שופט בית משפט העליון עופר גרוסקופף, הפך את החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע והורה לשחרר למעצר בית שני נאשמים שגידלו כ-183 ק"ג סמים. השופט גרוסקופף, קיבל את טענת הסנגורית עו"ד אליז קסנטיני  וקבע כי ניתן לאיין את מסוכנותם של השניים במעצר בית.

נגד הנאשמים, הוגש בתחילת השנה, כתב אישום במסגרתו יוחסו להם עבירות סמים ונטילת חשמל בגין גידול של כ-183 ק"ג נטו של סם מסוג קנאביס במרתף שנשכר על ידי נאשם אחר. הנאשמים נשלחו על ידי בית המשפט המחוזי לשירות המבחן והוגשו בעניינם תסקירים חיוביים בעיקרם, הממליצים על שחרור לחלופת מעצר.  למרות זאת, החליט בית המשפט להורות על מעצרם עד תום ההליכים מאחורי סורג ובריח, מאחר שסבר כי עניינם אינו נכנס בגדר אותן "נסיבות מיוחדות וחריגות" בהן ניתן לשיטתו להורות על העברה לחלופת מעצר של נאשמים בעבירות גידול סמים מהסוג בו עסקינן.

על ההחלטה הזאת הגישה עו"ד קסנטיני, ערר בו ציינה כי בין השאר, כי הנאשמים הם אחים צעירים בני 19 ו-23 והם ללא כל עבר פלילי או מעורבות בפלילים והוגשו לבית המשפט תסקירים חיוביים בעניינם ולכן טעה בית המשפט שהורה להותירם במעצר עד תום ההליכים. 

השופט גרוסקופף קיבל את הערר וקבע כי מאיינת את המסוכנות בעניינם והורה לשחררם למעצר בית. "אין ליצור מצב בו, הלכה למעשה, כל נאשם בעבירת סמים מסוג זה או אחר יישלח למעצר עד תום ההליכים המשפטיים בעניינו – יהיו נסיבותיו והמסוכנות הנשקפת ממנו אשר יהיו", כתב השופט גרוסקופף והוסיף: "בהינתן גילם הצעיר (19 ו-23, בהתאמה), העדר כל עבר פלילי או מעורבות בפלילים, וחלקם בפעילות העבריינית, ספק בעיניי אם קיימת גישה בבית משפט זה התומכת בהותרתם במעצר מאחורי סורג ובריח לאחר ארבעה חודשים עם תסקירים חיוביים, כדוגמת אלה שהוגשו בעניינם".

תגובת עו"ד אליז קסנטיני: "בית משפט העליון עיגן את הרוח החדשה לפיה יש לבחון בכל תיק סמים את מידת מעורבותו של כל נאשם, ללא תלות בכמות הסמים וקבע כי העיקרון של – 'הכמות היא המהות'. אינו חל עוד. 

בשלב מעצר עד תום ההליכים השאלה המרכזית שאמורה להיות מונחת לעיניי בית המשפט היא שאלת המסוכנות והאם ניתן לאיינה בדרך של חלופת מעצר, אנו שמחים כי קיבלנו מענה לטיעוננו אשר נתמכים על אדנים מוצקים בבית המשפט העליון וסופו של דבר בית המשפט העליון הפך את החלטת בית המשפט המחוזי והורה על שחרורם של הנאשמים".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לפרטים נוספים על עו"ד אליז קסנטיני לחצו כאן