בשעה שצה"ל מתכנן היום (שני) לפתוח בטקסי חלוקת הצל"שים ואות המערכה לחיילי צה"ל ששרתו במבצע "צוק איתן", החליטה ועדת החוץ והביטחון לדחות בשלב זה, את אישור רשימת הגופים האזרחיים שיזכו לקבל את האות.



את הרשימה מרכיב משרד הביטחון, אך האישור הסופי ניתן על ידי ועדת החוץ והביטחון. זאת בניגוד למתן אות המערכה לחיילי צה"ל והגופים הביטחוניים, להם ניתן האות בסמכות שר הביטחון וועדת שרים לטקסים וסמלים.



על פי נציג משרד הביטחון בדיון, עו"ד ישי יודקביץ, הקריטריונים למתן אות המערכה הם: משך המערכה, האם מדובר באירוע רב זרועי, השפעת האירוע על האזרחים, היקף רמת המעורבות של מערך המילואים וכן והיקף התמרון הקרקעי. "אחד העקרונות שהצבנו לעצמנו הוא הניסיון לצמצם ככול הניתן של הרשימה, על מנת למנוע זילות בחשיבות האות. בעתיד נידרש לעשות תיקוני חקיקה כדי להתאים את הקריטריונים למציאות הביטחונית", מסביר יודקביץ.



יו"ר הוועדה, ח"כ יריב לוין, (ליכוד) תמך בהחלטה והסביר: "נראה מוזר שאזרחים מקבלים את אות המערכה. התרגלנו מניסיון העבר שאת האות מקבלים רק בסיומו של אירוע צבאי מז'ורי. זה נראה מאוד בעייתי. האותות הללו אמורים להינתן לאותם אלה שנלחמו בחזית, יש להם משמעות אדירה מבחינת המסר, הערכים ומורשת הקרב. צוק איתן זו לא מלחמת יום הכיפורים ולא מלחמת ששת הימים וגם לא מלחמת לבנון הראשונה. יש כאן זילות של ממש בכל הקשור למשמעות שניתנת לאות המערכה".



עם זאת, הוסיף לוין כי כדאי לשקול בעתיד את שינוי הקריטריונים: "נכון לעשות חושבים לאן הולכים עם ההגדרות הקיימות. כרגע זה נראה שאנחנו מתקדמים לעבר מדרון בשעה שנכון שאדם יקבל במהלך חייו מספר מצומצם ביותר של אותות מערכה".