קבלת היתר עבודה לעובדים פלסטינים מהשטחים הוא הליך מוסדר במדינת ישראל. אף שהעסקת תושבי השטחים עשויה לסייע לקבלני בניין בעבודתם השוטפת, חשוב לדעת איך לבצע את ההליך בצורה נכונה וחוקית, כדי שבסוף הדרך לא תתמודדו עם תביעות מיותרות מצד העובדים. במדריך זה אסביר איך כדאי לפעול בנושא.  

העובדים הפלסטינים הם עובדים מנוסים ויעילים בתחום הבנייה, והעסקתם עשויה לתרום רבות לקבלני בניין. אולם, מסתבר שלא הכול דבש. בשנים האחרונות הלכו והתרבו מקרים בהם עובדים פלסטינים תובעו את מעסיקיהם הישראלים בבתי הדין לעבודה. אומנם, לא תמיד מדובר בתביעות מוצדקות או על סכומים גבוהים, אבל כך או כך, תביעות אלה גורמות לקבלנים להוציא כספים רבים לתשלום לעורכי דין  שייצגו אותם מול העובדים ולבזבז הרבה זמן ומאמץ שאין להם. גם פשרה עולה כסף וזמן וכך יוצא שכל תביעה שכזו גוזלת משאבים רבים ויקרים. 

נכון, אין לנו שליטה על הגשת או אי הגשת תביעה, אבל אנחנו יכולים לפעול אקטיבית מראש בצורה חכמה ונבונה במטרה להקטין את מספר התביעות שיוגשו ולהגדיל את הסיכוי לנצח בבית המשפט. אז מה חשוב לעשות?

הסכם עבודה עבור עובדים פלסטינים
חשוב לחתום על הסכם העבודה עם העובד הפלסטיני שבה יוגדרו תנאי העסקתו. הכי חשוב שההסכם יהיה כתוב גם בשפה הערבית שהיא מובנת להם, כך שנמנע א-פריורית אי הבנות. ההסכם מהווה את הבסיס לתנאי העבודה שלו ולכן הוא מאוד חשוב ויש צורך להשקיע בניסוחו כדי להימנע ממצב של תביעות.

חשיבות מירבית יש לחתימה על הסכם שיהיה כתוב בשפה הערבית. באופן כזה לא יהיה לעובדים הפלסטינאים טענה שלא לא הבינו את החוזה ולא ידעו על מה הם חותמים. כאשר מוגשת תביעה לבית הדין לעבודה כנגד הקבלן עלולה להישמע טענה שהעובדים הפלסטינאים לא יודעים לקרוא עברית ולכן במקום שהחוזה יגן על הקבלן וישמור עליו, החוזה עלול להפוך באחת להיות לא רלוונטי. 

הגדרות שכר עבור עובדים הפלסטינים
עדיף וכדאי שהעובדים יקבלו משכורת על פי שעת עבודה שהם עובדים. כלומר, שהשכר יהיה שעתי ולא גלובאלי. מעבר לכך, הקפידו להגדיר בחוזה את השכר השעתי שהעובדים הפלסטינים מקבלים במדויק. למשל לכתוב שהעובד מקבל 29.12 ₪ לשעת עבודה ועל שכר זה לשלם בנוסף את כל התנאים הסוציאליים המחויבים בחוק. מה לא כדאי לכתוב? במקרה ומציינים בחוזה את הסכום כשהוא כולל גם את התנאים הסוציאליים, זהו פתח לתביעה, וכדאי מאוד להימנע מכך. 

עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)
עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)

דוחות נוכחות עבור עובדים פלסטינים
קבלנים רבים נתבעים על דוחות הנוכחות ורבים מהם גם נאלצים לשלם על כך בבית הדין לעבודה. חשוב מאוד שתעקבו אחר הנוכחות בעסק, ושפירוט השעות יופיע במסמכים שלכם. מעבר לכך, עליכם להחתים בסוף כל חודש את העובד על דוחות הנוכחות שהצטברו במהלך החודש. תביעות רבות נגד מעסיקים עוסקים בסוגיה הזו, העובד טען שעבד יותר ממה שמופיע בדוח, שהדוח לא משקף את כמות השעות בפועל וכן הלאה. לכן, כשיש תיעוד של הדברים, ובמיוחד אם העובד חתם עליהם, יהיה יותר קל להוכיח את הטענות בבית המשפט, והן גם עשויות להתקבל. 

וותק של עובדים פלסטינים
לאור כמות התביעות הרבות שמגישים עובדים פלסטינים הרבה מאוד קבלנים סוברים שאם העובדים לא יקבלו וותק, הם ימנעו מאותן התביעות. על פי החוק במדינת ישראל, כאשר העובד מגיע לוותק של שנה במקום עבודה הוא זכאי לפיצויים ודמי הבראה ובכלל ככל שהעובד עובד יותר זמן אצל מהעסיק כך גדל באופן משמעותי סכום התביעה שיש לעובד כנגד המעסיק. יש לשים לב שעל פי הדין עובד לא יכול להסכים שלא לצבור וותק או לא לקבל את כל התנאים הסוציאליים המגיעים לו על פי החוק, ויש לשים לב שהם נשמרים. 

מקום לינה של עובדים פלסטינים
ההמלצה היא שכל בוקר יגיעו העובדים הפלסטינים מבתיהם ובכל ערב יחזרו. באופן כזה הקבלן חוסך הרבה מאוד תשלומים נלווים כגון אוכל ותשלום בגין מקום לינה מסודר. 

סיכום
במאמר זה הצפתי את הכללים הבסיסיים שעל הקבלן להתייחס אליו אם ברצונו להימנע מקבלת תביעות מעובדים פלסטינים המועסקים על ידו. חשוב מאוד גם שהחוזה יערך באופן כזה שישמור ככל הניתן על הקבלן מפני תביעות עתידיות ולכן עדיף להשקיע זמן וכסף בעריכתו כדי שישמור על הקבלנים מפני תביעות עתידיות שעלולות לעלות לו בהשקעה של עשרות מונים של זמן וכסף. 

יצירת קשר
יש לכם שאלה בנושא של רישום קבלנים? היתרים לעובדים פלסטינים?  דיני עבודה ודיני חוזים?
אתם מוזמנים ליצור עם עורך דין תומר סופר קשר בטלפון- 077-4564770

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.ilלביקור באתר של עו"ד תומר סופר לחצו כאן