שופטת בית משפט לענייני משפחה בתל אביב, קרן גיל, דחתה התנגדות לקיום צוואה לאחר שקיבלה את טענת באת כוח מבקשת הקיום, עו"ד הילה צאירי, לפיה המנוחה לא ערכה את הצוואה בהיעדר כשירות. השופטת גיל גם חייבה את המתנגדת בסכום שיא של הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 87,750 אלף שקלים.

למנוחה היו שתי בנות, אחיות. לאחר פטירת המנוחה האחות הצעירה הגישה בקשה לקיום צוואה בעדים, שהמנוחה ערכה למעלה מעשרים שנה קודם לכן ושם הכל חולק בחלקים שווים בין שתי האחיות. כמה ימים לאחר מכן, עתרה האחות המבוגרת,לקיים את צוואת המנוחה משנת 2015. אחותה התנגדה מהטעם שהצוואה האחרונה מוטת באופן מובהק לטובת אחותה, נערכה ׳על ערש דווי׳, בהעדר כשרות, ותוך השפעה בלתי הוגנת.

עו"ד צאירי, באת כוח המבקשת, טענה שלאחר שמיעת טיעוני הצדדים, האחות הצעירה לא הוכיחה את טענותיה ויש לדחות את התנגדותה וליתן צו לקיום הצוואה המאוחרת. לדברי עו"ד הטענה המרכזית של האחות הצעירה, שהצוואה מוטה באופן מובהק לטובת אחותה,  כלל לא הוכחה. יתרה מכך, אין מחלוקת שגם בחייה המנוחה לא נהגה בבנותיה שווה בשווה.

השופטת קרן גיל, שקיבלה את טענות עו"ד צאירי, מינתה גם מומחה רפואי שיבחן - האם המנוחה היתה כשירה לעריכת צוואה, והאם היתה נתונה להשפעות חיצוניות. בחוות הדעת קבעה באופן חד משמעי שהמנוחה היתה כשירה במועד עריכת הצוואה המאוחרת ולא היתה לה בעיה רפואית שיכלה למנוע ממנה את היכולת לנטרל השפעה חיצונית. 

עורכת הדין הילה צאירי (צילום: יח''צ)
עורכת הדין הילה צאירי (צילום: יח''צ)

"הכלל הוא שצוואה מאוחרת גוברת אלא אם התקבלה התנגדות לקיומה. חוסר שביעות רצונה של המתנגדת שבצוואה המאוחרת המנוחה ציוותה לה חלק קטן יותר (לטענתה) מעיזבונה מובן בהחלט, בפרט בהינתן היחסים הטובים של המתנגדת עם המנוחה, והסיוע שהמתנגדת ובעלה העניקו למנוחה במהלך השנים, לרבות בשנים האחרונות לחייה.

ואולם, חוק הירושה מונה רשימת עילות בעטיין לא יינתן צו לקיום צוואה", כתבה השופטת גיל והוסיפה: "טיעוני המתנגדת בסיכומיה הם בבחינת סילוף של התיעוד הרפואי, של חו״ד המומחה ושל עדות המומחה. המתנגדת לא הפנתה לכל מסמך רפואי או אחר שיש בו למד על העדר כשרות המנוחה במועד עריכת הצוואה המאוחרת.

תמוהה עד מאוד עמדת המתנגדת שהמנוחה לא היתה כשירה, משום שהיתה חולה ודמנטית על ערש דווי, אך לאחר שנה דווקא היתה כשירה לחתום על מסמכים על פיהם העבירה לה את זכויותיה באחד מהמגרשים, לאחר שרופא גריאטר מצא שהיא כשירה לחתום. המתנגדת לא התייחסה לעובדה שהמנוחה הפקידה בעצמה את הצוואה, בסמוך מאוד למועד שאף לשיטתה המנוחה היתה כשירה. והדברים מדברים בעד עצמם".

אין באמור לעיל משום ייעוץ משפטי.

הילה צאירי, עו"ד ומגשרת, מומחית לסכסוכי ירושה, עריכת צוואות והעברה בינדורית
שותפה במשרד גדעון פישר ושות'
מעבירה את ההרצאה "הדירה ברח' 'מה פתאום!' על טעויות משפחתיות נפוצות" לחברות, ארגונים ולקהל הרחב.
ליצירת קשר עם עו"ד הילה צאירי במייל לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il