היום (יום א') נפתחה ההגרלה השנייה של "דירה בהנחה" של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. ההגרלה מעוררת שאלות רבות, כמו עד מתי ניתן להירשם, מי יכול להירשם ואיך עושים זאת. במדריך זה הכנתי לכם את כל התשובות שיסייעו לכם בדרך להגרלה. 

"דירה בהנחה" היא שם כולל למגוון מסלולי דיור של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל: מחיר מטרה, מחיר מופחת, מחיר למשתכן ודירה להשכיר. כל התוכניות הללו נוצרו על רקע העלייה המתמשכת במחירי הדיור והן נועדו להקל על חסרי דירה. אין שוני בתנאי הזכאות לתוכניות אך הן אינן זהות לחלוטין. 

במסגרת התוכנית "דירה בהנחה" שקידמה הממשלה האחרונה, יוגרלו לזכאים במהלך השנה הקרובה 30 אלף יחידות דירות בהנחות משמעותיות לזוגות צעירים ולחסרי דיור. להגרלה הראשונה, שהתקיימה במהלך חודש אפריל, נרשמו כ-120 אלף וזכו כ-10,053 משקי בית. בהגרלה השנייה, שנפתחת היום (3.07.2022) יוגרלו כ-5,500 יחידות דיור ב-25 ישובים. בין היתר יוגרלו דירות באילת, אשדוד, אלעד, בית שמש, דיר חנא, חיפה, ירושלים, נצרת, עראבה, רמת גן ראש העין שדרות, ערד, מצפה רמון, ועוד.

מי זכאי להירשם?
"דירה בהנחה" מיועדת בעיקר לחסרי דירה, אך גם למשפרי דיור. על פי משרד השיכון, משפרי דיור הם מי שבבעלותם יותר משליש בדירת מגורים יחידה, או שהיה בבעלותם יותר משליש בדירת מגורים יחידה, ב-3 השנים שקדמו לרכישת הדירה בתוכנית. בנוסף,

בני זוג ייחשבו משפרי דיור, גם אם בבעלות רק אחד מהם דירת מגורים יחידה או יותר משליש בדירת מגורים יחידה ב-3 השנים שקדמו לרכישת הדירה בתוכנית. חשוב לדעת כי משפר דיור יידרש למכור את הנכס שבעלותו לא יאוחר מ-12 חודשים לאחר אכלוס הדירה שרכש במסגרת תכניות דירה בהנחה, ולא יוכל לרכוש דירה נוספת בטרם מכירת הדירה.  

התוכנית מיועדת לזוגות נשואים או ידועים בציבור, ליחידים (רווקים, גרושים אלמנים) מעל גיל 35. כמו כן, זכאים להירשם הורים עצמאים (חד-הוריים) עם ילד אחד לפחות, שהוא רווק וטרם מלאו לו 21 שנה, המתגורר עם ההורה דרך קבע ונמצא בחזקתו, ובכלל זה הורה עצמאי שהיה בעל זכויות של עד 50% בדירה שנמכרה בעקבות גירושין או במהלך הנישואין (קודם לגירושין) 5 שנים טרם הגשת הבקשה ולא היו לו זכויות נוספות בהתאם להגדרות לעיל, ב-6 שנים שקדמו למועד הגשת הבקשה. הורים גרושים מתחת לגיל 35, שילדיהם אינם בחזקתם.  

ההגרלה נותנת דגש רב למשתתפים בעלי נכות בני 21 ומעלה. על פי התקנון, נכה שהוכר על ידי המוסד לביטוח הלאומי ובעל נכות רפואית בשיעור 75% או יותר יכול להירשם להגרלה. כך גם נכה בעל נכות רפואית על פי קביעת המוסד לביטוח לאומי של מעל 50% לצמיתות הזכאי לקצבת ניידות ושירותים מיוחדים. בנוסף, גם נפגע פעולות איבה בשיעור 50% ומעלה לפי קביעת המוסד לביטוח לאומי הזכאי לקצבת פעולות איבה וכן גם נכה משרד הביטחון 50% ומעלה הזכאי לקצבת נכות מטעם משרד הביטחון. 

רוצים להוציא אישור זכאות?
את אישור הזכאות להשתתפות בהגרלה קל להוציא, הוא מתנהל באופן מקוון באינטרנט או בסניפי אחת משלוש חברות ההרשמה: אלונים – מקבוצת Mgroup, מילגם ועמידר הפזורים ברחבי הארץ. במידה ותימצאו זכאים תקבל אישור באמצעות הדוא"ל בתוך 10 ימי עבודה.

במידה ואתם מעוניינים להירשם להגרלה הנוכחית עליכם להיות בעלי אישור זכאות בתוקף. תוכלו להיכנס לאתר ולהירשם לפרויקטים הפתוחים להרשמה בלבד, והמתאימים לסוג הזכאות. 

ראיתם כמה הגרלות שמעניינות אתכם? 
על פי התקנון תוכלו להירשם לכמה הגרלות יחד. בסדרת ההגרלות הראשונות יש הגבלה לשלושה יישובים בלבד, אך מותר להירשם לכל ההגרלות באותם היישובים ללא הגבלה. בסדרת הגרלות המשך אין הגבלה על מספר ההגרלות. חשוב שתזכרו כי במידה ותזכו באחת ההגרלות, הדבר מבטל באופן אוטומטי את ההשמה ליתר ההגרלות שלכם. לכן אם אתם מעוניינים בדירה בישוב מסוים, מומלץ לא לסכן את זכייתכם האפשרית דרך הרשמה לפרויקטים נוספים בישובים אחרים. 

מה זה כמו בלוטו?
אז איך מתבצעת ההגרלה של "דירה בהנחה"? הכל בצורה ממוחשבת, ללא מגע יד אדם תחת פיקוח של ועדה מיוחדת שהוקמה. תוכנה שפותחה במשרד השיכון, המופעלת במחשב הגרלות נפרד, שאינו מחובר לרשת חיצונית או לאינטרנט, ועל כן הוא מאובטח, היא זו שמגרילה את הזוכים. במשרד השיכון מבטיחים כי ההגרלה מאובטחת ברמות גבוהות וכי ההגרלה מתבצעת בחדר הגרלות סגור בנוכחות נציגי הוועדה. 

מתי נדע?
ההרשמה להגרלה תהיה פתוחה לציבור הזכאים במשך 15 ימים. בתום תקופת ההרשמה ובדיקת תקינות הנתונים, תתבצע ההגרלה תוצאות ההגרלה צפויות להימסר לזוכים בחודש אוגוסט.

מתי תקבלו מפתחות?
זכיתם בדירה? יפה, אך זכרו כי הדרך לקבלת הדירה עוד ארוכה, וככל הנראה יחלפו מספר שנים מרגע הזכייה ועד לרגע שהפרויקט יאוכלס. נכון להיום מרבית הפרויקטים, הן בהגרלה הזו והן בהגרלה הקודמת, טרם ביקשו וטרם קיבלו היתר בנייה. הוצאת ההיתר צפויה לקחת כשנה ובניין הבניין עוד כשנתיים וחצי - שלוש שנים.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד כרמית שחיבר שלחו וואטסאפ