פרשת פגסוס: השימוש בתוכנת הריגול הפתיעה רבים במשטרה ומחוצה לה, אולם לא הפתיע בכירים במערכת האכיפה, שהתרגלו לטענתם לכך שהמשטרה פועלת בעצמה בניגוד לחוק. תנ"צ בדימוס גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין בלהב 433 לשעבר, טען בשיחה עם מעריב כי לא ידע על שימוש בתוכנת הריגול, אך העריך לפני כשמונה שנים שאירועים שכאלה יכולים להתרחש: "אם לא הייתי לוקח איתי חלק מהמסמכים, היו מאשפזים אותי בכפייה וטוענים שאני מופרע בנפש".

בראשית דבריו, הבכיר לשעבר הדגיש כי לא ידע על השימוש בתוכנת פגסוס של NSO, שכן הדבר לא היה בתקופתו. "עם זאת, בהחלט הייתי ער לדברים שנבנים ועתידים להתרחש בכל הקשור לאיסוף מידע נרחב", הסביר, "זה לא היה במסגרת איסוף ראיות, אלא נתנו להאקרים להשתלט על המידע והחקירה, ולא לאנשי חקירות ומודיעין".

הוא הוסיף: "כבר ב-2015 התרעתי על ההחלטה להוציא את חטיבת הסיגנט מחטיבת המודיעין, לידיו של ראש אגף חקירות ומודיעין דאז ניצב בדימוס מני יצחקי. הוא בנה מערך של סייבר מפלצתי והיה חייב להצדיק את המהלך. מבחינתי, זה היה יותר מדי ופתחתי חזית מול המערכת. אני יודע שתוכנות כאלו נכונות לחקירות באירועי טרור ופשיעה חמורה בלבד ולא בשום אופן נגד אזרחים או אישי ציבור. זו לא המטרה שלהן".

"ב-2018 הנבתי שנאסף נגדי מידע באופן לא חוקי ופניתי אז לכל הגורמים, אבל כולם טענו שאני פועל ממניעים אישיים", המשיך וטען, "גם ראשת המח"ש לשעבר וגם משרד מבקר המדינה טענו כך, אבל אני הסברתי שלא יעלה על הדעת שקיבלתי מכתב ממשטרת ישראל על כך שנאסף נגדי חומר, והרי לא המשטרה מנהלת חקירות נגד שוטרים וקצינים. ביקשתי שמח"ש תפתח בחקירה כי רציתי לדעת את מקור המידע והיום אני מבין עוד יותר שעשו נגדי שימוש באותה תוכנה".

עשרות שמות נחשפו: בכירים, ראשי ערים, אבנר נתניהו ומפגינים הודבקו בפגסוס | דיווח

זעזוע במערכת הפוליטית מ"רשימת פגסוס"; אבנר נתניהו: "אני בהלם"

גיא פלג מסביר: כך ישפיע הפרסום על נעקבי פגסוס על המשך משפט נתניהו

נתניהו אחראי לפרשת פגסוס? האזינו לוויכוח בין ינון מגל ובן כספית 

ב-3.12.2014 כתב ראש חטיבת המודיעין לשעבר: "המשטרה צריכה לפעול על פי חוק ובדרך זו לפנות לתיקון החוק ולאחר מכן לפעול בצורה חוקית ובהיסתמך על צו של בית המשפט בניהול חקירות של אירועי טרור ופשיעה חמורה. אני מתנגד למהלכים חד צדדיים הללו כולל לניסיונות להוציא את כריית המידע מהמחקר. הבקשות שלהם משקפות שינוי שמבחינתי הוא לא בא בחשבון. באו עם חזון צה"לי ומוסד והם רצים בלי להסתכל ימינה ושמאלה. צריך לעצור ולקיים דיון".

"טענתי גם בוועדת הפנים בכנסת שמשטרה זקוקה לכלים מצוינים כדי להתמודד עם פשיעה חמורה ומאורגנת אולם תפקידה של המשטרה הוא בראש ובראשונה לשכנע את המחוקק שיש מקום לאשר הפעלת כלים כאלה ולאחר מכן לשכנע את בית המשפט בנחיצות הפעלת הכלי באותן חקירות לשם השגת הראיות מול פשיעה מאורגנת וחמורה", אמר תנ"צ בדימוס ניר.

NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

"הסוגיה המרכזית בפרשה הזאת היא לא רק הכלי המופעל, אלא ההסדרה החוקית והפיקוח והבקרה על כל הדרגים המאשרים והמפעילים. גם כעת, כשהמשטרה עושה שימוש בחוקים ארכאיים, תוך שהיא כופה את הכלי על החוק ובעצם עוברת בעצמה על החוק, כשהיא הופכת את זה לכלי נשק משונן ומסוכן ולא לכלי לאיסוף ראיות", טען ראש חטיבת המודיעין לשעבר, וקבע: "מה שנדרש באמת זו בדיקה מעמיקה ואמיתית ולאחר מכן פיקוח ובקרה אמיתיים של גורמים שאסור להם להיות במעגל המשטרה והפרקליטות".

לעומת זאת, גורם בכיר לשעבר באגף החקירות והמודיעין של המשטרה אמר כי "ייתכן שבעוד חודש האמת תיחשף במלואה. בתקופתי זה לא היה ואני לא יודע מה קרה בתקופה שאני לא שם אבל אני בוודאות אומר שהשימוש בתוכנות האזנה כאלו או אחרות נעשה על פי דין וכפוף לצווים. הכל נעשה במדויק ובכפוף להוראות החוק".

"אם הדברים יתבררו כנכונים - זו תהיה מכה לא קלה, אבל זה לא מהשנתיים האחרונות", טען הבכיר: "המפכ"ל זימן ועדת בדיקה כי הוא רוצה לנקות הכל אם אכן היו דברים לא תקינים. השימוש בתוכנת הריגול נעשה בהחלט מול ארגוני פשיעה כדי לאסוף מידע וזו המטרה של אותה תוכנה אני מבין".