בשבועיים האחרונים מציגה איראן לעולם שורה של סרטים המציגים את יכולתם הצבאית. סביר להניח שמערכת הביטחון לא תחדש לעצמה מידע במאמר הזה, אבל האזרח הקטן, ולא רק זה שגר בצפון, כדאי שיתעדכן במה חדש באיראן. בשמונה השנים האחרונות ישראל האדירה את יכולת ההרתעה של מלחמת לבנון השנייה. בזמן הזה, נסראללה מילא את מחסני הנשק שלו במוצרים איראנים שישראל טרם התמודדה איתם. מזלטי"ם מתאבדים, טילים מדויקים, נשק נגד מטוסים וספינות. זו רק הרשימה החלקית, שאגב כלל לא מכוונת לאזור הצפון, זו הרשימה החלקית שמכוונת לאזור המרכז ולחלק הדרומי של מדינת ישראל. 

לפני מספר ימים חשפה סוכנות ידיעות איראנית את המזל"ט שנמצא בשימוש המליציה השיעית בעיראק המסתייעת גם בחיזבאללה הלבנוני. המזל"ט המשופר שנחשף הוא מדגם "יאסיר", משוכלל בהרבה מהמתנות שקיבלו בלבנון אחרי המלחמה. בתחילת 2013, החלה איראן בייצור המוני של המזל"ט שיכול לשאת חומר נפץ, הדגם האיראני מגיע ארוז בתוך תיק גב, הרכבתו פשוטה מאוד, משקלו קל וכל לוחם חיזבאללה יכול להפעילו מכל נקודה.


המזל"ט שהציגה איראן. צילום מסך

שם קוד מוחמד

בסוף דצמבר, יצאו האיראנים לעולם בסדרה של סרטי תדמית מבוימים היטב המציגים תמרונים מאסיבי בשם הקוד "מוחמד". התרגיל שצולם נמשך שישה ימים והשתרע על שטח של 2.2 מיליון קמ"ר ממזרח למייצרי הורמוז. בשלב הראשון של התרגיל, שהוא גדול מסוגו באזור, הוצבו יחידות קרקע שונות, מטוסי קרב ומערכות הגנה אווירית בחלק הדרום מזרחי של המדינה. בסרט מופיע אחד הגנרלים בצבא האיראני, אבו אלרהים מוסאווי, ואומר: "חיזוק יכולות ההגנה" של המדינה היא אחת מהמטרות של התמרונים". על פי דיווחים שהפיצו האיראנים, בתרגיל לקחו חלק בכירים בארגון החיזבאללה, שבעצם למדו את רזי ההגנה. האיראנים לא באמת חוששים מהפגזות של חיל האוויר, אולם תרגיל הגנתי שכזה נועד בעיקר לספק את הסחורה לחיזבאללה בלבנון. "הצבא של המדינה רוצה להעביר מסר של שלום וידידות למדינות שכנות באמצעות תרגיל צבאי זה", אמר המפקד האיראני. מי שקונה את הבלוף שיבושם לו. בתרגילים ניתן לראות בעיקר יחידות ניידות שמופעלות בשילוב רב זרועי של אנשי הקרקע, חיל הים וחיל אוויר. אנשי החיזבאללה לומדים היטב את המערכות שבסבירות רבה נמצאות בידם. 

תצוגת הטילים של איראן

גם הספינות נכנסות בין כוונות

במלחמת לבנון השנייה סטיל של חיל הים ספג טיל שגרם לנזק אדיר ועלה בחיי אדם. ביום השלישי של התרגיל הציגו האיראנים את השיפור שלהם בתחום התקיפה נגד ספינות. הגנרל האירני הציג בסרטון תמרון של ספינות, אולם לצד זה הוצגו גם טילי קרקע ים מדויקים מאוד. 

על פי הערכות מודיעיניות, לאיראנים יש כיום יכולות תקיפה גבוהות מאוד, שיכולות לאיים על העורף הישראלי באופן מאוד משמעותי. האיום לא שובר שוויון אבל בהחלט יכול לשבור את הרוח והחוסן בישראל בזמן עימות. מה שיפגע ביכולת ההנהגה להרחיב ולהעמיק את התמרון ועלול לשבש לצה"ל את תוכניות הלחימה. הערכות מדברות על כך שחלק לא מבוטל מהיכולות של איראן נמצא במחסנים בלבנון. דבר אחד אין עליו עוררין, אנשי החיזבאללה למדו היטב את הנשק האיראני והאינטרס של שני הצדדים משותף, שימוש מאסיבי ביכולות אלו. חיזבאללה ירצה לפגוע בנו כמה שיותר, והאיראנים ירצו לאותת לעולם הגדול על היכולות שלהם, ולהעמיק את האחיזה במזרח התיכון.

מטוסים קטנים, צרה גדולה

בישראל מכירים היטב את היכולות של המזלטי"ם המתאבדים, שנמצאים כבר שנים בידי החיזבאללה. האיראנים אבזרו את נסראללה מיד לאחר לבנון השנייה. זה היה התמריץ המעודד שנועד לחזק את הארגון שהיה על סף קריסה בסיום המלחמה. גם בישראל יודעים היטב כי למזל"ט המתאבד יהי חלק בלתי נפרד בעימות הבא. גם האיראנים וגם החיזבאללה לא מציגים את יכולות המזל"ט בסרטונים שתיעדו את התמרונים הגדולים, הערכה היא כי זו אחת מההפתעות ששומרים אויבנו, זה לא יפתיע את מערכת הביטחון אבל זה בהחלט יפתיע את אזרחי המדינה. הניידות שלו בעלת יכולת גבוהה מאוד, המזל"ט קטן ומשוגר ממשגר נישא ללא צורך במסלול מיוחד, בדיוק כמו רקטה שמשוגרת מעגלה של סופר.