"התרחיש שאנו נערכים מולו הוא של איום פח"ע שהוא מורכב מול הכוחות שלנו ומול אזרחים במרחב אילת", כך אומר אלוף משנה אריק חן, סגן מפקד אוגדה 80 (אוגדת אדום) החולשת על קווי הגבול הארוכים ביותר של ישראל – מול מצרים וירדן. הדברים מקבלים משנה תוקף על רקע ההיערכות לקראת חג הפסח כאשר עשרות אלפי מבקרים ותיירים צפויים לפקוד את חופי אילת ואת אזור ים המלח.



"בעבר ראינו אירועים במרחב הזה", הוא הוסיף בשיחה עם כתבים צבאיים. "התרחיש הוא של פיגוע מורכב לא במוקד אחד וסביר להניח שהוא גם יהיה ללא התרעה ואל מולו אנחנו צריכים להתמודד".



עוד אמר אל"מ חן, כי המשימה של האוגדה היא לאפשר את תחושת הביטחון ואת שגרת החיים במרחב, בין אם באילת ובין אם בניצנה. "האתגרים המבצעיים הם מאוד מורכבים, כי מצד אחד יש פה גבול של שלום ומצד שני התפתח פה אזור ספר עם סיני שאפשר לארגוני טרור להתפתח ולצמוח כמו ארגון תומכי ירושלים לדאעש. והארגון הזה, כמו שאנחנו יודעים בתקופה האחרונה, מייצר לא מעט פיגועים רגע נגד הצבא המצרי, אבל זה אחד האתגרים היותר מטרידים שלכולם אנחנו נערכים".



בנוסף לשמירת השקט בגבול ומניעת פיגועים, משימת האוגדה היא להיאבק בגל ההברחות של סמים שמקורו מסיני. בחלק מהמקרים בעבר ניסיונות הברחה שסוכלו הפכו לאירועי פח"ע כשהמבריחים פתחו באש הן כלפי חיילי צבא מצרים והן כלפי כוחות צה"ל.



קצין בכיר אחר שיבח את המאמץ המצרי להילחם בטרור בסיני שקיבל תנופה רבה בעקבות פיגוע גדול בנובמבר 2014 נגד בסיס צבא מצרי באזור אל עריש וגבה את חייהם של עשרות חיילים וקצינים מצרים. לדבריו, ההנהגה המצרית נחושה להיאבק בטרור ונזקפות לה לאחרונה הצלחות.



הארגון שביצע את הפיגוע ובעצם אחראי על מרבית אירועי הטרור בסיני בעבר, גם נגד ישראל, כולל ירי רקטות על אילת, הוא אנסר בית אל מקדס. לפני כמה חודשים הודיע הארגון כי הוא נשבע אמונים ומקבל את מרות ארגון דאעש (המדינה האיסלאמית). בעקבות זאת שינתה הקבוצה את שמה ל"מחוז סיני" של המדינה האיסלאמית.



הקבוצה מונה כמה מאות לוחמים שגויסו מקרב השבטים הבדואים בחצי האי סיני ואין מידע כי הצטרפו אליה גם לוחמים זרים. למרות שמדובר בקבוצה קטנה יחסית היא גרמה לאבידות קשות לצבא מצרים. בשנה האחרונה נהרגו במאבק נגדה כ-350 חיילים, קצינים, שוטרים ואנשי מודיעין ושיקרותי ביטחון.



הקושי העיקרי להתמודד עם קבוצת טרור זו נובע מכך שבישראל ובמצרים יודעים מעט מאוד על הקבוצה, חבריה ומפקדיה וקשה לחדור אליה מבחינה מודיעינית, אף שבשנה האחרונה התגברו ושופרו המאמצים ללמוד להכיר ולהבין אותה.