למרות רצון המצווה, בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, פסל את הצוואה, לאחר שקיבל את טענות המתנגד שיוצג על ידי עו"ד מורן אלסאיג בני כי המסמך המתיימר להיות צוואה אינו עומד בתנאים להיות 'צוואה בעדים' וכי המדובר בפגם שלא ניתן לרפאו באמצעות סעיף 25 לחוק הירושה, ולפיכך אין להורות על קיומה של ה"צוואה".

ישנן מספר סוגי צוואות: צוואה בכתב יד, צוואה בפני רשות וצוואה בעדים. צוואה בעדים זו הצוואה הנפוצה ביותר ולרוב עורכים אותה בפני עו"ד. יש כללים לעריכת צוואה בפני עדים. אם נערכה צוואה בפני עדים אך היא אינה עונה לכל הכללים – עשויים לפסול את הצוואה. כאשר על המצווה להצהיר בפני העדים שזו הצוואה שלו, לחתום בפניהם ולא פחות חשוב על העד לדעת ולהבין שהוא עד לצוואה. 

עו"ד מורן אלסאיג בני, הגישה ההתנגדות לקיום צוואה, לאחר שלטענתה נפלו פגמים בצוואה וזו אינה ממלאת אחר הוראות סעיף 20 לחוק הירושה. לדבריה, כאשר העדה לצוואה חתמה על תצהיר בניגוד למה שצוין בצוואה, היא לא ראתה את המנוח חותם על הצוואה ומבלי שהצהיר בפניה כי זאת צוואתו.

עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)
עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)

בית המשפט שקיבל את ההתנגדות וקבע כי הצוואה לא הובאה בפני העדה, ולפיכך המסקנה היא כי לא ניתן לראות את החותמת כעדה לצוואת המנוח. 

"בראי הפסיקה הנזכרת, די בכך כדי לקבוע כי לא מתקיים רכיב היסוד בצוואה בעדים "הביאה בפני שני עדים" עת מדובר בתנאי סף שבילתו אין. העדר הצהרת העדה כי חתימתה על גבי המסמך הינה מתוקף תפקידה כעדה לצוואה, שעה שלדבריה לא ידעה כלל כי המדובר בצוואה, איננה פגם טכני עליו ניתן להתגבר באמצעות מנגנון הריפוי שבסעיף 25 לחוק הירושה, שכן המדובר בפגם השולל את עצם קיומה של הצוואה כ "צוואה בעדים"", ציין בית המשפט בהחלטתו.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד מורן אלסאיג לחצו כאן