"מנענו אסון לאומי": במשך הרבה שנים התנהל מרדף גלוי וסמוי במשטרה נגד סמי הפיצוציות המסוכנים, שאמנם חלקם לא נכללים תחת פקודת החומרים האסורים, אך מהווים סיכון ממשי לבני נוער שצורכים אותם בכמויות גדולות ובנגישות. במחלק הנוער של היחידה המרכזית מחוז חוף של המשטרה השיגו הישג משמעותי במלחמה נגד סם אחד בעייתי במיוחד, כך על פי רפ"ק תומר קסלסי ששוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM.

"עקבנו לאחרונה אחרי שימוש מוגבר בקרב קטינים בגז צחוק במועדונים", סיפר הקצין. "קיבלנו מידע על מכולה שמכילה 20 טונות, חצי מיליון אמפולות של גז קצפות, שנקרא גז צחוק. הגז הזה במקור משמש קונדיטוריות, ומשמש תחליף סם לבני הנוער שרוכשים אותו בקלות בפיצוציות", סיפר עוד.

גז צחוק (צילום: צילום מסך)
גז צחוק (צילום: צילום מסך)

"זאת מניעה של אסון לאומי, כפי שהגדיר מדור הנוער במטה הארצי", אמר עוד. "ההשפעות של הגז הזה הרסניות. נתקלנו בבני נוער שנעשו מאוד אלימים בעקבות השימוש, ונגרמו שינויים קיצוניים בהתנהגות שלהם".

"בתחילת הפרשה עלה חשד של יבוא שיגיע מסין", סיפר. "התחלנו חקירה סמויה בשיתוף משרד הבריאות, גורמי מכס, מס הכנסה ושירותי מזון. הצלחנו לעקוב אחרי הספינה שהגיעה לנמל חיפה, וכאמור השבוע תפסנו אותה. בתוכה היו כ-20 טון של גז צחוק, שהיה אמור 'לשמש' בני נוער בפתחו של החופש הגדול. היקף החומר שנתפס היה מספיק לשנה".

"העלות של המכלים האלו הם שקלים בודדים ליחידה", סיפר עוד השוטר. "אפשר לקנות אותם בכל פיצוציה או כל חנות ממכר. הגז מאוד נגישה לבני הנוער. הם רוכשים מהפיצוציה הקרובה, מכניסים לתוך בלון ושואפים את החומר ההרסני הזה. תוך מספר דקות ההשפעה היא מאוד קיצונית, השינוי התודעתי מאוד קיצוני וההשלכות מאוד הרסניות. קשה למנוע את זה כי זה לא בפקודת הסמים האסורים, ולכן הוקם צוות מיוחד לחשוב לעומק איך תוקפים את הסוגייה הזו".

לסיכום אמר קסלסי: "מה שחשוב הוא התודעה הציבורית וההכרה של ההורים לנושא הזה. חשוב (שההורים) יכירו איך זה נראה, יכירו את הסימנים שחלים בילדיהם, במיוחד כשאנחנו בפתחו של החופש הגדול. חשוב שהורים יכירו וידעו".