דרמה התרחשה אתמול במשפט זדורוב לאחר שבית המשפט דחה את בקשתה של הפרקליטות לעצור את שלב העדויות, זאת בעקבות עימות מתמשך בינה ובין ראש הרכב השופטים, השופט אשר קולה. עורך הדין ציון אמיר, מומחה לדין פלילי, הגיב הבוקר (שישי) לדברים וניתח את משמעותם, בשיחה עם ניסים משעל בתוכניתו ברדיו 103FM

בפתח דבריו אמר: "אני מתקשה להיזכר בעוד מקרה דומה של עימות כל כך בוטה וחריג, בו כל צד משמיע דברים לא שגרתיים אחד כלפי השני. יש הרבה עימותים בבית משפט, זו זירה אלימה בלא מעט מובנים ומלאה ברגשות, כעסים, ועלבונות. בדרך כלל זה קורה בין הצדדים שמגיעים לבית המשפט, ולא בין שופט לתובע". 

"הרי שניהם נציגי המדינה, נקרא לזה ככה", המשיך עו"ד אמיר, "התובע מייצג את המדינה ואת האינטרס הציבורי, והשופט בוודאי. זה הפך למפגש כזה של חוסר אמון, של כמעט עוינות בין הצדדים, ואני לא חושב שנתקלתי בדבר כזה". 

על טענתו של השופט קולה, כי הוא נתון ללחצים וכי היה קרוב לפסול את עצמו, אמר הפרקליט הבכיר: "קודם כל, אני מאמין לו לחלוטין. הוא דיבר מדם ליבו. מתחילת המשפט אנחנו עדים למה שנראה כדברים קשים מאוד בעיניו של השופט". עו"ד אמיר ציין כי מדובר "בדבר חמור מאוד. זו לא הפעם הראשונה ששופט בישראל נתון למתקפות ולקמפיין מסודר נגדו. לפי עניות דעתי מה שבעצם השופט ניסה לומר פה זה שמתחילת המשפט, לאחר הערות שלו כלפי התביעה, הוא חשוף לקמפיין מתוקשר שיושב לו על הראש ומתייחס למשפטים שהוא מעיר לתביעה". 

השופט אשר קולה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
השופט אשר קולה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)




בתגובה, שאל אותו משעל, האם להעיר היערות כלפי השופט אינה דבר רגיל ולגיטימי. אמיר השיב בחיוב על כך, אך ציין כי השופט קולה רמז מתחילת המשפט כי הוא הולך לזכות את זדורוב, מה שייתכן שתדלק את הקמפיין האישי כנגדו. "ככה זה נראה, כי מההתחלה הוא אומר להם לחזור בהם מכתב האישום ולבדוק את הדברים", קבע. 


"אתן לך דוגמה קטנה", המשיך עו"ד אמיר, "במשפטו של בנימין נתניהו, כל מי שחושבים שעדי המדינה לא מספקים את הסחורה שואלים 'רגע, למה השופטים לא אומרים משהו? למה הם לא מתערבים ואומרים שזה לא מספיק?' - מה שזה אומר הוא שישנה תפיסה שטוענת ששופט צריך לבטא איזושהי עמדה, אבל לא להתערב יותר מדי כי זה לא תפקידו. אם שופט מקבל ראיה מסוימת או עד מסוים, וכחלק מדינאמיקה בתוך האולם הוא בוחר להגיד משהו - מותר לו".

עו"ד אמיר קבע: "שופט הוא רק בן אדם, ויש מסה קריטית של דברים שלא צריכים בכלל להיכנס לתודעה שלו. לשאלתך, אני תמיד רוצה להאמין ששופט עושה משפט צדק בלי קשר לשאלה האם הוא אוהב את הצד הזה או את הצד השני. אם אנחנו מבינים שהשופט הולך בכיוון של זיכוי זדורוב, והתביעה לפי הבנתו ממררת את חייו, אני לא אפול מהרגליים אם אגלה שהוא יתחשבן איתם". 

לסיום, אמר הפרקליט הבכיר: "לא אתפלא אם בסוף ההתייעצות המדינה תבוא ותבקש את הפסילה של השופט קולה. אם זה לא יקרה היא לא תוכל להגיד שהיה כאן משוא פנים בסוף התהליך. חשוב לזכור שיש עוד שני שופטים אחרים, שלא שמענו לגביהם שום דבר, כאילו מדובר בסטטיסטיים שאין להם תפקיד. יכול להיות שהם בדעה אחת עם ראש ההרכב, ויכול להיות שלא. כדאי שנזכור שההרכב הוא של שלושה שופטים, ופסק הדין צריך להינתן בדעת רוב". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm