שר הביטחון משה בוגי יעלון פתח את יומו השלישי של כנס הרצליה בבינתחומי והתייחס לנעשה במזרח התיכון, מהסכסוך הישראלי-הפלסטיני, איראן ועד למלחמה בסוריה. 



בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר יעלון כי עמדת ישראל ברורה: "איננו רוצים לשלוט בפלסטינים. הם החליטו להתפצל לשתי שורות פוליטיות. החמסטאן ברצועת עזה. והרשות הפלסטינית בהובלת אבו מאזן ביהודה ושמרון. איננו רוצים שהם יצביעו לכנסת". 



לדבריו, כשמדברים על מו״מ, "אנחנו מוכנים לשבת בכל רגע אבל בלי תנאים מוקדמים. והעובדה היא שגם כשהיו, המו״מ לא צלח. זהו האתגר העיקרי שלנו לטעמי. אני לא רואה הסדר יציב בתקופת חיי. אז בואו נציב יעדים ריאלים. לכן אנו נמצאים כל הזמן תחת אותה מסגרת שלא נשלוט בהם. צעדים ששומרים פה על היציבות. מבלי לנסות לכפות מבחוץ איזשהם קיצורי דרך. 



בשר לסוריה, אמר שר הביטחון, כי המדיניות הישראלית להתפתחויות באזור היא לא להתערב - לא לנקוט צעד באשר למתרחש בסוריה. "יש כבוד לקווים האדומים שלנו שמבוסס על הרתעה. אבל גם שיתופי פעולה שמאפשרים לצדדים לתמרן ולהיעזר אחד לשני. זו מדיניות מפוקחת, ריאליסטית, ללא נאיביות וללא פטרוניזם. אנחנו לא רוצים להחליט בשבילם אם הם יהיו יותר או פחות דמוקרטים. זה הלקח מהתפישה העולמית השגויה כלפי המזרח התיכון".



יעלון התייחס למו"מ בין איראן למעצמות על תכנית הגרעין ואמר: "די ברור שהצד המערבי מאוד מעוניין בהסכם, ומבחינתנו ההסכם הזה הוא רע. הוא מלבין את הפעילות המנוגדת להחלטות מועצת הביטחון, שאסרו על איראן להגיע לנקודה שהגיעה. תהיה לנו מדינת סף גרעינית".



לדבריו, במסגרת המו״מ לא היתה התייחסות לייצור הטילים של איראן. "לא נדונה שאלת פעילות המשטר הזה כמשטר סורר: חתרנות מדינית, טרור, שבמקביל מנסה לפתוח חזית טרור ברמת הגולן, שנמנעת רק אודות לפעילות שלנו".



"כאשר המשטר הזה יתחזק כלכלית וימשיך בפעילות הטרור - תהיה בעיית פרוליפרציה במזרח התיכון", הוסיף שר הביטחון.



לגבי היחסים בין מדינת ישראל לארה"ב אמר יעלון כי "היחסים חייבים להמשיך ולהיות חלק ממרכיב הביטחון הלאומי שלה. לשמחתי מערכת היחסים הבטחונית לא נפגעה. להיפך. האינטרסים והערכים משותפים. היום אפגש עם יור המטות המשולבים. היחסים הללו חשובים לנו ביותר.