הבחירות לנשיאות איראן: משרד הפנים האיראני פרסם היום (שבת) את התוצאות הרשמיות של הבחירות לנשיאות שנערכו אתמול והודיע כי המועמד השמרני אברהים ראיסי, שנהנה מתמיכת האייתוללה עלי חמינאי, זכה במרבית הקולות.

חמינאי בירך על התוצאות וטען כי מדובר בניצחון על האויב. "המנצח הגדול בבחירות אתמול הוא האומה האיראנית, מכיוון שהיא קמה שוב מול התעמולה של כלי התקשורת של שכירי החרב של האויב", אמר.

לדברי בכיר במשרד הפנים האיראני, ראיסי זכה עד כה ב-17.8 מיליון קולות. הוא ציין כי יותר מ-28 מיליון איראנים מתוך 59 מיליון בעלי זכות בחירה הצביעו, כלומר שיעור הצבעה עמד על כ-45%. 

אמנסטים: "לפתוח בחקירה בגין פשעים נגד האנושות"
בעקבות בחירתו, ארגון זכויות האדם אמנסטי קרא לפתוח בחקירה נגד ראיסי בגין פשעים נגד האנושות, בהם רצח, חטיפות ועינויים של אלפי מתנגדים פוליטיים בסוף שנות ה-80.

לטענת הארגון, ראיסי היה חבר ב"ועדת המוות" שחטפה אלפי מתנגדים פוליטיים והוציאה אותם להורג ללא משפט בבתי הכלא אווין וגוהרדשט ליד טהרן בשנת 1988. לדבריהם, "הנסיבות סביב גורל הקורבנות ומקום הימצאם של גופותיהם מוסתר עד היום באופן שיטתי על ידי השלטונות האיראניים. אנו קוראים לחקור אותו".

"כראש מערכת המשפט האיראנית, ראיסי ניהל את הפגיעה החריפה בזכויות האדם וההוצאות להורג התרחשו תחת פיקוחו", נמסר מהארגון, שקרא למדינות החברות במועצה לזכויות האדם של האו"ם לנקוט בצעדים קונקרטיים בדחיפות. "אנו ממשיכים לקרוא לחקירת אברהים ראיסי בגין מעורבותו בפשעים בעבר וכיום לפי החוק הבינלאומי".

אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)
אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)

עוד לפני פרסום התוצאות הרשמיות, רבים באיראן מיהרו לברך את ראיסי. בין המברכים הבולטים היה המתחרה העיקרי של ראיסי, המועמד המתון לנשיאות איראן, שבירך את ראיסי על זכייתו בבחירות, כך דיווחה התקשורת הממלכתית האיראנית.

גם הנשיא היוצא חסן רוחאני בירך את "נבחר העם" מבלי לציין את ראיסי בשמו, "מכיוון שעדיין לא הוכרז רשמית, אעכב את הברכות הרשמיות. אבל ברור מי קיבל את הקולות", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית. 

כמו כן, מדינות וארגונים שיעים ברחבי העולם בירכו את הנשיא האיראני החדש. איחוד האמירויות, הידועה ביחסיה המורכבים עם המדינה, מסרה כי היא מאחלת "לרפובליקה האיסלאמית, וליחסים שלנו יציבות, המשכיות ושגשוג", אמר סגן הנשיא ושליט דובאי בפועל, שיח' מוחמד בן ראשיד.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בירך את ראיסי ואמר כי הוא מאמין ששיתוף הפעולה ביניהם יתחזק במהלך כהונתו, והוסיף כי הוא מצפה לביקור באיראן.

מנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו "שלום לאבראהים", בצירוף תמונות שלו עם הנשיא הנבחר.

בעזה, החמאס בירך את המנהיג האיראני, וקראה לו "להמשיך ולחזק את הסולידריות האיראנית עם פלסטין". הג'יהאד האיסלאמי הוסיף לברך "את תושבי איראן על ההישג הגדול". 

גם החות'ים, ארגון טרור שיעי הפועל בתימן ונמצא בקשרי ידידות עם איראן, שלח הודעת ברכה על זכייתו.

ראיסי בן ה-60 נחשב למועמד קיצוני יותר בהשוואה לרוחאני, אותו יחליף, ועמד בראש מערכת המשפט של איראן. במסגרת תפקיד זה הוטלו עליו סנקציות על ידי ארצות הברית, בשל היותו מעורב בפגיעה בזכויות אדם,כאשר ובין היתר דן אסירים פוליטיים למוות. לפי ארגוני זכויות אדם, הוא אחראי להוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטיים בסוף שנות ה-80 ולדיכוי "התנועה הירוקה" שמחתה אחרי הבחירות ב-2009.

ראיסי תומך בהמשך שיחות הגרעין, אך ניצחונו עשוי להקשות על ממשל ביידן, שהבטיח לשים במרכז סדר היום שלו את המאבק בהפרות זכויות אדם בעולם. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי ראיסי יוביל את איראן היטב וכי כולם יצטרכו לעבוד עמו מעתה ואילך. לדבריו, הפערים בשיחות הגרעין עם מעצמות המערב אינם בלתי ניתנים לגישור וכי הוא מצפה להגיע לתוצאה לפני חודש אוגוסט.

כאמור, בהתאם להערכות המוקדמות, אחוז ההצבעה בקרב האיראנים עמד על כ-45% בלבד, נמוך מהבחירות הקודמות. ככל הנראה, שיעור ההצבעה הנמוך משקף אי אמון הולך וגובר של האיראנים במשטר, זאת לאחר שנים של מצוקה כלכלית ופגיעה קשה במדינה במהלך משבר הקורונה.

כמו כן, נשמעו טענות על מניפולציות שנעשו בתהליך הבחירות על מנת להעניק עדיפות למועמד השמרני-קיצוני: חלקים באופוזיציה ובמחנה המתון החרימו את הבחירות, בטענה שהוכרעו מראש לטובת ראיסי, עם פסילתם של מועמדים מתונים יותר בידי מועצה הנשלטת בידי נאמני המנהיג העליון. 

ראיסי נהנה גם מהתמיכה החשובה של משמרות המהפכה, שבמשך השנים התנגדו לכל רפורמות במשטר, דיכאו את ההפגנות והשתמשו במיליציות ברחבי המזרח התיכון כדי להרחיב את השפעתה של איראן. בשל כך, חמינאי, ראיסי ורוחאני עשו מאמץ לעודד את האזרחים לצאת ולהצביע, מחשש ששיעור הצבעה נמוך יפגע בלגיטימציה של המשטר והשלטון החדש.