גבול ישראל מצרים, שנחשב לגבול שלום ובשנים האחרונות עסקו בו בעיקר בסיכול חדירת מסתננים, הפך לאחד משערי חדירת הסמים לישראל. משפחות פשע ממרכז הארץ מפעילות קו הברחות בשווי של מיליוני שקלים, מחדירים לארץ סמים קשים ועל הדרך שולחים את לוחמי צה"ל לקרב פנים מול פנים עם מבריחים חמושים ואלימים שמוכנים גם להרוג חיילים כדי לא לסכן הברחות יקרות ערך.

כוחות צה"ל, שאמונים על שמירת הביטחון בגזרה הזו, נאלצים להתמודד על בסיס יומי עם חוליות הברחת סמים. התקרית בה נפצעה סרן אור בן יהודה, מפקדת פלוגת הקרקל, זו דוגמא טובה לסכנה האורבת בגבול, שמעסיקה רבות את מערכת הביטחון.

לראשונה מספרת סרן בן יהודה על הרגעים בהם בחרה את נקודת העימות עם המחבלים, הרגע בו הצילה את חיי הלוחמים שלה, החלטה שעלתה לה בפציעתה שלה ועל הסיכול שהפך אותה לסמל הלוחמות בגדוד המעורב.

"אלו היו דקות ארוכות של ירי מתוך הבנה שהמבריחים יורים עלינו גם הם", משחזרת סרן אור בן יהודה, "מהרגע שקפצתי לנקודה זיהינו את הצד של קולטי הסמים בצד הישראלי אבל אז נפתחה לעברנו אש גם של מקלעים וגם של קלצ'ניקוב ובקשר אני שומעת על דיווחים להקפצת כוחות".

שבע שנים שהיא משרתת בגדוד הקרקל, ועברה אין ספור אירועי הברחה שהפכו לאלימים, כולל התקרית בה היא נפצעה. סרן אור אומרת כי הגאווה הגדולה ביותר שלה זו העובדה שהלוחמים שלה היו לצידה בלי חשש. "האירוע הזה נתן זריקת מוטיבציה גבוהה לא רק לי, אלא לכל הלוחמים. אני הייתי שם עם הלוחמים שלי, שאמרתי להם להסתער והם עשו את זה בלי למצמץ. אני מאחלת לכל מפקד לוחמים כאלה".


זריקת מוטיבציה. סרן ביהודה לאחר פציעתה בבית החולים. צילום: דובר צה"ל


הגזרה הפכה לאתגר גדול עבור צה"ל בעיקר לאור העובדה שהנגישות של המבריחים מספקת הזדמנות גם למחבלים. בצה"ל לא לוקחים סיכונים וכל התקרבות לגדר נחשבת לאירוע ביטחוני לכל דבר. הכוחות בכוננות מתמדת ומלאה ובעיקר מבינים שם שכל מי שחוצה את הגדר מגיע במרחק פסיעה לעיר התיירות התוססת ביותר בסביבה, אילת.

2 מיליארד שקלים הושקעו על ידי הממשלה בגדר שהפכה להיות מעצור משמעותי למסתננים. הנתונים ממחישים את הכרחיות הגדר: בשנת 2012 נרשמו 12,650 חדירות של מסתננים, שאת לעומת 12 בלבד ב-2014 מנקודה בגדר שכבר מזמן נסגרה וסגרה את הגבול.

עם זאת, נתיב הברחת הסמים עדיין מהווה אתגר גדול עבור מערכת הביטחון, בסרטון המצורף ניתן לראות כמה האיום על הלוחמים שמתמודדים עם מבריחים הוא גדול.

סרן בן יהודה מספרת על הרגע בו היא הבינה את האירוע, ואת הרגע בו בחרה בנקודה בשטח לנהל את הקרב מול המבריחים, החלטה שבדיעבד הצילה את חייה ואת חיי הלוחמים שהיו עימה.

"ברגע שהבנו שהברחנו כמה מהם וחלקם נפגעו ניסיתי לאתר את היורים מרחוק ואז אני מזהה שהקשר שלי נפצע ושממשיכים לירות לכיוונו. כאן הבנתי שאם אני לא מחלצת אותו הוא בסכנה. גררתי אותו לכפל קרקע ואז חטפתי את הכדור ונפצעתי. זו נקודה שבה שאלתי את עצמי איפה הכוחות. אני מדווחת בקשר מה קורה, רואה את הסיורים שלי מגיעים עם מקלעים, כולל המג"ד שלי. סך הכל 50 דקות של ירי כבד שכולל נ"ט ומקלעים. השלב הבא שאני זוכרת זה הפינוי המוסק לסורוקה", מסכמת סרן אור.