מרבית האנשים לא מתעמקים בחיסכון הפנסיוני שלהם מכל מיני סיבות: הם לא מבינים בזה, זה לא מעניין אותם ושלל תירוצים, אבל האמת היא שמדובר בחיסכון חשוב שכן זהו האמצעי שדרכו כולנו חוסכים במהלך חיינו כדי שנוכל להתקיים מקצבה חודשית מסוימת כשנפרוש מהעבודה. 

לפרטים נוספים אודות משרד עו"ד גבאי - בר אל לחצו כאן
מהסכום ,שנצבר בחיסכון הפנסיוני שלנו ,תשולם לאחר פרישתנו לגמלאות ההכנסה החודשית שלנו לשארית חיינו בתוספתלקצבת הזקנה שנקבל מהביטוח הלאומי. חשוב לדעת שהפקדה לחיסכון הפנסיוני היא חובה עבור שכירים ועצמאים כאחד. 

לגבי שכירים, מעסיקיהם מחויבים להפקיד בכל חודש לקרן. באשר לעצמאים, גם הם מחויבים להפקיד כספים לפי אחוז שנתי קבוע. אי הפקדה לקרן עלולה לגרור קנס. על ההפקדות לפנסיה מעניקה המדינה הטבות מס לחוסכים בעת קבלת קצבה. 

עורכי הדין יגאל גבאי וסיגל בר אל (צילום: יח''צ)
עורכי הדין יגאל גבאי וסיגל בר אל (צילום: יח''צ)

מי שמנהל את החיסכון הפנסיוני בפועל אלו הם הגופים המוסדיים שגובים בתמורה דמי ניהול מבעלי הקרן. אותם גופים מוסדיים משקיעים את הכסף עבור החוסכים בשוק ההון ובמקומות נוספים במטרה להגדיל את הרווח על החיסכון. גופים אלו הם גם האחראים לשלם את קצבת הפנסיה שמגיעה לבעלי הקרן במקרה של מוות. 

כמה נקבל כשנצא לפנסיה?
הסכום המדויק שיקבל החוסך בעת פרישתו מהעבודה נקבע ביום הפרישה עצמו בהתאם לסכום שנצבר בקרן לאור השנים ועל סמך חישובים נוספים. 

החל משנת 2017 מחויבים עצמאים לחסוך לפנסיה בהתאם למדרגות שנקבעו: מדרגה ראשונה – עד מחצית השכר הממוצע במשק  – על העצמאי להפקיד שיעור של 4.45% מההכנסה. עצמאי שמרוויח מעל מחצית השכר הממוצע במשק ועד לשכר הממוצע עצמו, מחויב בהפקדה של 12.55%.

באשר לשכירים, שיעור ההפקדות שנקבע בשנת 2017 עומד על 6% מהשכר הקובע של השכיר המופחת משכרו, ו-12.5% מהשכר הקובע על חשבון המעסיק. 

אל תיגעו בפיצויים
על אף שהדבר עשוי להיות מאוד מפתה, חשוב להימנע עד כמה שניתן ממשיכת כספי פיצויים כאשר אתם עוברים למקום עבודה חדש או נמצאים בתקופת חל"ת, אבטלה ותקופות מעבר כלשהן. משיכת הכספים עלולה להקטין את החיסכון הפנסיוני שלכם בשליש כמעט, וזה סכום לא מבוטל. לעיתים המשיכה גם תהיה כרוכה בתשלום מס.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של משרד עו"ד גבאי - בראל לחצו כאן