המשנה לפרקליט המדינה ופרקליטת מחוז ירושלים לשעבר,  עורכת הדין נורית ליטמן, שוחחה היום (חמישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, על מנת לדון איתם בפרשת האזנות הסתר של המשטרה, לאחר שהפרקליטות הגישה את ממצאי בדיקות השימוש ברוגלות בתיקי נתניהו. עו"ד ליטמן טענה כי בעקבות הפרסומים החדשים, היא מעריכה כי "אנחנו קרובים להודיע שתם הטקס".

"הייתי אומרת שכבר תם הטקס, אבל זה עוד לא לגמרי", פתחה ליטמן את השיחה, ומיד נתקלה בשאלה מצידו של כספית – האם עבירת הפריצה לשלמה פילבר היא מהותית. על כך היא ענתה כי "לתיקי נתניהו ואחרים, בעיניי לא. זה בהחלט אירוע שצריך לבחון אותו ברמה המערכתית, כי זה לא שפתאום זה הפך להיות תקין שיורדים מהפלאפון גם חומרים שפוגעים בפרטיות ושלא אמורים להיות בידי רשויות אכיפת החוק, אבל זו כבר סוגיה שהיא לא קרובה אפילו בסדר הגודל למה שחששנו שאולי יימצא בשבועות האחרונים. זה בהחלט דורש הפקת לקחים ומחשבה מערכתית".

שלמה פילבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שלמה פילבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשלב זה מגל התערב והקשה גם הוא בשאלה: "האם ניתן להגיד שתם הטקס על בדיקה, כאשר המשטרה והפרקליטות הן שבודקות את עצמן?", על כך השיבה פרקליטת מחוז ירושלים לשעבר כי "יש את העניין המערכתי ויש את תיקי האלפים. יש גם את הרשות לניירות ערך, לא שמעתי שמישהו אמר עד היום שלא צריך להאמין לרשות לניירות ערך, גם הבדיקה שלהם הראתה שלא הייתה שום היעזרות ברוגלות כאלה ואחרות שהתקבלו מהמשטרה, גם הבדיקה מול NSO שאימתה את מה שהמשטרה העלתה. ואגיד לכם יותר מזה, צריך לזכור שיש פה טענה בתיק עצמו לגבי חומרי חקירה. זו לא פעם ראשונה שדברים כאלה נטענים בתיקים, שלא כל חומר החקירה הגיע, ותמיד המשטרה בודקת".

בעקבות תשובתה, מגל וכספית פתחו בוויכוח ביניהם, על מהות הצווים שביקשה המשטרה. מגל: "אלו לא צווים לרוגלות, אלא להאזנות. השופט ידע במפורש למה הוא נותן צו?". כספית: "הצו להאזנת סתר כולל גם תקשורת בין מחשבים. אני מקריא מההודעה של אתמול: 'מעקב אחר תעבורת טלפונים והודעות בטלפון הסלולרי של החשוד שבענייננו'. מאיפה אני יודע שהשופט ידע? כי עובדה שמצאו חריגה אצל פילבר, כי הצו לא אמור היה לשאוב אנשי קשר והוא כן שאב".

מגל המשיך ואמר: "אז חרגו מהצו", בעוד כספית טען כי "אמרנו את זה בהתחלה, היה פאול אבל הוא לא מהותי כי היה צו לתקשורת מחשבים. עשו קצת יותר, אבל זה לא עבר ליחידה החוקרת". 

מגל התרגז על הגנתו של כספית על המשטרה ושאל: "למה אתה כל כך מגן על זה? המשטרה נכנסת לאנשים לטלפון, לא הכל זה נתניהו, עם כל הכבוד. בגלל ביבי אתה מוכן להפוך את העולם". כספית השיב כי "אני מגן על זה כי יש פה ראש הממשלה לשעבר שהוא קורא אתמול לממשלה בישראל שטאזי. האיש הזה הוא פושע, האיש הזה מנסר את כל המסגרת שהכול עומד עליה, וזה עולה לי בבריאות רבה מאוד, ולכן אני מגן על זה".

בשלב זה עו"ד ליטמן הסבירה בעצמה למגל את התגלגלות הדברים: " יש חריגה מהצו. הפרקליטות כתבה את זה, זה ברור, אף אחד לא מנסה להסתיר את זה, וזה מה שאמרתי בתחילת הדברים שלי. זו לא עבירה פלילית. מה שאמרת מקודם, על צו לרוגלה, זה פשוט לא נכון. בצו להאזנת סתר הוצג לשופט שזה מה שישתמשו בו. השופט לא ידע וגם לא התבקש מראש, וגם לא היה ניתו צו מראש אם היו מבקשים, זה לעשות חיפוש אחורה בטלפון".

ליטמן: "אני הייתי בתקופה הזאת, והדברים האלה לא נראים כרגע שהם הולכים להתברר כעבירות, ויותר מזה, אתה עושה פה איזשהו חיבור שהוא קצת פופוליסטי בעיניי, כי אתה יודע שהפרקליטות לא ידעה מזה כלום, אפילו החוקרים לא ידעו מזה כלום, אז אתה יכול להרחיב את מעגל האחראים עד אין סוף, זה בסדר גמור".

מגל החליט לסכם את הנושא ושאל: "מבחינתך תם הטקס?", ליטמן: "הוא לא תם כי יהיו פה עוד בקשות להסרת חיסיון ויכול להיות שיהיה עוד עיכוב קל, אבל להערכתי, אם אנחנו יודעים איפה התחלנו בפרסומים של 'כלכליסט' ואיפה כנראה סיימנו, אז נראה לי שאנחנו קרובים להודיע שתם הטקס".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103