הערכות המצב המודיעיניות האחרונות הצביעו על הסלמה אפשרית בתחילת חודש אפריל, והפיגוע שאירע אתמול הוכיח כי יש להן אחיזה יציבה במציאות. רק בחודש האחרון עצרו כוחות צה״ל למעלה מ־200 חשודים בפעילות טרור אלימה, והזעם ברשות על אי העברת כספי המסים במלואם מוסיף עוד שמן למדורה.

לפני חודש פורסם ב"מעריב־השבוע" כי מערכת הביטחון נערכת להתחממות ביהודה ושומרון בתחילת חודש אפריל. ההכנות של צה"ל להסלמה האפשרית הגיעו לשיא בתרגיל הפתע המטכ"לי בפיקוד הרמטכ"ל גדי איזנקוט.
 
אחד הגורמים להסלמה זו הוא זעמם של הפלסטינים על ישראל, שלטענתם הצהירה בפומבי כי תפשיר את כספי המסים, אך בפועל לא העבירה אותם. המצב הכלכלי ברשות מדיר שינה מעיני בכירי מערכת הביטחון, שהתריעו כי הלחץ הכלכלי עלול לגרום להתלקחות בשטח. העובדה שפיגוע כמו זה שנערך אתמול יצא לפועל בזמן שהכוננות בגזרה גבוהה בגלל החגים, מראה עד כמה רבה הנחישות ברחוב הפלסטיני להפר את האיזון.
 

במערכת הביטחון מבינים כי ככל שיורעו היחסים עם הרשות הפלסטינית, כך תעורער היציבות הביטחונית באזור. אחד הגורמים המרכזיים להרעה זו הם מהלכיו של יושב ראש הרשות אבו מאזן בזירה הבינלאומית, וכן חילופי הדברים בין שני הצדדים. בצה"ל רואים בנקודה זו אתגר לא פשוט שישפיע בהכרח על הנעשה בשטח. בתקופה האחרונה סיכלה הרשות הפל סטינית ניסיונות רבים להסלים את המצב בשטחים, ובצה"ל דיווחו על ירידה בהיקף הפרות הסדר ובניסיונות הפיגועים, אולם בימים האחרונים נדמה שהופר השקט היחסי.
 
בחודש האחרון ביצע צה"ל שורת מעצרים של פעילי טרור עממי שלקחו חלק באירועי הפרות סדר נגד כוחות הביטחון ונגד אזרחים. למעט הלילה שבו נערך החיפוש אחר ניב אסרף, בכל לילה עצרו כוחות צה"ל עשרות פעילים. בחודש האחרון נעצרו למעלה מ־200 פלסטינים בגדה.
 
במערכת הביטחון חוששים כי גם אירוע קטן יגרור אחריו הסלמה אלימה מתוך הבנה שביהודה ושומרון יש רצון להתעמת עם ישראל. החשש לקריסת הרשות הפלסטינית עדיין קיים בשל המצוקה הכלכלית הקשה ובשל הדרישה של הרחוב מאבו מאזן לקדם מהלכים מדיניים בעולם נגד ישראל.