כבר בראשית דברי, אציין כי גם לדו"ח שלכאורה נראה פשוט עם ניקוד יכול להיות השלכות מרחיקות לכת על גורל רישיון הנהיגה. מסיבה זו, תמיד מומלץ לפחות להתייעץ ולשמוע איך עו"ד תעבורה יכול לעזור ולסייע לכם.

כמו כן, יש לציין כי ההתלבטות האם לקחת עורך דין תעבורה נובעת הרבה פעמים משיקולים מוטעים כגון " גם ככה לא קיבלתי דו"ח שנים והניקוד ימחק לאחר זמן " או "עשית קורס ולכן הניקוד ימחק".

התשובה לכך היא שאף אחד לא יכול להבטיח לאותם נהגים כי במשך שנתיים הם לא יקבלו דו"ח נוסף אשר יכול לחייב אותם בקורס או פסילה וכן עשיית קורס איננה מוחקת ניקוד. לכן, מומלץ בטרם משלמים את דו"ח לפנות לעו"ד תעבורה להתייעצות ראשונית.

מה עושים אם קיבלתי דו"ח מסוג ברירת משפט? 
אם קיבלנו דוח משוטר או נשלח לבייתנו דוח עם ניקוד, יש באפשרותנו לבקש להישפט על הדו"ח תוך 90 ימים או לשלם את הדו"ח ואז הניקוד ייזקף לחובתנו. לכן, אם ברצוננו להישפט, יש לשלוח את הבקשה להישפט במסגרת ה 90 ימים לכתובת הרשומה על הספח בקשה להישפט, בדואר רשום ולשמור את אישור המשלוח.

לאחר משלוח הבקשה להישפט בעצמנו או באמצעות  עורך דין תעבורה, יגיע לכתובתנו תאריך הזמנה לבית משפט לתעבורה. שלב ההמתנה למועד הדיון יכול להארך שבועות בודדים אך לעיתים גם חודשים. יש להתאזר בסבלנות עד למועד קבלת מועד הדיון אך לוודא כי אכן לא פספסנו את המועד. 

הדיון הראשון בתיק יקרא דיון ההקראה בו בית המשפט יקריא לנו את האשמה, כלומר את העבירה הרשומה בדו"ח ויבקש מאיתנו להשיב לאשמה באופן הבא:

מודה או כופר.

במידה וכפרנו, התיק יקבע לשמיעת הראיות בו, יגיעו עדי התביעה הלו הם השוטרים אשר רשמו את הדו"ח ואילו אנו נצטרך לחקור אותם נגדית במטרה לקעקע את מיומנותם או אמינותם. בחלק לא מבוטל מדוחות התנועה יש מקום אף לעלות טענות מקדמיות בטרם תינתן תשובה לכתב האישום. טענה מקדמית למשל יכולה להיות "טענת הגנה מן הצדק" כאשר נרשמו לנהג מספר דוחות תנועה בגין אירוע אחד. 

יש לשים לב כי טענות מקדמיות יש לעלות בטרם תמסר התשובה לכתב האישום שאם לא כן, ישנן טענות אשר לא ניתן לעלות בשלב מאוחר יותר. לטענות מקדמיות לעיתים ישנה השפעה ישירה ומידית על המשך הטיפול בדו"ח. 

האם ניהול משפט בדו"ח תעבורה הוא דבר פשוט?
אנו למעלה רשמנו כי הדיון הראשון הוא דיון ההקראה ולאחר מכן דיון הוכחות, אולם הדברים אינם פשוטים כמו שכתבנו, כאשר סדר הדין הפלילי הוא מורכב ודורש בקיאות וכן נדרש גם לשלוט בפסיקה של בתי המשפט ובדיני הראיות, כאשר אי הבנה של כל אלה עלולים להוביל להרשעתכם בדין.

יש לציין כי בית המשפט איננו כבול לקנס המקורי ובעצם יכול להטיל עליכם כל עונש לרבות פסילת רישיון נהיגה בפועל וקנסות גבוהים. נתון זה ישתנה בהתאם לעבר התעבורתי שלכם ונסיבות אחרות רלוונטיות הקשורות למקרה. 

ניהול משפט כרוך אף ביצירתיות וחשיבה לעמוק באופן בו ניתן להגיע לתוצאה שנרצה מבלי לחשוף את קו ההגנה שלו. ניהול משפט כזה, דורש ניסיון, ידע והכרת הצדדים הפועלים בתיק. 

ערן עקראוי, עורך דין  (צילום: צילום עצמי)
ערן עקראוי, עורך דין (צילום: צילום עצמי)

האם ניתן לנהל משפט תעבורה ללא סיוע של עו"ד? 
הרבה נהגים חושבים כי הם יגיעו לדיון בבית המשפט לתעבורה והתובע "ימהר" להציע להם הסדר טיעון או בלשון העם "עסקה", אולם הדבר איננו כך! והתובע איננו יחכה לכם ויציע לכם הסדר.

יש לזכור כי גם התובע כפוף לאגף שמעליו ואיננו יכול ביום של מעל 100 תיקים לשבת עם כל אחד ולהגיע עמו להסדר, היות ועל מנת להגיע להסדר יש להציג כשלים על פי חוק ו/או פסיקה ועל כך גם על התובע להתייחס גם לעבר התעבורתי של הנאשם.

מסיבה זו, במרבית מן המקרים נהגים אשר מגיעים לבית המשפט ללא ייצוג  מודים במיוחס להם בין אם בלי כוונה ובין אם מדובר באי הבנה של החוק ובפועל לא מבינים את ההשלכות של המקרה. 

מדוע חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה
עורך דין תעבורה הוא בעל מקצוע אשר מכיר את סדרי הדין את החוק את הפסיקה ויודע לאתר בדו"ח כשלים בראיות אשר יכולים להוביל את הנאשם לזיכוי או להסדר טיעון מקל למשל ללא ניקוד.

כמו כן, היות ודיני תעבורה הינם תחום משפטי סבוך הטומן בחובו אין ספור ניואנסים קטנים הדורשים ידע ובקיאות ללא ספק עורך דין מיומן הבקיא במלאכתו יוכל לסייע לכם בסופו של יום לקבל הסדר טיעון ראוי המתאים למצבכם. עורך הדין ידאג אף לסייע באלמנטים הלוגיסטיים הקשורים לטיפול בדו"ח דהיינו צילום חומר החקירה וניהול מו"מ עם התביעות המשטרתיות. 

אם אנו מדברים על טיפול מקצועי הצופה קדימה הרי שעורך הדין המטפל בבקשה יוכל אף לסייע לכם להבין היכן אתם עומדים ביחס למצב הנקודות שלכם ולאלו סנקציות מנהליות אתם צפויים ממשרד הרישוי במקרה כזה או אחר אילו לא יטפול הדו"ח שנרשם לחובתם.

לטיפול בדו"ח תעבורה יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על מצב הרישיון שלכם מעבר לאירוע הנקודתי בו נרשם לכם דו"ח התנועה. פעמים רבות נהגים כלל לא מודעים לסנקציות הכבדות אשר יוטלו עליהם ע"י משרד הרישוי זמן מה לאחר תשלום הדו"ח ורישום הנקודות וכאשר הם מודעים לכך הרי שלא ניתן לסייע להם. 

נרשם לחובתכם דו"ח תנועה? אל תקלו ראש בכך. פנו עוד היום לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה וודאו כי רישיון הנהיגה שלכם אינו בסכנה.