוגיות שנייה, היה הסכם ממון מקיף מאוד אולם נסיבות המקרה העידו כי האישה גורשה מהבית המשותף ולא היא יזמה את הפרידה.

עו"ד לירן שוובר טענה בשם האישה כי היא מוכנה לנהל דיון הוכחות עם עדים, ציינה כי לבני הזוג יש הסכם ממון והוסיפה כי בעת פתיחת התיק בבקשה למזונות לא הייתה מחלוקת שהייתה לבעל בת זוג חדשה. עורך דינו של הבעל טען, בין היתר, שהאישה הפסידה כתובתה, שלא הייתה לאיש בת זוג אחרת אלא שהוא רק קיים יחסי אישות עם אישה אחרת, לאחר פרידת הצדדים.

הפרדה רכושית מלאה במסגרת הסכם ממון
עו"ד לירן שוובר טענה כי הכתובה היא זכות שבדין שהבעל חייב לאשתו בדיוק כפי שהוא מחויב להסכם הממון אשר שיזם, לפיו קיימת הפרדה רכושית מלאה שתקפה לתקופת הזוגיות ולפירוד. 

עו"ד שוובר הוסיפה כי היא אינה מקבלת את טענות בא כוחו של הבעל כי יש למנוע מהאישה את זכויותיה. עורך הדין של הבעל טען מנגד כי הבעל מעולם לא ביקש להתגרש מאשתו אלא רק הסכים להוראות בהסכם הממון של בני הזוג. לטענתו הבעל עדיין אוהב את אשתו ומסכים לחזור אליה. 

בשלב זה בית הדין החליט לקיים גישור בהסכמת הצדדים אשר בסופו הוסכם כי הבעל ישלם לאישה סך של 87,500 שקלים כפיצוי מוסכם אשר יביא לסילוק כל התביעות הנובעות מחיי הנישואין וסיומם.

 הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.