לפי הוראות חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), אדם מחויב לקבל היתר בנייה בעת ביצוע פעולות של הקמת בניין חדש או הריסת בניין, או חלק ממנו, ביצוע תוספות או שינויים בבניין קיים, למעט, כאשר השינוי המבוקש הוא שינוי פנימי שאינו משפיע על חלקו החיצוני של המבנה (ובמבנה שאינו לשימור).

בקשה להיתר בנייה תוגש לרשות התכנון המקומית, לרוב על ידי אדריכל או מהנדס, כאשר בהתאם להוראות החוק לכל מרחב תכנון מקומי משויכת ועדה מקומית לתכנון ובניה.

כאשר ועדה מקומית דנה בבקשה לקבל היתר בנייה, היא בוחנת אילו תוכניות חלות על הקרקע כדי לבדוק את התאמת הבקשה לכל הוראות התוכניות התקפות במקרקעין. בפסיקה נקבע כי במצב שבו הבקשה להיתר תואמת את התוכניות התקפות במקרקעין, שיקול הדעת של גורמי הרישוי לסרב לתת היתר בנייה יהיה מוגבל ביותר למקרים יוצאי דופן בלבד.
 
למרות פסיקה זו, במקרים רבים ועדות מקומיות מסרבות להעניק היתרי בניה והגם שהבקשות להיתר אכן תואמות לתוכניות תקפות במקרקעין. בחלק מהמקרים הדחייה נובעת משיקולים תכנוניים או משפטיים ובמקרים אחרים מדובר בדחייה שאינה סבירה.

ליווי משפטי מקצועי עשוי לסייע בקבלת היתר בנייה
אם הוועדה המקומית החליטה לדחות בקשה להיתר בנייה, לרוב תידרש התערבות של עורך דין מקצועי ומיומן בתחום התכנון והבנייה כדי שיפעל למיצוי ההליך התכנוני בפני רשויות התכנון המקומיות ואם התקבלה החלטת דחייה סופית של בקשת ההיתר, יפעל לפי הצורך להגשת ערר ו/או עתירה מנהלית על החלטותיהן של רשויות התכנון.

לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה הוקנתה סמכות לאשר שימושים חורגים של מבנים (מהיתר ומתוכנית), ולאשר הקלות מהתוכניות התקפות, למעט, כאשר מדובר בסטייה ניכרת מהתוכנית החלה על המקרקעין.

מכוח החוק, הרשות המקומית מוסמכת לאשר תוכנית מפורטת או תוכנית מתאר מקומית ביחס לכל הנושאים שהוגדרו בסעיף 62א לחוק הכוללים בין היתר איחוד וחלוקה של מגרשים, הגדלת שטחים שנקבעו בתוכנית תקפה לצורכי ציבור ועוד.

במקרים אלו נתון לרשויות התכנון שיקול דעת רחב יותר, אולם הרשות אינה מוסמכת לפעול באופן שרירותי והיא מחויבת לבסס את הכרעותיה על שיקולים משפטיים או תכנוניים עניינים תוך הפעלת המבחנים שנקבעו בחוק, בפסיקת בתי המשפט ובהחלטותיהן של ועדות הערר.

ייצוג משפטי של עורך דין מקצועי בתחום דיני התכנון והבנייה
הליכי רישוי שמתנהלים מול הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הם לרוב מורכבים, ממושכים ומלווים בהוצאות כספיות משמעותיות, בקבלת אישורים מנהליים, בהוכחת זיקה קניינית למקרקעין ובהשתתפות בהליכים מול מתנגדים, עוררים ועותרים. לפיכך, במקרים רבים מבקש ההיתר מתקשה לקבל אישור לבקשתו להיתר בניה או לשימוש חורג. במקרה כזה ההמלצה עבור המבקש היא לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום התכנון והבנייה כדי שיסייע לו להתנהל מול הגורמים הרלבנטיים ולקבל את ההיתר המבוקש.

עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום התכנון והבנייה, הבקיא ברזי ההליכים הנדרשים לקבלת ההיתרים מחזיק בידע הדרוש לצורך ייעול וקיצור משך ההליכים התכנוניים עקב ניסיונו בהתנהלות מול הרשויות המקומיות, רשויות התכנון והוועדות המקומיות, המחוזיות ואף הארציות.

משרד עורכי דין שמתמחה בתחום התכנון והבניה
עורך דין ונוטריון יעקב בן צבי עוסק בתחום המקרקעין, נדל"ן ובדיני תכנון ובנייה. עו"ד בן צבי בעל ניסיון עשיר בייצוג לקוחות בהליכי התנגדות בוועדות מקומיות כמו גם בייצוג בהליכי ערר בוועדות ערר מחוזיות לתכנון ובניה, כולל הגשת עתירות מנהליות לפי הצורך. נוסף על כך, עורך הדין בן צבי מנוסה מאוד בקידום תוכניות בניין עיר ובמתן ייעוץ משפטי בשלבי ההגשה, כולל ליווי עד שלב פרסום התוכנית להפקדה להשגות הציבור.

עורך הדין יעקב בן צבי מעניק ללקוחות משרדו ליווי משפטי מקצועי בכל ההליכים בתחום התכנון והבניה כולל הגשת בקשות לשימוש חורג, בקשות להיתרי בניה, אישור תוכניות, ייצוג במסגרת התנגדויות שהוגשו ביחס לבקשה וליטיגציה בעתירות מנהליות ועררים על החלטותיהן של ועדות מקומיות ומחוזיות לתכנון ובנייה.

עו"ד בן צבי מעניק ללקוחותיו שירות מסור ומקצועי במסגרת ייצוגם בבתי המשפט לעניינים מקומיים בקשר לצווי הריסה או לצווי הפסקה מנהליים וכן בייצוג בתיקי ליטיגציה הקשורים במקרקעין לרבות פירוק שיתוף, הפקעות מקרקעין ועוד. יתרה מזאת, עו"ד בן צבי בעל ניסיון רב שנים בייצוג לקוחות בפני המפקח על המקרקעין ובפני בתי המשפט בנושאים הקשורים לבתים משותפים, כולל תשלומי איזון, תיקון ורישום של צווי בית משותף ועוד.

עורך הדין יעקב בן צבי שם לו למטרה להתמקד בלקוחותיו ולמצוא עבורם את הפתרון המתאים ביותר לצרכיהם תוך מתן ייעוץ משפטי איכותי ומקיף. בעיסוקו המשפטי עו"ד בן צבי מקפיד על נגישות גבוהה ללקוח, יושרה ואמינות וכל זאת במסגרת שירות משפטי יעיל וממוקד מטרה.

פרטי התקשרות:
טלפון: 053-8007604
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/7822/26162/
כתובת: רחוב בן יהודה 1, ירושלים

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.