בית המשפט קיבל את עמדתו של נהג, נכה על כיסא גלגלים, שנתפס נוהג בכביש החוף במהירות של 157 קמ"ש, כי תקלה ברכבו היא שגרמה למהירות המופרזת. בבית המשפט, טען סנגורו של הנהג, עו"ד עמי מלול, כי כשל טכני הוא שהוביל לכך שדוושת הגז נתקעה ובמסגרת הסדר טיעון נפסק עונש קל במיוחד: פסילה שחפפה לפסילה המנהלית וללא שלילת נקודות ורישיון. "מדובר בכשל טכני שאינו באשמת הנהג – בכך יצאנו ללא יום אחד של שלילה", אמר עו"ד מלול לאחר החלטת בית המשפט. "במקרה הנ"ל הייתי נכון להגיע עד לעליון במידת הצורך. אני שמח שהעוול תוקן והצדק נעשה".

המקרה אירע בחודש יולי אשתקד, אז נסע תושב נתניה על כביש החוף לכיוון צפון. הנהג, נכה בכיסא גלגלים, נהג ברכב עם מעלון, אשר הותאם לצרכיו. כיסא הנהג הוחלף בכיסא הגלגלים שלו. בסמוך למכון וינגייט על כביש 2, אירעה לנהג תקלה, כאשר בסיבוב בדרך השתחרר מוט מכיסא הגלגלים שלו ונתקע בין דוושת הגז לדוושת הברקס.

לפי גרסתו של הנהג, באמצעות עו"ד מלול, כתוצאה מהתקלה הואצה מהירות הרכב והנהג לא הצליח להאט את נסיעתו. הנהג ניסה לשחרר את המוט, אולם ללא הצלחה. משהבין, כי לא יוכל לעצור את הרכב בדרך המקובלת, סטה לשול הימני, נצמד לגדר ההפרדה ותוך כדי שפשוף בגדר ההפרדה הצליח לעצור את הרכב.

שוטר ממשטרת התנועה הארצית שעבר במקום הבחין במהירות הגבוהה בה נסע הנהג. הוא אף הבחין, שנהג הרכב נצמד לגדר ההפרדה בשול הימני. השוטר בדק בממל"ז את מהירות הנסיעה והגיע לרכב הנכה לאחר שהצליח לעצור. הנהג סיפר לו את שאירע, השוטר אף סייע לו ושחרר את המוט התקוע. אולם למרות זאת, רשם השוטר לנהג דוח בגין מהירות – 157 קמ"ש והזמנה לדין. למחרת פסל קצין משטרה את רישיונו של הנהג, פסילה מנהלית ל-30 ימים.

עורך הדין עמי מלול (צילום: יח''צ)
עורך הדין עמי מלול (צילום: יח''צ)

ההחלטה המקוממת של המשטרה הגיעה לפתחו של בית המשפט. פרקליטו של הנהג, עו"ד עמי מלול, הגיע להסדר טיעון עם התביעה – על פיו הורדה המהירות מ-157 קמ"ש למהירות של 140 קמ"ש. שופטת בית משפט השלום בפתח תקווה, רות וקסמן, קיבלה את טיעוניו של עו"ד מלול ואישרה את הסדר הטיעון בין הצדדים, ובפועל אישרה 30 ימי פסילה החופפים לפסילה המנהלית אותה ריצה. בכך, יצא הנהג ללא עונש או שלילת נקודות ורישיון.

"אני מצר ותמה מאופן קבלת ההחלטות של שוטרי התנועה, ואי-הפעלת שיקול הדעת של שוטר במקום האירוע", אמר עו"ד מלול. "נהג ברכב נכה, אשר יושב עם כיסא גלגלים במקום כיסא נהג, עשה דרכו בכביש החוף, במהלך הסיבוב יצאה הרגל של הכיסא הגלגלים באורח נדיר. המוט ברזל נתקע בין דוושת הגז לברקס. הנהג, בקור רוח ובתושייה מדהימה, הוריד את ההילוך לניוטרל ובעזרת מעקה הבטיחות בשול הדרך – תוך שהוא נצמד אליו, הצליח לייצב את הרכב עד כדי עצירה מוחלטת, מבלי שגרם לפגיעה במשתמשי הדרך.

השוטר שהגיע לנהג, ראה את המקרה, ואף סייע לנהג לצלם את התקלה וחילץ את המוט מהדוושה. אולם, במקום לתת לנהג צל"ש על תושייתו, בחר באופן מפתיעה לתת לנהג הזמנה לבית משפט, ואף למחרת נשלל מנהלית 30 יום רישיונו של הנהג. המשטרה הוסיפה חטא על פשע. השופטת רות וקסמן, קיבלה במלואם את טיעוניי. לא יתכן, ששוטר יגרום לניהול הליך משפטי מיותר כל-כך בגלל חוסר הפעלת שיקול דעת. חמורה מכך, היא החלטתו של הקצין הממונה, ששלל מנהלית 30 יום את רישיונו של הנהג".

עו"ד מלול הוסיף: "אני שמח, שבית המשפט וב"כ המדינה היו יותר אנושיים ומקצועיים מאותו שוטר חסר שיקול דעת. הם הבינו מיד, כי מדובר בכשל טכני שאינו באשמת הנהג – בכך יצאנו ללא יום אחד של שלילה. במקרה הנ"ל הייתי נכון להגיע עד לעליון במידת הצורך. אני שמח שהעוול תוקן והצדק נעשה".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד עמי מלול שלחו וואטסאפ