מאז פרוץ בסערה הדרכון הפורטוגלי לחיינו יהודים רבים החלו לנבור בזיכרונות ההיסטוריה המשפחתית שלהם ולבדוק האם גם משפחתם השתייכה לגירוש יהודי ספרד. דרכון פורטוגלי מעבר לעובדה כי הוא מעניק למחזיק בו אזרחות של אחת מהמדינות היפייפות באירופה, הרי שגם באמצעותו ניתן ליהנות ממגוון רחב של אפשרויות נוספות כפי שמאמר זה יסקור. 

גירוש ספרד הוא הבסיס לתיקון חוק האזרחות
גירוש יהודי ספרד הוא אירוע בעל משמעות רבה במסורת היהודית. משפחות יהודיות רבות עד לימנו אנו זוכרים בכאב את אירוע הגירוש כאשר בהחלטה גורלית אחת הוחלט לגרש את כל יהודי ספרד ופורטוגל משטח הממלכה. יהודים רבים גם בימים אלו משמרים את המסורית הספרדית ואף מדברים בשפת הלדינו, היא שפת יהודי ספרד אשר גורשו. 

אי שם בשנת 2015, החליטה ממשלת פורטוגל לתקן את העוול ההיסטורי אשר נגרם ליהודים אשר גורשו משטחה בשנת 1497 לספירה ובהחלטה יוצאת דופן החליטה להעניק אזרחות וכן דרכון פורטוגלי לכל יהודי אשר יוכיח זיקה וקשר לגירוש יהודי ספרד. החלטה זו, פתחה למעשה דלת עבור יהודים רבים לקבל אזרחות נוספת ולא סתם אזרחות, אחת האזרחויות החזקות ביותר בעולם. כיצד מוכיחים זיקה לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל? מיד נסקור בפסקה הבאה. 

איך נוכיח כי אנו משתייכים ליהודי גירוש ספרד?
אין ספק כי הוכחת הזיקה לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל מעלה לעיתים שאלות לא פשוטות וקשיים רבים. השנים הארוכות שחלפו מאירוע טראומתי זה יחד עם ההיסטוריה היהודית המורכבת מעוררים קשיים בהוכחת הזיקה והקשר הישיר לגירוש יהודי ספרד. קושי זה לא חמק מעיניהם של הגורמים הרלוונטיים האמונים על החלטה בבקשות וזיקתו של המבקש תקבע על בסיס ארץ מוצא ושם משפחה המופיע ברשימת השמות כפי שהתפרסמה ע"י ממשלת פורטוגל. 

בהתבסס על מחקרים וזיכרונות, ידוע כי יהודי ספרד נדדו למדינות ספציפיות לאחר הגירוש כגון תורכיה, מצרים וכו' ולכן מבקש אשר מוצא משפחתו מגיע מאחד ממדינות אלו רשאי לפנות לקהילה היהודית בפורטוגל בבקשה מתאימה. הקהילה היהודית בפורטוגל היא הגורם המכריע אשר בוחן את הבקשות להוכחת הזיקה ולאחר מכן קובע אם המבקש עמד בתנאים הנדרשים אם לאו. 

עורך הדין ישראל מזרחי (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין ישראל מזרחי (צילום: צילום עצמי)

במידה ואני זכאי, אילו יתרונות תעניק לי אזרחות זו?
בראש ובראשונה יש לזכור כי אזרחות פורטוגלית היא אזרחות של אחת המדינות היפות במערב אירופה, מדינה עם אוכלוסייה חמה ואוהבת, נופים עוצרי נשימה ומזון מהמשובחים בעולם. אזרחות פורטוגלית היא גם אזרחות אירופאית המעניקה למחזיק בה את היתרונות הבאים: 

  • פטור מוויזה למגוון עצום של מדינות ברחבי העולם. אזרחות פורטוגלית מדורגת בחוזקה במקום השישי בעולם ומעניקה פטור מאשרת כניסה למחזיק בה לכ- 182 מדינות ברחבי העולם. אין ספק כי באמצעות דרכון פורטוגלי ניתן להסתובב ולהכיר את העולם באופן חופשי יותר. 
  • מגורים ומחייה בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופאי. האיחוד האירופאי כולל את המדינות המפותחות בעולם. המחזיק באזרחות פורטוגלית יכול לגור, לחיות ולעבוד בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופאי באופן חוק ומלא. חופש תנועה אמרנו, חופש תעסוקה גם אמרנו וכעת נציין את חופש ההשכלה. 
  • דרכון פורטוגלי מעניק למחזיק בו אפשרות ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה מהטובים שיש בעולם בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופאי. בעוד אזרחים זרים יצטרכו לשלם דמי שכר לימוד הרי שהמחזיק בדרכון פורטוגלי יוכל ליהנות מלימודים מסובסדים או אפילו בחינם לגמרי. 
  • פטור מאשרת כניסה לארצות הברית. כולנו מכירים את הקושי בהוצאת אשרת כניסה לארה"ב אשר לעיתים במקרים מסוימים אף האישור לא מתקבל ועתיד הנסיעה מוטל בספק. באמצעות דרכון פורטוגלי ניתן להיכנס לארה"ב ללא אשרת כניסה לתקופה של 90 ימים. 
  • הטבות במס מרחיקות לכת לאזרחים חוזרים לפורטוגל. אזרחי פורטוגל השבים לארצם זכאים לפטור ממיסים לתקופה של 10 שנים וכן הטבות מס אחרות. הטבת מס זו אמנם אינה פוטרת את האזרח הפורטוגלי מלשלם לגמרי את המיסים אך ממדרגת מס מסוימת יהיה האזרח פטור מתשלום מס. 

 חסרונות באזרחות פורטוגלית, האם ישנם כאלה בכלל?
שאלה נפוצה העולה לא אחת בזיקה לאזרחות פורטוגלית היא האם ישנם חסרונות כלשהם בהחזקת דרכון פורטוגלי ואם כן מהם. חיסרון בהחזקת אזרחות נוספת יכול להיות בדמות תשלום כפל מס, שירות צבאי וכו'. לעת עתה, בהחזקת אזרחות פורטוגלית אין כל חיסרון. השירות הצבאי בפורטוגל אינו חובה וכן אין צורך לשלם במיסים כל עוד מתגוררים במדינה אחרת בה מתבצע תשלום המס. 

נראה כי בימים אלו החזקת אזרחות פורטוגלית טומנת בחובה רק יתרונות ומעניקה לא מעט זכויות לאזרח. תודות לתיקון לחוק האזרחות שערכה ממשלת פורטוגל כיום, דרכון פורטוגלי הוא מעין תיקון לעוול ההיסטורי שנגרם ליהודי גירוש ספרד אשר גורשו ממולדתם חסרי כל. 

אם הנכם סבורים כי גם מוצא משפחתכם משתייך לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל זה הזמן להתחיל בבדיקת מסע השורשים המשפחתיים ולקבל את האזרחות הנחשקת.