אסבסט הוא שם כולל לקבוצה שכוללת 6 מינרלים סיביים בעלי מבנה גבישי בצורת סיבים מיקרוסקופיים דקים, ארוכים ונפרדים אשר נבדלים זה מזה בהרכבם. סיבי אסבסט אינם נמסים במים, אינם מתאדים אך הם עמידים בפני חום, אש, כימיקלים, קורוזיה וכוח מכני חזק. התכונות הייחודיות הללו, בשילוב עם עלותו הנמוכה של החומר, גרמו לכך שאסבסט שימש במשך יותר מ -100 שנים בתוך מגוון של חומרי בידוד תרמי, בידוד אקוסטי, חומרי בנייה ועוד.

נזק בריאותי לבני אדם נגרם בדרך כלל כשהם שואפים לריאותיהם סיבי אסבסט זעירים שמרחפים באוויר. סיבים כאלו נמצאים באוויר במפעלים שייצרו אסבסט ובקרבתם, במקומות עבודה אשר נעשה בהם שימוש באסבסט כחומר גלם לצורכי בידוד ובמקומות בהם פוזר אסבסט לצרכים שונים. יש לציין כי סיבי אסבסט עלולים לחדור לגוף האדם גם דרך מערכת העיכול.

לפניה ישירה אל עורך דין שאדי אנדראוס, לחץ/י כאן

הוכח קשר גרימה בין חשיפה לאסבסט לתחלואה במזותליומה, אסבסטוזיס וסרטן הריאות
סקרים אפידמיולוגיים שנערכו בקרב אוכלוסיות של עובדים, הוכיחו כי חשיפה לכל סוגי האסבסט עלולה לגרום למחלת אסבסטוזיס, סרטן מסוג מזוטליומה, סרטן הריאות וסרטן ברונכיאלי. 

נושא האסבסט מוסדר בתקנות הבטיחות לעבודה, המשותפות למשרד לאיכות הסביבה ולמשרד העבודה. בתקנות נקבע איסור שימוש באסבסט שכולל גם איסור ייבוא של החומר, איסור שיווק ואיסור על ביצוע פעולות ריסוס, התזה, ציפוי, בידוד או כל תהליך דומה אחר. עוד נקבע בתקנות כי השחזה וליטוש של רפידות בלמים ומצמדים עשויות אסבסט הן פעולות אסורות כמו גם סלילת דרכים, ריצוף, גריסה או סיתות של אסבסט וכן סינון אוויר וגזים באמצעות אסבסט (למעט סינון שנעשה בטמפרטורה של יותר מ-340 מעלות צלזיוס).

מיהם הנפגעים העיקריים מחשיפה לאסבסט?
בשנות ה-50 הוקם בחלקה הצפון - מערבי של העיר נהריה מפעל לייצור אסבסט (ומוצרי פלסטיק) אשר העסיק בשיא פעילותו כ-1,200 עובדים. צורת החשיפה העיקרית לסיבי אסבסט היא באמצעות שאיפת סיבים המרחפים באוויר, ולכן אנשים שעובדים עם אסבסט או עם מוצרים שמכילים את החומר כגון עובדי תעשייה אשר עובדים בייצור אסבסט או נחשפים למוצרים שמכילים אסבסט ללא הגנה מתאימה, נמצאים בסיכון גבוה להיחשף לרמות גבוהות של סיבי אסבסט באוויר.

יתרה מזאת, שחרור של סיבי אסבסט עלול להתרחש גם ממוצרי אסבסט שבורים, שרופים, מתפוררים או פגומים. סיבי אסבסט עלולים להימצא גם בקרבת מבנים שמכילים מוצרי אסבסט שעוברים שיפוץ או הריסה או לחילופין ליד אתר פסולת אסבסט שאינה מכוסה ומוגנת כראוי מפני סחיפת סיבים עם הרוח.

פסולת אסבסט שימשה כמצע לשבילים ולדרכים במטעים, ברפתות ובלולים
חשוב לציין כי במשך שנים רבות הייתה פזורה בקרקעות הגליל המערבי פסולת אסבסט תעשייתית שמקורה במפעל לייצור האסבסט. פסולת זו שימשה במהלך השנים כמצע לשבילים ולדרכים כאשר חלקה במצב מתפורר וחלקה גלויה על פני הקרקע. לרוב נעשה שימוש בפסולת אסבסט פריך אשר מגדיל את סיכון השאיפה של סיבי האסבסט. עובדים במקומות אלה ותושבי המקום נחשפו כך לסיבי האסבסט וחלקם חלו במחלות קשות חשוכות מרפא וקטלניות.

חשיפת בני משפחה של עובדי אסבסט 
נוסף על עובדי המפעל שנחשפו לסיבי אסבסט במסגרת עבודתם, במקרים רבים גם בני משפחותיהם של אותם עובדים נחשפו אף הם לרמות גבוהות של סיבי אסבסט בשל העובדה שבגדי העבודה של קרוביהם - עובדי המפעל היו ספוגים באבק אסבסט. במקרים אחרים, בני משפחה של העובדים נחשפו לאבק האסבסט מאחר שנשמו את האבק בבתיהם ובביקורים שערכו במפעל.

נפגעי חשיפה סביבתית
סוג נוסף של נפגעים - בני אדם ששהו או התגוררו בסמוך למפעל בנהריה ועקב כך נחשפו לאבק אסבסט מסוכן שנישא באוויר. מעבר לכך יצוין כי במקרים רבים קיבוצים באזור נהגו להשתמש בפסולת אסבסט לצורך הקמת דרכים במטעים, בלולי תרנגולות וברפתות. גם כאשר השבילים שנחשדו כמסוכנים כוסו בכורכר מהודק לצורך הפחתת הסיכון, הגשם ותנועת כלים כבדים בשטח גרמו לחשיפת האסבסט ולפיזור אבק אסבסט מזיק שעשוי לחדור לריאות התושבים והמבקרים, לשקוע בהן ולהוביל לתחלואה קשה כאמור.

עורך הדין שאדי אנדראוס (צילום: משרד עו''ד גולדבלט - שטרס - אנדראוס)
עורך הדין שאדי אנדראוס (צילום: משרד עו''ד גולדבלט - שטרס - אנדראוס)

ממי ניתן לקבל פיצויים על הנזקים?
אדם שנפגע כתוצאה מחשיפה לאסבסט וחלה באחת המחלות הבאות: מזוטליומה, סרטן הריאות, אסבסטוזיס או סרטן ברונכיאלי, יכול להגיש תביעת פיצויים נגד מספר גורמים. ראשית, ניתן להגיש תביעה מתאימה למוסד לביטוח לאומי במקרה שהחשיפה לסיבי אסבסט היתה במסגרת העבודה במפעל אסבסט או במקומות עבודה אחרים. אם החשיפה אינה במסגרת העבודה, ניתן להגיש תביעה לנכות כללית.

אפשרות נוספת שעומדת בפני אדם שחלה באחת המחלות הקשורות לחשיפה לאבק אסבסט היא להגיש תביעה נגד חברת ביטוח פרטית שביטחה את המבוטח בביטוח חיים או בביטוח פנסיה מפני נזקי גוף ומחלות שנובעים מחשיפה לאבק אסבסט.

הגשת תביעת פיצויים נזיקית נגד מפעל האסבסט
מסלול אפשרי נוסף לקבלת פיצוי אשר עומד בפני נפגעי אסבסט הוא הגשת תביעה נזיקית נגד מפעל האסבסט שלא דאג לשלומם, לא סיפק להם אמצעי הגנה ראויים מפני אבק האסבסט, לא הזהיר אותם ולא הדריך אותם לעבודה בטיחותית כנדרש ובכלל חשף אותם לחומר מסוכן אותו ייצר ושיווק. כמו כן, ניתן להגיש תביעה נגד מדינת ישראל מכיוון שלא פיקחה כראוי על פעילות מפעל האסבסט ולא מנעה את הזיהום הסביבתי הקשה שפגע בעובדים רבים במפעל, בבני משפחותיהם ובבני אדם נוספים שנחשפו לאבק האסבסט המסוכן.

אזרחים שנפגעו עקב עבודתם ברפתות, בלולים ובמטעים (או תושבים שהתגוררו במקומות אלה) יכולים להגיש תביעה נגד הקיבוץ עצמו אשר עשה שימוש בחומר המסוכן, לא דאג להזהיר אותם מפני הסכנות הכרוכות בו, לא דאג לטפל בפסולת האסבסט כדי למזער את הסיכון ולא סיפק להם אמצעי הגנה ובטיחות מתאימים כדי לשמור על בריאותם.

ההמלצה לאדם שחלה באחת המחלות שצוינו לעיל עקב חשיפה לאסבסט היא לפנות בהקדם לעורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה שעוסק בתחום הנזיקין, נזקי הגוף והביטוח הלאומי כדי שיסייע לו למצות את זכויותיו ולקבל את מלוא הפיצוי בגין הנזק שנגרם לו. כמובן, עו"ד מנוסה בתביעות אלה יכול להשיג עבור הנפגעים תוצאות מקסימליות.

עורך דין שאדי אנדראוס עוסק בתחום דיני הנזיקין על כל רבדיו, נזקי גוף, ביטוח לאומי, רשלנות רפואית, תביעות נגד משרד הביטחון, קצין תגמולים ועוד. משרדו מתמחה בתביעות בגין חשיפה לאסבסט, מזה יותר מ- 20 שנה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.