הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

אכזבה ותחושת קיפוח הן בדרך כלל מנת חלקו של מי שנפגע מצוואת אדם קרוב, אשר בעיניו, חלוקת העיזבון אינה משקפת את ציפיותיו. זאת אחת הסיבות לכך שריבים בין בני משפחה על עזבון הם מהמכוערים והנפוצים בדיני משפחה ועלולים לגרום לקרע וניתוק קשרים אפילו בקרב המשפחות הקרובות ביותר. 

עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)
עורך הדין גיל אלימלך (צילום: מיכל קושרוב)

כאשר מוגשת בקשה לקיום צוואה ישנה זכות להגשת התנגדויות ואלו נידונות בבית המשפט לענייני משפחה. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד גיל אלימלך לחצו כאן

מי יכול להתנגד לבקשת קיום צוואה?
על פי הפסיקה רק מי שהינו "מעוניין בדבר" רשאי להגיש התנגדות. "מעוניין בדבר" הוא אדם שיש לו עניין כלכלי בתוצאות של פסילת הצוואה. בדרך כלל, המשמעות היא שיש  למתנגד אינטרס כספי ישיר בתוצאות הצוואה. 

מה הן העילות להתנגדות לצוואה?
כל צוואה נדרשת לעמוד בשני תנאים בסיסיים. היא נדרשת להיערך בהתאם להוראות החוק, והיא נדרשת לשקף את רצונו האמיתי והחופשי של המצווה. לכן, התנגדות לקיום הצוואה תתבסס או על פגם צורני שנפל בזמן עריכת הצוואה או על פגם הקשור לגמירות דעתו החופשית של המצווה לערוך צוואה. כאשר למעשה המתנגד לקיום הצוואה צריך להוכיח היעדר כשירות, השפעה בלתי הוגנת ומעורבות בעריכת הצוואה.

היעדר כשירות – אדם אשר היה לקוי קוגניטיבית ולא ידע להבין בטיבה של צוואה, לא היה מסוגל לזכור את היקף רכושו, את זהות יורשיו החוקיים או את השפעת הצוואה על שינוי סדר היורשים, הוא מצווה שצוואתו אינה כשרה וניתן לפסול אותה ולבטלה.

מעורבות של הנהנה בעריכתה הצוואה - כאשר נהנה מהצוואה נוטל חלק פעיל בעריכת הצוואה – למשל עורך עבור המצווה את נוסח הצוואה, מביא את רצונו של המצווה בפני עורך דין, מביא את המצווה עצמו לעורך הדין, נוכח פיסית בעת עריכת הצוואה – כל אלו עילות שבמצבים מסוימים עשויות  להביא לפסילת צוואה.

השפעה בלתי הוגנת של מי שנהנה מהצוואה על המצווה -  מצב שבו המצווה נוצל בשל חולשתו ותלותו באחרים לצורך ניהול רכושו וחייו ובעקבות זאת ערך צוואה לטובתו של האדם שבו היה תלוי. כאשר קיימת תלות של ממש של המצווה בנהנה, קיימת למעשה חזקה לקיומה של השפעה בלתי הוגנת אשר יכולה להביא לפסילת הצוואה.: 

חשוב להבהיר כי מעבר לעילות הקלאסיות המשמשות להגשת התנגדויות לצווי קיום צוואה שפורטו, קיימות עילות נוספות שעשויות לשמש לצורך הגשת התנגדות לצוואה. 

חשוב ורצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום הצוואות והירושות,  מטבע הדברים, ככל שההתנגדות תהיה מבוססת על העילות המוכרות בחוק ובפסיקה, ותסתמך על ראיות מוצקות ככל הניתן המוכיחות אותן, כך יגדלו סיכוייה להתקבל.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).