הכנס השנתי של ACC, ארגון היועצים המשפטיים הפנימיים, נערך באוניברסיטת תל אביב בהשתתפות יותר מ־500 יועצים משפטיים ועורכי דין. בכנס נשאו דברים בין השאר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, השופט העליון בדימוס חנן מלצר וראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי.

מנדלבליט: "פיצול תפקיד היועמ"ש הוא סוגיה ראויה לדיון". (צילום: לשכת עורכי הדין)

היועמ"ש התייחס בדבריו בין השאר להתאמתו של תפקיד הייעוץ המשפטי בשירות הציבורי לשינויים שמציב עולם החדשנות הגלובלי: "מלאכתו של היועץ המשפטי בשירות הציבורי היא מלאכה מאתגרת. אחד מתפקידיו, כעובד הציבור, הוא לסייע בהגשמת מדיניותו של הדרג הנבחר. זאת, כמובן, וכידוע לכל, בכפוף למגבלות הדין".

"על היועץ המשפטי בשירות הציבורי להפעיל שיקול דעת, אחריות ציבורית ויצירתיות, על מנת שיוכל לספק מענים וכלים משפטיים מתאימים. אתגרי המאה ה־21, ובכללם שינויים טכנולוגיים, חדשנות גלובלית ויזמות עסקית, מציבים לפני היועץ המשפטי בשירות הציבורי שאלות משפטיות שטרם זכו למענה. שאלות אלו פוגשות אותו הן בתחומי המשפט הפרטי והן בתחומי המשפט הציבורי".

מנדלבליט מנה בדבריו מקצת מהסוגיות שבהן נדרש לטפל בתקופה האחרונה: "בתחומי המשפט הפרטי, נדרשנו לתת מענה משפטי לשאלות של תחולת חוקי הגנת הצרכן בעולם של מכר מרחוק; תחולת חוקי הגנת הצרכן בעולם הרשתות החברתיות והפרסום בהן; וכן תחולתם של חוקי התחרות הכלכלית בעולם של מונופולים בינלאומיים המבצעים את עסקיהם גם במדינת ישראל".

הוא הוסיף: "בתחומי המשפט הציבורי, נדרשנו לתת מענה משפטי לשאלות חדשניות רבות, בין היתר, בעקבות משבר התפרצות נגיף הקורונה. שאלות אלו כללו, למשל, את אפשרות קיומם של דיונים משפטיים באופן מקוון, ניטור ומעקב טכנולוגי אחר חייבי בידוד, ביצוע חקירות אפידמיולוגיות וגיבושם של הסכמים מורכבים לרכישת חיסונים במסגרת זמנים קצרה עד בלתי אפשרית".

"כל העושים במלאכה, במשרד המשפטים ובמשרדי הממשלה האחרים, עמלו בשנה האחרונה לילות כימים כדי לתת מענה משפטי שיביא לאיזון בין בריאות הציבור לפגיעה בזכויות הפרט בסוגיות אלו ואחרות. נדרשנו לתת מענה משפטי מהיר, מספק ובלתי מתפשר, בעולם של חוסר ודאות". 

עורך הדין חימי, סיכם: "לשכת עורכי הדין, תעשה כל שעל ידה על מנת להסדיר סוגיות הנדרשות תיקון ושיפור, ועל מנת שימשיכו להיות מעודכנים יותר, מקצועיים יותר, ועל מנת שיוכלו לעשות את מלאכתכם על הצד הטוב ביותר".