עובדים ועובדות זרים המועסקים בתחום הסיעוד, רשאים לעבוד בישראל למשך 63 חודשים מתאריך הכניסה שלכם לכאן. אבל מה קורה אם רוצים להאריך את אשרת השהייה שלהם? האם אתם יכולים להעסיק עובד זר שאשרת השהייה עומדת לפוג? עו"ד מיטל בן שושן סודרי במדריך מיוחד על כל מה שחשוב לכם לדעת על אשרה הומניטארית. בעקרון, על פי החוק במדינת ישראל, אשרת השהייה של עובדים ועובדות זרים בתחום הסיעוד מוגבלת ל-63 חודשים, זאת אלא אם העובד טיפל במשך שנה לפחות במטופל וזה נזקק להמשך העסקתו. במקרה זה יפעל העובד להארכת היתר העסקתו.
אולם, גם במידה והעובד הזר לא מועסק מעל שנה אצל מטופל מסוים, הוא יכול להגיש בקשה להארכת אשרת העבודה מטעמים הומניטאריים מיוחדים. אישור זה נקרא ויזה הומניטארית. 
רשות האוכלוסין רשאית להאריך את רישיון השהייה של העובד הזר לתקופות נוספות של שנה אחת בכל פעם, כל עוד הוא ממשיך להיות מועסק אצל אותו מטופל סיעודי.

 ישנם מספר תנאים להגשת הבקשה לקבלת ויזה הומניטרית

  • עובד שסיים 63 חודשים בישראל (עובדים שסיימו בין 51 ל-63 חודשים והם ללא מעסיק, יוכלו לעבוד רק לצורך החלפה זמנית של עובד זר אחר).
  • יש להגיש את הבקשה במסגרת 90 יום מסיום העסקתו האחרונה של העובד בישראל.
  • במקרה של מטופל שטרם הגיע לגיל פרישה - טרם עברו 13 שנה מכניסת העובד לישראל לצורך עבודה בענף הסיעוד. 
  • במקרה של מטופל שהגיע לגיל פרישה - על העובד להוכיח רצף עבודה של לפחות 24 חודשים אצל מטופל מסוים.
  • תקופת העסקתו האחרונה של העובד הסתיימה בעקבות פטירת המטופל או העברתו למוסד סיעודי.
  • לא עברו 8 שנים מיום כניסתו של העובד לישראל לראשונה לצורך עבודה בענף הסיעוד.
  • זוהי בקשתו הראשונה להארכת שהות בנסיבות הומניטריות.

כל מה שרציתם לדעת על ויזה הומניטארית (צילום: יח''צ)
כל מה שרציתם לדעת על ויזה הומניטארית (צילום: יח''צ)

 כיצד מגישים את הבקשה?

יש להגיש בקשה להארכת השהות ולהגישה לוועדה הומניטארית. את הבקשה יגישו המטופל, בן משפחתו או אפוטרופוס שלו באמצעות טופס חתום. אל הטופס יצורף מכתב ובו הסבר של מגיש הבקשה אודות הסיבות החריגות שבגינן הוא מבקש את המשך העסקתו של העובד הזר. בנוסף יש לצרף תצהיר של העובד ואישור חתום על-ידי רופא מוסמך על היות העובד הזר בריא וכשיר לסעוד את המטופל וחוו"ד של איש מקצוע המכיר את המטופל. אל המסמכים הללו יש לצרף גם מכתב של הרופא המטפל, כולל היסטוריה רפואית ופירוט של מצבו הרפואי העדכני.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לעוד מידע אודות משרד עו"ד מיטל סודרי בן שושן לחצו כאן