לאחר שנחשפה פרשת עבירות המין בבית ספר יוקרתי בתל אביב, תלמידות תיכון בעיר הקימו הפגנת תמיכה במתלוננות נגד הנער החשוד באונס - 'צועקות בשבילכן'. ליה לנדנברג ומיה חכים, מיוזמות המחאה, סיפרו היום (שני) לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, על מה הוביל אותן לפעול: "רצינו להעלות את המודעות. אנחנו פחות מדברות רק על הנושא הזה, זה פשוט הנושא שהעיר אותנו".

"תמיד רצינו לעשות משהו כזה, הבנות של השכבה. זה נושא שהעסיק אותנו הרבה אבל כשזה הגיע לחברות שלנו ולבנות שחברות שלנו מכירות הבנו שאנחנו צריכות לקחת את זה לידיים. התכתבנו בווצאפ של הבנות של השכבה ואז הרעיון עלה ותוך יום ארגנו את הכול", סיפרו. 

לדבריהן, הן מכירות חלק מהמתלוננות באופן אישי, "זה מחזק אותם ומאוד עוזר להם. יצרנו קשר גם עם בנות שעברו תקיפות מיניות בלי קשר לפרשה הזאת שאנחנו תומכות גם בהן ומחזקות אותן".

כשנשאלו על מי הן מותחות ביקורות בהפגנתן, השיבה מיה: "אנחנו לא בהכרח באות בביקורת אנחנו יותר באות כדי להעלות מודעות ולנסות לשנות משהו. חשוב לנו שיבינו את הנושא, לא רק ידעו שהוא קיים אלא יבינו כמה הוא עמוק וכואב וחשוב שיהיה לכולם אכפת". 

"אנחנו פחות מדברות רק על הנושא הזה רצינו לעשות את זה גם בכלליות זה פשוט הנושא שהעיר אותנו, זה משהו שיגרום לאנשים לפתוח את העיניים ולהבין יותר בנושא כך הם יוכלו לבסס את העמדה שלהם על משהו", הוסיפה. 

בהמשך, ליה סיפרה כי הפרשה הפתיעה אותן: "ידענו שדברים כאלה קורים אבל לא חשבנו שזה יגיע מתחת לאף שלנו, בעיר שלנו. תמיד היינו מדברות על זה והמקרה הזה העיר אותנו".

"ילדים מסוגלים לפגוע בבני גילם. זה מעצים את הפרשה הזאת"

בהמשך התוכנית, עלתה לריאיון גם ציפי ברנד סגנית ראש עיריית תל אביב יפו, והתייחסה לפרשה: "זה מקרה מאוד קשה, מקרה לא פשוט הייתי בשוק. אבל המקרה הזה הוא מקרה קצה של יחסים שלא מוגדרים או תחושת בלבול בכלל בקרב נוער".

"יש לנו אחריות משותפת להורים, למערכת החינוך, לתקשורת גם. תראה את השיח שמתנהל בחודשים האחרונים על דברים מאוד חשובים שחשוב להציף אותם, על מקרים קשים מאוד", הוסיפה. 

בהמשך, מתחה ביקורת על העיסוק הגרפי של התקשורת בפרשה: "החשיפה דרמטית וחשובה, אבל עוצמת תיאורי הפורנו שילד בן עשר שרק לומד לקרוא מגיע לקיוסק וקורא כותרת 'הוא חדר אליי', ופה אני חושבת שיש לנו אחריות הילדים בגילים אלה מבולבלים. מה שמציף הרבה תחושות חרדה זה העובדה שנוער פוגע בנוער. ילדים מסוגלים לפגוע בבני גילם. זה מעצים את הפרשה הזאת".

"העובדה שמישהו מהשכבה עצמה, מתוך הכיתה, מערערת. כל בני הנוער בארץ צריכים להיכנס לשיח מאוד יום יומי כמעט עם מערכות החינוך על מהי מיניות בריאה", הבהירה. 

לטענתה, ההסברה שיש היום בנושא בבתי הספר איננה מספיקה: "השיח חייב להיות מגיל החטיבה, בשעה קבועה במערכת - מהי מיניות בריאות, מהם הגבולות, מה זה לחץ חברתי, יש הרבה גוונים של אפור שלא לגיטימיים ואסור שיהיו. אנחנו כהורים צריכים להבין שהפורנו נגיש".

"אנחנו לא מדברים עם הילדים שלנו מספיק ולא מגיל צעיר מספיק. זה מה שצריך לעשות לכן אני חושבת שהאחריות משותפת", אמרה והוסיפה, "המקרה הזה עדין ובחקירה, לא פשוט בכלל. יש נער עם חזקת חפות שעומדת לו. צריך לתת למערכות לבדוק את עצמן, אני מניחה שהיו נורות אדומות בדרך ואני סומכת על הרשויות שיבחנו איפה היו הנורות האדומות האלה. אני חושבת שיש מקום לבחון את הנהלים ולרענן את כל מה שנוגע לזה כי מקרה כזה לא צריך לקרות. זה קצה של תופעה שאני חושבת שקורית בעוד מקומות, במבחן התוצאה נכשלנו".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm