הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

הוריו של כל ילד שנולד משמשים לו אפוטרופוסים טבעיים, כאשר מתוקף היותם הוריי, באופן טבעי, מחויבים לדאוג לכלל ענייניו. אך מה קורה אם אינם יכולים לשמש כאפוטרופוסים? מסמך הבעת רצון הינו מסמך משפטי נותן את הפתרון. 

מסמך הבעת רצון מעניק להורים כאפוטרופוסים פתרון. אך לא רק אלא גם כמי שמשמש כאפוטרופוס של קטין או בגיר שהוא בן משפחתו (בן, בן זוג, הורה, אח, סב) בין אם מונה מטעם ביהמ"ש ובין אם משמש למעשה כאפוטרופוס של אותו אדם. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד מורן אלסאיג בני לחצו כאן

מהו מסמך הבעת רצון? 
מסמך הבעת רצון מאפשר לאפוטרופוס להביע את רצונו מי יחליף אותו בעתיד. המשמעות היא שהאפוטרופוס משמיע את  קולו, רצונו גם כשאינו יכול לעשות זאת וקולו נשמע ונלקח בחשבון וניתן לו משקל משמעותי בהכרעה הסופית הנתונה לבית המשפט אשר בפניו מונחת הסוגיה למינוי אפוטרופוס לקטין / לבגיר שהאפוטרופוס שלו אינו יכול עוד למלא את תפקידו ולדאוג לו. 

מעבר לכך, עורך המסמך, האפוטרופוס בפועל, רשאי לתת הנחיות לאפוטרופוס שימונה איך לפעול בעניינו של האדם לו יש צורך באפוטרופוס, לרבות בענייני דת, שינוי דת, אורח חיים, ניהול ענייני מקרקעין וכיוצ"ב.

עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)
עורכת הדין מורן אלסאיג בני (צילום: יפעת יוגב)

כיצד עורכים את מסמך הבעת הרצון
את מסמך הבעת הרצון יש לערוך בפני עו"ד שעבר הכשרה והוסמך לערוך מסמך הבעת רצון ומומלץ כי המסמך יופקד בפני האפוטרופוס הכללי על מנת לוודא כי בעתיד יונח לפתחו של ביהמ"ש ולא יעלם מכל סיבה שהיא. 

בסוף ההליך בית המשפט ימנה אפוטרופוס מחליף אשר יהיה כפוף לפיקוח האפוטרופוס הכללי ושכר טרחתו יקבע בהתאם לחוק. 

חשיבות מיוחדת להורים יחידניים
הגדולה במסמך הבעת הרצון, בעיקר, בעיני, הינה הגנה בעיקר על הורים יחדניים. ומדוע ? 

כששני הורים נמצאים בחייו הילד במקרה ונמנע ממי מההורים לשמש כאפוטרופוס על ילדו בה במקומו, באופן די אוטומטי, ההורה האחר. אולם, במקרה כאשר לילד הורה אחד יחיד אין מי שיחליף אותו ומערכת השיפוטית ושירותי הרווחה נכנסים לתמונה ומנסים ככל הניתן לאפשר סיפוק צרכיו של הקטין כפי שהיה על ידי האפוטרופוס כשאין בידיעתם רצון האפוטרופוס או פרטים ועניינים חשובים שיש לשים לב בעניינו של הקטין.

מסמך הבעת רצון פותר זאת. הורה יחיד יכול לקבוע ולציין את זהותו של האדם שמעוניין שהוא זה שיחליף אותו בתפקידו היה ולא יהיה כשיר ו/או יכול לשמש כאפוטרופוס . יתרה מכך, יכול לתת דגשים ולפרט דברים שחשוב לו שהאפוטרופוס יפעל על פיהם.  

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד מורן אלסאיג לחצו כאן
ליצירת קשר עם עו"ד מורן אלסאיג בני שלחו וואטסאפ

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).