הדרך להוצאת רישיון עסק כרוכה ברגולוציה, בירוקרטיה בזבוז זמן והוצאת כספים, אבל יש דברים שתוכלו לעשות על מנת להקל על ההליך, בקשנו מעורכת הדין יעל מנדלוביץ העוסקת בתחום ומלווה עסקים אל רישיון העסק הנכסף לעזור לנו להבין כיצד לצלוח את התהליך. כמו כן, עו"ד יעל מנדלוביץ המשמשת כיו״ר ועדת רישוי עסקים וכיו״ר ועדת קניין ומקרקעין:

לאחרונה נכנסה לתוקפה הרפורמה ברישוי עסקים במטרה לקצר את הליכי הבירוקרטיה המתישים. מטרת הרפורמה היא להקל על הציבור בדרך לקבלת רישיון העסק, ועל כן היא גם מפרטת במדויק מה התנאים לקבלת רישיון עסק לכל עסק ועסק, שכן התנאים שמתאימים לעסק אחד אינם מתאימים לאחר (בהתאם לתחום העיסוק, גודל השטח וכן הלאה). בכך, מקווה המדינה, הליך הוצאת הרישיון יתקצר והייאוש יהיה יותר נוח. 

הרפורמה כוללת מסלול של רישוי עסקים דיפרנציאלי (תחתיו נכנסים מסלולי רישוי מהירים) וכן הקלה בעת חידוש רישיון העסק. עוד שינוי שנכנס לתוקפו הוא הקלה על העברת בעלות העסק.

"חשוב לדעת כי לא כל העסקים צריכים לקבל רישיון עסק ויש לבדוק זאת בטרם תחלו בהליך.  ישנם מספר מסלולים לקבלת רישיון העסק - מסלול רישוי על בסיס תצהיר, מסלול היתר מזורז ' ומסלול היתר מזורז ב'." מסבירה עו"ד מנדלוביץ ומרחיבה:

עורכת הדין יעל מנדלוביץ  (צילום: יח''צ)
עורכת הדין יעל מנדלוביץ (צילום: יח''צ)

מסלול רישוי על בסיס תצהיר
כדי לקבל רישיון עסק תוכלו לפנות להליך המבוסס על תצהיר. פתיחת העסק וקבלת רישיון על יסוד תצהירים בלבד חל על עסקים כמו מספרה בשטח של עד 300 מ"ר, עסקים לתיקון תקרים עד 200 מ"ר, עסקים לגזירה ותפירה של טקסטיל עד 500 מ". בהליך זה אתם נדרשים להגיש בקשה לקבלת ההיתר וכן לשלם אגרה. הבקשה תבחן על ידי הרשות המקומית שתעדכן אתכם בהחלטה תוך 21 ימים. 

מסלול היתר מזורז א'
מסלול של היתר מזורז א' חל על עסקים ברמת סיכון נמוכה. בין השאר עסקים בתחום הובלת שפכים וקולחין, חלוקה ומכירה של מזון לבעלי חיים, עסקים לניקוב חומרים בגוף האדם וכן הלאה.

גם במסלול זה תידרשו להגיש תצהיר, אלא שלאחריו לא תקבלו רישיון לעסק אלא היתר מזורז למשך 180 ימים. במהלך התקופה הזו, שניתן גם להאריכה בעוד 90 ימים, נותני האישור צריכים לבקר בעסק ולבחון אם הוא עומד בדרישות. במידה וכן יקבל העסק רישיון כחוק. 

מסלול היתר מזורז ב'
במקרה זה מדובר בעסקים מורכבים כמו למשל מסעדות. מסלול זה כולל בתוכו תקופת בדיקה. כאן, לאחר הגשת התצהיר והמסמכים הנדרשים, יינתן פרק זמן של 49 ימים לגורמי הרישוי להגיע ולבחון את העסק בטרם יינתן לו היתר. פרק הזמן לבדיקה נקרא "תקופת בדיקה" ובמהלכו יש צורך בהגשת מסמכים כנדרש. 

אז כמה זמן באמת לוקח להוציא רישיון עסק?
ככל שמאפייני העסק מורכבים יותר, למשל שימוש במזון, הליך הוצאת הרישיון יהיה ארוך ומסורבל יותר. זכרו, שבמסגרת הוצאת הרישיון יש צורך גם לקבל אישורים מגורמים חיצוניים כמו כיבוי אש, הנדסה ונגישות.

הסכנות שבניהול עסק ללא רישיון?
ניהול עסק ללא רישיון מהווה עבירה פלילית שדינה מאסר עד 18 חודשים וקנס פלילי. אך מעבר להיבט החוקי, עסק שפועל ללא רישיון עלול להיות חשוף מבחינת ביטוחית, הן מבחינת לקוחותיו והן מבחינת העובדים שלו. 

מה קורה אם הרשות מסרבת לאשר רישיון לעסק?
במידה וגורמי הרישוי סבורים שהעסק לא עומד בתנאים לקבלת רישיון תוכלו לבצע התאמות בהתאם לדרישות הגורמים. במידה ומדובר בדרישות לא לגיטימיות או שלא אושר הרישיון גם לאחר השיפורים, תוכלו לערער על ההחלטה, כמו גם לפנות נגדה לבית המשפט.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד יעל מנדלוביץ לחצו כאן