47 שנה אחרי טביעת הצוללת דקר בדרכה מבריטניה לישראל נסגר מעגל מרגש במשפחתו של מפקד הדקר, רב סרן יעקב רענן ז׳׳ל. ל׳׳מעריב־השבוע׳׳ נודע כי נכדו של המפקד סיים קורס פיקוד ימי מתקדם בחיל הים, באחת המגמות בשייטת 7 - שייטת הצוללות של חיל הים.
 
הנכד שובץ כקצין מחלקה באחת הצוללות ונמצא במסלול המובהק המוביל לפיקוד על צוללת ולהמשיך את דרכו של סבו.
נכדו של רענן גדל בבית שבו לא מעט לוחמים בחיל הים. אחיו שירת כלוחם בשייטת3,של ספינות הטילים, ודודו שירת כחובל. אך טבעי שהנכד התנדב לשירות בצוללות. הוא עצמו מעדיף לשמור על צניעות, אולם השבוע הוא יעלה לראשונה על במה בערב מיוחד שיתקיים בכנסת, בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, ויספר את סיפורו האישי של סבו, מפקד הצוללת המיתולוגי,
מנקודת מבטו ולאחר שסיים את קורס החובלים הקשה בהצלחה רבה ואת קורס הפיקוד הימי בהצטיינות.

כשנה לפני שיצא אל המסע שממנו לא שב, שהה רב סרן יעקב רענן בפורסמות בבריטניה, כחלק מההכנות להפלגה לישראל, ולצדו בני משפחתו. הצוללת דקר, ובסימון הצבאי צ־77, יצאה בפיקודו לדרכה לישראל ב־9 בינואר 1968. דיווח ממיקומה האחרון התקבל מהצוללת ב־24 בינואר 1968 ב־6:00 בבוקר מדרום לקצה המזרחי של כרתים. השדר האחרון התקבל ממנה 18 שעות מאוחר יותר.


מפקד ה"דקר" רב סרן רענן ז׳׳ל. צילום: ארכיון דו"צ 
 
טראומה לאומית
על אף חיפושים נרחבים שנערכו אחריה באמצעות ספינות, צוללות וכלי טיס, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות בעולם, לא נמצאה הצוללת והיא הוכרזה כאבודה. המפקד נספה עם עוד 68 אנשי הצוות. המידע וההערכות עלי הסיבות לאובדנה עול הצוללת לא פורסמו, והפ רשה נתקבעה כתעלומה, כטראורה לאומית. כשנה לאחר טביעתה התגלה אחד ממצופי החירום של הצוללת בחוף רצועת עזה. מסקנות שגויות מניתוח ממצאי המצוף ומקום הימצאו הובילו לחיפושים אחריה בחופי מצרים ובים האגאי, אך אלה לא העלו דבר.

כשנה לאחר טביעתה התגלה אחד ממצופי החירום של הצוללת בחוף רצועת עזה. מסקנות שגויות מניתוח ממצאי המצוף ומקום הימצאו הובילו לחיפושים אחריה בחופי מצרים ובים האגאי, אך אלה לא העלו דבר.
כ־30 שנה לאחר מכן שבו החיפושים והתמקדו בקטע הנתיב שבו אבד הקשר עמה. ב־28 במאי 1999 נמצאו שרידיה של דקר על ידי מערך החיפוש במים עמוקים של חברת נאוטיקוס. השרידים נמצאו בקרקעית הים בעומק של שלושה ק״מ, בערך במחצית הדרך בין כרתים לחיפה, על נתיב השיט המתוכנן, במרחק של 485 ק״מ מיעדה. השריד הגדול מהצוללת מוצג כיום במוזיאון חיל הים בחיפה.
הפיקוד על הצוללת דקר נמסר לידי רב סרן יעקב רענן, בוגר קורס חובלים ד'. רענן היה קצין מוערך, ששירת קודם לכן כסגנו של סגן אלוף יוסף דרור, בעת שפיקד הצוללת הראשונה, אח״י תנין. רענן התבלט גם בהנהגת הנהלים הייחודיים המסדירים את תפעול הצוללת, המחייבים משמעת הדוקה מזו הנהוגה בשאר ספינות חיל הים.
לשורת הפיקוד הבכיר בשייטת הצוללות של חיל הים הצטרף עתה נכדו של רענן ובחיל מעריכים כי בתוך כמה שנים גם הוא יזכה לתואר ״מפקד צוללת״.