הכנו לכם קורס מזורז בהיסטוריה שייתן לכם את המוטיבציה לדרוש (והפעם בצדק) את הזכות שמגיעה לכם. 

כולנו מכירים לפחות בן אדם אחד (וסביר להניח שגם יותר) שנמצא בתהליך של הוצאת אזרחות פורטוגלית, וזה ברור כי זה משהו שכל ישראלי שני בערך עושה. ואם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי, איזה סיבה יש לכם לא להוציא אחד כזה גם?

להפוך את השלילי לחיובי
ההיסטוריה לא לטובתנו, אבל אנחנו יכולים לנצל את השתלשלות האירועים שלה. כולנו שמענו על גירוש ספרד, אבל מה באמת הלך שם?
 
בשנת 1492 הוצא צו על ידי מלך ספרד שנתן ליהודים שתי ברירות: להתנצר או להסתלק. חלק קטן מהיהודים בחר להתנצר, וחלק גדול גורש בכפייה. כמה גדול? המספר המוערך הוא בין 140 ל-360 אלף יהודים.

אז איך גירוש ספרד נותן לרבים מאיתנו זכאות לדרכון פורטוגלי?
היהודים שגורשו מספרד התפזרו בין הרבה מדינות. חלק מהם בחרו להתיישב בפורטוגל-ההערכה עומדת על בין 70,000 ל-100,000 יהודים שגם היוו כ-10 אחוזים מאוכלוסייתה. היהודים שהתיישבו בפורטוגל לא קיבלו אזרחות פורטוגלית, ולא קיבלו שוויון זכויות, הם נחשבו לרכוש המלך מנואל, והוא אילץ אותם לשלם מיסי התיישבות בכל שנה.

בשנת 1496 מלך פורטוגל מנואל, התחתן עם יורשת העצר של ספרד, איזבל, והיא הפעילה עליו לחץ לגרש את היהודים. המלך מנואל בחר לפעול כמו מלך ספרד והוציא תקנות שחייבו את היהודים להתנצר ולעבור הטבלה, וצו שאסר עליהם לצאת מפורטוגל.

רוב היהודים שהתנצרו בכוח שמרו על מנהגי היהדות בסתר. ולמרות שנחשבו לנוצרים עדין קיבלו יחס לא שוויוני מהחברה הפורטוגלית. הם נחשבו לזרים ונקראו בפי התושבים "הנוצרים החדשים". 

בשנת 1506 פרצה בפורטוגל מגפה קטלנית והתושבים מיהרו להאשים את היהודים המומרים בהפצתה, הם ביצעו פרעות וטבחו בהם. ורק לאחר שהכאוס השתולל, המלך ביטל את הצו ומרבית היהודים ברחו מפורטוגל.

הוצאת דרכון פורטוגלי היא החובה ההיסטורית שלנו, והזדמנות מצוינת בשבילנו להינות מכל היתרונות שלו. 

איך תוכלו לתבוע את הזכות ההיסטורית שלכם?
ממשלת פורטוגל מאפשרת בשנים האחרונות להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד. ישראלים שהם צאצאים למדינות כמו תורכיה, בולגריה, תוניס, סוריה, לוב, ומצרים, שיכולים להפיק מסמכים שמוכיחים את הקשר שלהם למגורשי ספרד ופורטוגל, יוכלו להגיש בקשה רשמית לממשלת פורטוגל, ולהיכנס להליך שבסופו יקבלו אזרחות פורטוגלית מלאה.

בפורטוגל חיות שתי קהילות יהודיות, אחת בליסבון ואחת בפורטו. ממשלת פורטוגל הטילה על שתי הקהילות את האחריות לקבוע מי זכאי לדרכון הפורטוגלי ומי לא.

עורך דין מקצועי יוכל ללוות אתכם יד ביד עד הדרכון האירופאי, והוא יוכל לעזור לכם להפיק את המסמכים הדרושים כדי לקבל את החתימה של הקהילות היהודיות. 

ברגע שהקהילות היהודיות יאשרו את זכאותכם, תוכלו להגיש בקשה מסודרת לממשלת פורטוגל. 

התהליך אורך כשנתיים, וזה בתנאי שהכל מתנהל בצורה מסודרת וחלקה, ואם ממשלת פורטוגל תבחר לאשר את הבקשה שלכם, תקבלו אוטומטית אזרחות פורטוגלית.

כיום על מגיש הבקשה להיות בגיר (גיל 18 ומעלה) בלי עבר פלילי, וכמובן שעם המסמכים הנכונים. בעתיד יכול להיות שתנאי הסף לקבלת האזרחות יוקשחו, ולכן כדאי לכם למהר.

אם החלטתם שאתם רוצים לצאת לדרך, התחילו במאגר של שמות משפחה הזכאים לאזרחות פורטוגלית, וצרו קשר עם עורך דין המומחה בתחום שיוכל לסייע לכם בתהליך. חלון ההזדמנויות שלנו קטן, אל תחכו סתם.