שמונה חודשים לאחר מבצע "צוק איתן", הדיווחים על כך שמי שמוגדר רמטכ"ל חמאס, מוחמד דף, שרד את המערכה, מעלים את השאלה לאן פניו של ארגון הטרור.



הצהרות חמאס על התחמשות, חידוש חפירת המנהרות וירי רקטות יום יומי לעבר הים, מראות שמאחורי הדברים עומד מנהיג שסוחף אחריו את הארגון כולו. ולא פחות חשוב, מפיק לקחים.
 
 למשל, הארגון מבין כי הגבול המצרי יכול לחזור להיות יתרון גדול. אמנם אי אפשר לחפור שם מנהרות, אבל חמאס מעבה את התשתיות שלו לאורך הגבול, שיכוונו ביום העימות נגד העיר אילת ונמל התעופה שלה. בחמאס ראו היטב איך השבתת נתב"ג בצוק איתן הפכה ל"סוג של הצלחה" ומבינים כי  אילת היא נכס אסטרטגי. 
 

בארגון מעריכים כי השבתת העיר הדרומית בימי לחימה, תעלה למשק הישראלי מיליוני שקלים. זאת לצד העובדה כי אם אזורים שונים בארץ יופגזו, אילת אמורה לקלוט תושבים מאזורים אלה.
 
גם ההתבטאויות של גורמים ביטחוניים על כך שכיפת ברזל תאבד מיכולת היירוט שלה בגזרה הצפונית, בעיקר בגלל כמות גדולה של שיגורים מצד חיזבאללה, גרמה על פי הפרסומים לדף להבין שירי מאסיבי של רקטות ופצמ"רים בבת אחת לעבר יישובי עוטף עזה, יפגע באחוזי ההצלחה של כיפת ברזל.
 
בנוסף, הידיעה שדף חי היא תנופה מוראלית ללוחמים בשטח. הערכות הן כי חמאס מעסיק למעלה מאלף פועלים בחפירת מנהרות. עם זאת, הוא טרם ביצע ניסיון לחפור מנהרה מעבר לגבול ועסוק בעיקר בשיקום התשתיות בשטחו. זו משימה לא פשוטה בכלל לאור העובדה כי יחידת המנהור של צה"ל גרמה לא רק להרס המנהרות, אלא גם להרס מוחלט של תוואי השטח, דבר המקשה על החופרים לשקם את התשתיות. 
 
לצה"ל יש יכולת טכנולוגית להתמודד עם המנהור, ועל אחת מהן קיבל אמש מח"ט גבעתי, אל"מ עופר וינטר, פרס ממשרד הביטחון. וינטר הופקד על ידי מפקד פיקוד הדרום, האלוף סמי תורג'מן, למצוא פתרון למנהרות. 
 
מוחמד דף הכין ל"צוק איתן" אלפי לוחמים שהיו אמורים לצאת מתוך עשרות מנהרות ולייצר תמונת ניצחון בכיבוש יישובים, רצח חפים מפשע, הרג של לוחמים במוצבים  וחטיפה של חיילים. החמאס נכשל ברוב הניסיונות. לצד הכישלונות, הארגון הצליח להרוג 15 לוחמים ולשבות שניים, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל. 
דף מבין כי הכישלון הזה נובע בעיקר ממיומנות נמוכה של אותם מחבלים ולעימות הבא הוא כבר מכשיר יחידה מובחרת, כמה מאות מחבלי חמאס, שמאומנים על ידי האיראנים וינסו להגיע לאותם הישגים שבהם נכשלו ב"צוק איתן".
 
 גורמים בכירים בצה"ל לא מודים בזה, אבל אומרים בחדרים סגורים כי במידה שהחמאס יחזור לעימות משמעותי מול צה"ל בטווח השנה-שנתיים הקרובות,  "צוק איתן" ירשם ככישלון. 

כישלון של ישראל פירושו הצלחה של דף, ולשם הוא חותר. לצד זה עדיין מעריכים בצה"ל כי החמאס מורתע. הרצועה הרוסה ולארגון אין את היכולת והתמיכה מהרחוב לחזור לעימות משמעותי וארוך בשנים הקרובות.