מחדל הבריחה מכלא גלבוע: בית משפט השלום בנצרת האריך הבוקר (ראשון) בעשרה ימים את מעצרם של זכריא זביידי, מחמוד ומוחמד עדארה ויעקב קאדרי, מי שארגן, לכאורה, את ההימלטות. בנוסף, לאחר לכידת שני האסירים הנוספים, הוחלט גם על הארכת מעצרם בעשרה ימים.

בהחלטתו להאריך את מעצרם מתח נשיא בית משפט השלום בנצרת, השופט דורון פורת, ביקורת על המדינה, שפרסמה לכאורה תמונות מהמעצר ופרטים אודות המעצר, וזאת בניגוד לצו איסור פרסום שהיא עצמה ביקשה מבית המשפט להטיל על החקירה.

השופט הוסיף כי לאחר שצפה בטלוויזיה בשעות הבוקר לא נותר לו אלא להביע מורת רוח, וציין כי קיים צורך לעשות בדיקה בעניין הוצאת צווי איסור פרסום "בייחוד לנוכח העובדה שאנו עדים לפרסומים שונים ולמידע שנמסר לכאורה על ידי גורמי שלטון באופן שניתן לטעון שיש בכך הפרה של הצווים. עניין זה ראוי לבחינה מעמיקה".

הוא הדגיש כי "יש לערוך את הבדיקה המעמיקה הזו במועד אחר, בפורום רחב, על מנת להסדיר עניין זה באופן ראוי. במקרה הקונקרטי שלפניי מצאתי כי קיום הדיון בדלתיים פתוחות עלול לפגוע בביטחון המדינה. יחד עם זאת, כפי שאפשרתי בדיון הקודם אאפשר לצלם את החשודים באופן מסודר".

האסיר איהאם כממג'י, שנלכד אמש, סיפר לעורכי דינו כי בזמן שהיו באזור עפולה, הם התחבאו בשיחים וחיילים עברו סמוך אליהם - אך לא הבחינו בהם. שלושה ימים לאחר הבריחה מהכלא הוא הגיע למחנה הפליטים ג'נין ושהה שם מספר ימים, ורק זמן קצר לפני המעצר עבר לבית בג'נין שבו נתפס.

המחבלים שנתפסו (צילום: רשתות חברתיות)
המחבלים שנתפסו (צילום: רשתות חברתיות)

במהלך הדיון ציין פרקליטו של זביידי, עורך הדין אביגדור פלדמן, כי חלק מאלו שברחו עם זביידי סירבו להגיע לג'נין. לדבריו, הם היו צריכים לעבור את הגלבוע, מה שהיה קשה עבורם. עוד טען פלדמן כי זביידי "זחל במשך קרוב לחצי שעה במנהרה עד שיצא מהכלא. בסוף הזחילה הוא היה צריך גם להרים מכסה מעל הבור, וזה לא היה פשוט. הוא הציע לברוח לג'נין מלכתחילה, אבל לחלק מהאסירים לא נותר כח".

מיד לאחר מכן החליט השופט להאריך את מעצרם. יש להזכיר כי התנהלותם ברגע הבריחה מהתא ועד להימלטות הסופית ארכה דקות ארוכות, ולמרות כל זאת איש בשב"ס ובכלא גלבוע בעיקר לא הבחין במתרחש, ולא מנע את הבריחה - לא מצלמות אבטחה, אנשי בקרה מסגל שב"ס שהיו מול תשעה מסכי פלזמה, תצפיתנית שעל פי החשד נרדמה ואף גורם אחר, מה שאפשר לנמלטים להמשיך בבריחה ולהעסיק כוחות עצומים של שב"כ, מג"ב ומשטרה במשך ארבעה ימים ולילות ברציפות, עד למעצרם של שני האסירים האחרונים לפנות בוקר. 

עורך הדין אביגדור פלדמן טען לאחר הדיון כי "השופט לא התיר לי לשאול את חוקר השב"כ אף שאלה, אפילו לא כמה פעמים נחקר מרשי. בשב"כ ובמשטרה מייחסים למרשי עבירות של בריחה ממשמורת, סיוע לאחר לבריחה ועבירות נלוות. מעבר לכך, אין לי מה להוסיף".