הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

דיווחים של למ״ס, בנק ישראל, והאוצר משקפים את הירידה בהיקף העסקאות לרכישת דירות. כיצד זה מתיישב עם דיווח על עלייה במחירים?

לפרטים נוספים אודות עו"ד כרמית שחיבר

ייתכן כי ההסבר טמון בתיקון 9 לחוק המכר (דירות), תשל"ג- 1963, אשר נחקק במטרה להעניק הגנה רחבה יותר לציבור רוכשי הדירות בישראל. חשוב לציין כי התיקון יחול רק על הסכמי מכר שנחתמו לאחר ה- 7.7.22.

עורכת הדין כרמית שחיבר (צילום: יניב בן אדיבה)
עורכת הדין כרמית שחיבר (צילום: יניב בן אדיבה)

הגנה על איחור במסירה
אחת הבעיות בהן טיפל התיקון לחוק הינו האיחור במסירה של דירת קבלן. התיקון שינה את שיטת הפיצוי במקרה של איחור במסירה, וקבע כי היזם ישלם פיצוי לרוכש דירה לאחר חלוף 30 ימים ממועד המסירה שנקבע (ולא 60 ימים כפי שהיה קבוע קודם). בנוסף, ביטל התיקון את אפשרות ההסכמה בין הצדדים לעניין פיצוי בגין איחור במסירה מנסיבות שאינן תלויות ביזם. 

הגנה בהצמדה למדד
הגנה משמעותית נוספת הוענקה לרוכשי הדירות באמצעות תיחום הצמדת מחיר הדירה למדד - במקום ש-100% ממחיר הדירה יוצמד למדד תשומות הבניה, יוצמד רק 40%. 

אם עד היום נהגו היזמים להצמיד את מחיר הדירה החל ממועד חתימת ההסכם, גם לפני שהתקבל היתר בניה, וגם במקרים בהם תשלומי הרוכשים נדחו בשל עיכובים במסירה הרי שהתיקון החדש קובע כי רק מחצית מכל תשלום יוצמד למדד, למעט 20% הראשונים ממחיר הדירה אשר לא יוצמדו כלל. מכאן שרק 40% ממחיר הדירה יוצמד בפועל למדד. 

בנוסף, מחיר הדירה לא ימשיך להיות מוצמד למדד לאחר מועד המסירה במידה והקבלן יאחר במסירה.

העלייה במחירי הדירות
לא מן הנמנע, כי העלייה לה אנו עדים בימים אלו, או לפחות חלק ממנה, נובעת מהעלאת מחירים של הקבלנים אשר בעקבות תיקון חוק המכר חישבו את הסיכון של עליית מחירי הקרקע בתוך מחירי הדירות והעלו את מחירי הדירות בהתאמה על מנת לא לפגוע באחוזי הרווחיות שהיו צפויים לקבל טרם התיקון, וייתכן כי הסיבה דווקא טמונה במחסור בהיצע הדירות.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).