בכל שנה, מצטרפים לסטטיסטיקה של תאונות הדרכים אנשים רבים שחייהם משתנים בשל תאונת הדרכים שעברו. אל הסבל הפיזי והנפשי הנגרם לנפגע בתאונת דרכים, מתלווים לעיתים גם אובדן מקור ההכנסה, עזרה סיעודית, הוצאות על טיפולים וכן נזקים נוספים בהתאם לעוצמת הפציעה. הייתם מעורבים בתאונה? נפצעתם מרכב חולף? מעבר להחלמה הרפואית והנפשית, יש דברים שחשוב לעשות (מהר) כדי שתזכו לקבל את מלוא הזכויות המגיעות לכם, כמו גם פיצויים. מאמר זה ידריך אתכם בדרך לשם.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל”ה – 1975 מסדיר את הפיצוי המגיע לכל אדם (נוסע, נהג או הולך רגל) שהיה מעורב בתאונת דרכים. זהו חוק סוציאלי במהות שלו שכן גם מי שאשם בתאונה - זכאי לקבלת כסף. כלומר, השאלה האם התאונה אירע באשמתו של אותו אדם - כלל אינה רלוונטית. 

מהי תאונת דרכים? החוק מגדיר תאונה כ”מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה”. כפי שניתן לראות - זוהי הגדרה כללית ביותר ולכן נקבעו עוד מספר מקרים המרחיבים את ההגדרה. גם אלה מוכרים כ"תאונת דרכים", אך אינם מופיעים בספר החוקים. בשל ההגדרה המופשטת בחוק, בתי המשפט נדרשים לא פעם לפרש מקרים שונים ולהכריע האם הם נופלים תחת ההגדרה של תאונת דרכים. 

עורך הדין יובל וסרברגר בר (צילום: יח''צ)
עורך הדין יובל וסרברגר בר (צילום: יח''צ)

מה עושים במקרה של תאונה?
כל מי שנפגע בתאונת דרכים חשוב שיזכור שני דברים חשובים: מהירות ותיעוד. מרגע שאירעה התאונה עליכם לתעד כל דבר. אם אתם יכולים תצלמו את זירת התאונה (אם לא, תנסו לבקש מקרובים/עדים וכן הלאה), רישמו את פרטי הנהג הפוגע, ותצלמו את מסמכיו. אם יש עדים במקום התאונה הקפידו לקחת את פרטיהם. 

פנו במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי. גם כאן - המשיכו במילוי התיעוד. תוודאו שתלונותיכם יתועדו כראוי על ידי הצוות הרפואי. הקפידו לשמור כל תיעוד מהטיפול שאתם מקבלים - סיכום אשפוז, הפנייה לבדיקות, אישורי מחלה, מרשמים לתרופות ועוד. ארגנו לעצמכם קלסר ייעודי ווודאו שאתם מתעדים בו כל מסמך רלוונטי. שמרו גם קבלות על הוצאותיכם (תשלום בחניון בית החולים, תשלום על תרופות, מוניות וכן הלאה). 

התייעצו בהקדם האפשרי עם עו"ד המתמחה בתחום, כדי שידע לכוון אתכם כיצד להמשיך. 

את מי תובעים?
החוק מחייב כל בעל רכב, מחזיק ברכב או נוהג בו, לרכוש פוליסת ביטוח המכסה את אחריותם המוחלטת על פי חוק הפיצויים. המטרה היא לוודא שכל אדם שנפגע בתאונה - יהיה לו ממי לתבוע פיצוי על הנזק שנגרם לו. משכך, תביעות העוסקות בתאונות דרכים מוגשות, לצד הנהג הפוגע, גם כנגד חברת הביטוח המבטחת. 

כך, נוסע ברכב תובע את מבטחת החובה של הרכב בו נסע בעת התאונה. מאידך, הולך רגל תובע את מבטחת החובה של הרכב שפגע בו. במידה ולרכב אין ביטוח חובה המכסה את השימוש או שזהות חברת הביטוח לא ידועה – תוגש התביעה כנגד קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, אשר הוקמה מכוח החוק בדיוק למטרה זו. 

איך מחשבים כמה מגיע לי?
חישוב הפיצוי המגיע לנפגע בתאונת דרכים מתבצע לפי מספר פרמטרים כמו גיל הנפגע, עיסוק, שכר, נכות והתקופה שבה נעדר מעבודתו ולא יכול היה לעבוד, הפסדי פנסיה, הוצאות רפואיות, הוצאות משפט ועוד. לאלו מתווספים ראשי נזק שאיננו ממוני (כלומר שאין משוואה מדויקת לאמוד אותו). כאן מחושב הפיצוי המגיע על הכאב והסבל שנגרם לנפגע. 

מה קורה אם תאונת הדרכים התרחשה בזמן העבודה?
אם התאונה התרחשה במהלך יום העבודה, או בדרך למקום העבודה או ממנו - היא נחשבת גם לתאונת עבודה. במקרה כזה יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי בתביעה לקבלת פיצוי. שימו לב, כי על פי החוק, יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי בתוך 12 חודשים מיום התאונה.

במקרה של תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה אין כפל פיצוי. כלומר לא תקבלו על אותו הנזק כסף הן מחברת הביטוח והן מהמוסד לביטוח לאומי, והסכום שנפסק מהביטוח הלאומי ינוכה מהפיצוי שנקבע לחברת הביטוח לשלם. 

חשיבות הייצוג המשפטי
בתאונות דרכים נגרמים גם נזקים בין אם פיזיים ובין אם נפשיים אשר אינם מופיעים מיד לאחר קרות התאונה ויש צורך להוכיח את הקשר שבין הפגיעה לתאונה, למשל מחלות כמו פיברומיאלגיה, פוסט טראומה וכאבי ראש. לכן, חשוב מאוד לקחת עורך דין תאונות דרכים אשר יסייע לכם בהוכחות מול חברות הביטוח.

לא תופתעו לגלות כי חברות הביטוח אינן ממהרות לפצות ואם הנפגע מחליט לפנות ללא עורך דין תאונת דרכים, אז הוא עלול להיתקל בקושי לקבל את מלוא הפיצוי המגיעים לו.

עורך דין תאונות דרכים, יובל וסרברגר בר, הינו בעל ניסיון רב בתחום. היכרות זו באה לידי ביטוי, בין היתר, בהכנת התיק וגיבושו, ניהול מו"מ, ייצוג הנפגע בבית המשפט וזאת עד להשגת התוצאות הרצויות בשביל הנפגע. משרדו של וסרברגרבר מייצג ומלווה אישית נפגעי תאונות דרכים בין אם מדובר בתאונות קשות ובין אם קלות נהגים, נוסעים, הולכי רגל, רוכבי אופניים ותאונות של פגע וברח.

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד יובל וסרברגר בר לחצו כאן