תוכנית "הצינור" יצרה סדרת כתבות שבהן שוטרים מדברים על הקשיים בעבודתם בחסות מסכה. הפרק שישודר הערב (חמישי) צפוי לעסוק בכאוס שאירע במהלך ימי מבצע "שומר החומות", בו המשטרה נאלצה להתמודד עם הפרעות והפרות הסדר בערים המעורבות וביישובים ערבים בצפון ובדרום. אריה אלדד וגיא פלג שוחחו על כך הערב, בתוכניתם ב-103FM, עם העיתונאי בר שם אור שיצר את סדרת הכתבות, ונתן להם סקירה מתוכה. 

"בפרק הראשון עסקנו בשיטת המדידה הסטטיסטית של משטרת ישראל", סיפר בפתח דבריו. "שוטרים באו וסיפרו על כך שמסלפים נתונים, מציינים אירוע ירי כזיקוקים, ואז בסוף החודש מספרים לנו בתקשורת על ירידה באירועי הירי ועל ירידה בהתפרצויות", הוסיף. 

"היום ספציפית אנחנו עוסקים בשומר החומות, בדרום, באזור המשולש וגם במרכז", סיפר בפתח דבריו. "העניין הסטטיסטי כמובן קשור להכל, זה דפוס פעולה שאנחנו רואים אותו בכל המדינה", אמר שם אור.

לדבריו, סילוף הנתונים וההכרזה כי לכאורה ירדו נתוני הפשיעה, שונה מהתחושות בשטח: "השוטרים מבחינתם מספרים לנו שבזמן המבצע הם הרגישו כמו מטרה ניידת. בדרום הארץ שוטרים לקחו את הרכב הפרטי שלהם ושמו כאפייה בגלל שהם מפחדים שיזהו אותם ויסכלו אותם באבנים או שהם יקלעו ללינץ'. במקרים אחרים הם מספרים לנו על שכונות מסוימות שחל איסור על ידי המפקדים להיכנס אליהן כדי לא להתסיס את הגזרה".

שם אור הוסיף ואמר כי מן העדויות של השוטרים עולה שבעימות הבא מול עזה, המצב בתוך ישראל יהיה הרבה יותר קשה מכפי שהיה בחודש מאי: "בסופו של דבר זה מוביל לתחושה, כך לפי שוטר ששוחח איתנו, שבשומר החומות הבא המצב יהיה הרבה יותר קשה. בין אם מדובר בכוח אדם לא מספק, פקודות פשוט לא הגיוניות של מפקדים שמורים לפקודים בשטח, חוסר אכיפה". 

עוד אמר כי בשורה התחתונה, הפחד הגדול שיש לשוטר כיום הוא מלהיכנס לתוך מקומות מסוימים כדי לא להבעיר את השטח. "זה דבר שבעצם מונע מאכיפה יומיומית ובסוף, לפי דעתי, זה תמרור אזהרה רציני ביותר לקראת כל מה שלא יבוא. זה דורש שינויים במשטרה ואני רוצה להאמין שהמשטרה מקשיבה ורואה את הדברים, ושאנחנו נראה שינוי".

ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך מבצע שומר החומות ולאחריו שוטרי משטרת ישראל חתרו למגע אל מול כל פורעי החוק ברחבי הארץ ועצרו למעלה מאלפיים מפרי סדר ופורעי חוק. מאז המבצע המשיכה המשטרה לחקור את האירועים ולפעול למיצוי הדין עם העבריינים. נמשיך לפעול ללא מורא, בכל הכלים העומדים לרשותנו ובכל מקום שבו נדרש, לשמירת שלום הציבור וביטחונו".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM