דיון נוסף במסגרת משפט ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, נערך היום (רביעי) בבית המשפט בירושלים. זהו היום השלישי בו מעיד ניר שוורץ, שחקר את עד המדינה בתיק 4,000 ניר חפץ.

הדיון החל בשעה 11 בבוקר, זאת לאחר שאמש נמסר כי אדם באולם הדיונים ביום שני אובחן חיובי לקורונה. שעת פתיחת הדיון נדחתה, זאת בכדי לאפשר לנוכחים להיבדק לקורונה לפני תחילתו.

עם התחדשות הדיון, עורך הדין בועז בן צור שאל את החוקר שוורץ על הטענות של ניר חפץ במהלך החקירה, לפיהן לא אכל במשך 36 שעות ולמרות זאת המשיכו לחקור אותו. השופט שחם התערב ושאל את העד: "בן אדם אומר שהוא רעב. לא צריך לתת מענה לצרכים שלו?". שוורץ: "אם יש ביחידה אוכל יביאו לו, יכול להיות שאין ביחידה. אין עצור שבא בבוקר לחקירה ולא אומר 'לא ישנתי, אני עייף, אני תשוש', אף אחד לא רוצה להיחקר. מבחינתנו אדם שבא ואומר 'אני עייף, אני תשוש', זו נקודת התחלה שאנחנו בוחנים אותה בהמשך".

לאחר מכן, שוורץ התייחס לנושא המדובב שהוכנס לתאו של ניר חפץ, על מנת לנסות ולהוציא ממנו מידע: "היה מדובב בתא של ניר חפץ וצוות החקירה ושב"ס ידעו זאת. היו חוקרים אחרים שתדרכו את המדובב. אני לא זוכר מי תדרך אותם, יש צוות שלם שעוסק בכל נושא הדיבוב, יש אחראי לצוות שלא זוכר מי זה. אולי עמרי יונה שהוא צוער ביחידה. היום הוא כבר קצין".

בן צור: "המדובב אומר שחפץ הוציא מהנעליים מתוקים. המדובב אומר שככל שחולף הזמן חפץ נהיה חלש ופחות צלול. "הוא ממלמל באמבטיה", "הוא אובססיבי לאוכל" זה תיאור קשה". שוורץ ניסה להשיב כי מדובר בתיאור של אדם במעצר, אך בן צור הקשה עליו: "אדם במעצר תשוש וממלמל? אתה שומע מה אתה אומר? תכבד את המעמד".

העד המשיך בגרסתו כי אדם במעצר הוא פשוט אדם "פחות שמח", אך עורך הדין המשיך להקשות והוסיף: "איך אפשר לקבל גרסה מאדם שהוא לא צלול? יש קושי לקבל את הגרסה שלו". שוורץ שוב הגיב לדברים: "מבחינתנו אנחנו מקבלים את העצור אלינו ליחידה אנחנו לא יודעים כמה זמן הוא ישן ואם הוא ישן. אני את הדיווח הזה של המדובב אני לא מכיר. לא עברתי על המדובב".

השופט ברעם התערב בשלב זה ושאל את שוורץ אם התנהלותו בחקירה הייתה משתנה אם היה מודע לדברים בזמן אמת? "היינו מביאים לחדר החקירה, נותנים לו קפה ובוחנים את הצלילות שלו. אנשים במעצר הם תמיד תשושים ועייפים, הם לא כמו שהם קמים בבית. אין סיבה שיגיע לתא שלו רק ב-2 בלילה".

בן צור: "הוא כמעט נרדם על הכיסא. אדם שעבר שתי לילות והוא בעייפות מצטברת. שני לילות זה לא צחוק. איפה הגבול? יש איזה גבול? מתי אומרים לו קח שעתיים לשים ראש בצד.  הוא אומר לכם אני עומד ליפול פה, אני מתקשה להתמקד מרוב שאני עייף". שוורץ: "כן, הוא נראה לנו עייף". 

עורך הדין אף טען כי חפץ הסביר לחוקרים שהוא עייף, וכתשובה קיבל מהם זמן לעשות תרגילי ספורט. שוורץ אישר את הדברים ואמר: "אכן עושים הפסקה ועושים איתו תרגילי ספורט". בן צור: "אתה יודע לפתור עייפות יש שיטה מאוד טובה. חוקרים בדקו את זה פשוט נותנים לישון". שוורץ: "אצלנו ביחידה אין מקום לישון. הדרך האחרת היא לעצור חקירה ולהחזיר לבית מעצר ולהפסיק יום חקירה".

שוורץ: "ככל שהוא לא מוסר גרסה המלאכה קשה יותר וממשיכים לחקור. יכול להיות שאם כן היה מוסר גרסה ומרגיש מאוד עייף זה היה משתנה.
אנחנו לא עושים דברים למניעת שינה במכוון. אין דבר כזה. אין". בן צור: "חפץ אמר שבלילה רע הוא ישן שעה או שעתיים. הוא אמר בשלב מסוים הייתי עייף שגם אם היה נופל הבניין לא הייתי מתעורר. חקירה הוא אומר כל הזמן איבדתי אותך, הוא תשוש ועייף". שוורץ שוב מגן על החלטות החקירה: "ברור כשחשוד נרדם בחקירה זה לא טוב. בסיטואציה הזאת שהיא לא טובה ואם היינו מבינים שהוא לא מסוגל להמשיך להיחקר לא היינו ממשיכים בחקירה".

שוורץ: "תמונה של אדם נרדם היא לא טובה וזה היה בחקירה הזאת. אבל יש דרכים לגרום לו להתעורר. לשטוף פנים ולשתות קפה ואז להמשיך, זה לא קורה". עו"ד בן צור: "הוא רוצה להתייעץ אם לקחת את הכדורים שלו וכמה זמן עבר עד שהחובש יבוא לחדר". שוורץ: "עברו שלוש שעות". בן צור: "היה שלב שאמרו שהחובש לא פנוי".

ביום שני התייחס שוורץ לטענות לפיהם הופעל לחץ על חפץ להחלפת עורך דינו. "כשקראתי את הפרוטוקולים של החקירה, ראיתי שניב מדבר איתו על רופא וחולה ושצריך להחליף רופא. בעיני זה בעייתי, גם כשהיינו בחקירה וניב דיבר על עו"ד אני השתקתי אותו, זה מקום שאסור להיכנס אליו", אמר.

התובע שאל: "באיזו מידה התאפשר לחפץ להתייעץ עם עו"ד?". על כך השיב שוורץ: "בכל פעם שרצה". התובע: "להחליף עו"ד?". שוורץ: "אף אחד לא לחץ על חפץ להחליף עו"ד. המתחם של יחסי עו"ד-לקוח הוא מבחינתי קדוש, אמרתי שלא אכנס למתחם הזה, לא המקום שלי, אין לי מה לחפש שם".