נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון, אלוף במיל' יצחק בריק, חשף היום (שלישי) את הדוח השנתי והציג שורה של תלונות שנמצאו מוצדקות בכל הקשור ליחס מפקד-פקוד, שרותי הרפואה לחיילי צה"ל, תנאי שירות ותשלומים, יחס למערך חיילי המילואים ומיועדים לשירות ביטחון ופרק נוסף הקשור לכבוד העצורים והכלואים בבתי הכלא בצה"ל. "על צה"ל לבנות תחושת אמון לא רק בקרב החיילים והמפקדים, אלה בקרב משפחותיהם, המפקידות בידי צה"ל את היקר להם מכל", אומר הנציב בריק.



הדוח מציג התנהלות חמורה של מפקדים שהשררה והכח היו מנת חלקם. מפקדים שהראו התעלמות ממצוקות בריאותיות ואישיות וחשבו באופן מוטעה כי שבירת החייל תסייע להם בחקירתו. בדוח קובע הנציב כי "התנהלות המפקדים, הניכרת בהשפלות, בפגיעה ברגשות הפרט, בזלזול ובהתבטאויות בוטות, אינה דרך הפיקוד עליה גדלו דורות של מפקדים".



בין היתר מציג הדוח קבילות שנמצאו מוצדקות ובהן סמ"פ שסטר על פניו של חייל, בעט בחיילים אחרים והכה אותם במספר אירועים; קצינה שהתעמרה בחייל, באה עמו במגע פיזי אלים, נעלה אותו בחדר ללא אפשרות לצאת לשירותים והשתמשה באלימות מילולית כלפיו; מ"פ שזעם על נהגו שהוציא גימלים התבטא בפניו בחומרה רבה: "אל תדאג, אני א**** אותך על כל יום שלא היית פה" או "בזמן שלא היית פה דאגתי לחברה שלך, ביקרתי אותה". המ"פ אף דאג להשפילו ברבים כשאמר לסובבים "הוא הכלבה שלי, הזונה שלי".



קבילה מרתקת שנאלצו להתמודד עמה לראשונה, היא של חייל הומוסקסואל שקבל על כך שלא טופל כראוי בהליך הכרתו כידוע בציבור לבן זוגו. החייל טען כי לא קיבל את התנאים הכלכליים בעקבות היותו חייל ידוע בציבור בשירות חובה. החייל טען בקבילתו כי לא מאושרות לו הטבות שמאושרות לחיילים מקבילים הנמצאים בזוגיות שאינה הומסקסואלית. הקבילה נחשבת לדרמטית שכן תוצאותיה הובילו לעבודת מטה וכעת גם אנשי קבע יוכלו לקבל הכרה שתוביל לשורת הטבות בנושא בדיוק כפי שמקבל איש קבע נשוי, כגון: נופש משפחתי, השתתפות בהוצאות חינוך ופנאי.



בצה"ל הוחלט לאמץ את הליך ההכרה בידועים בציבור בזוגות חד מיניים כפי שמתקיים בביטוח הלאומי. אולם ההכרה תחול רק על הטבות שירות ולא הטבות גמלאות על פי חוק. החייל יוכל לקיים את ההליך מול הביטוח הלאומי ולהביא את האישור לצה"ל כדי לקבל הכרה במהלך השירות.



גם נושא החיילים הטבעוניים קיבל השנה פרק בדוח הקבילות. הקבילה הגיעה לראשונה באמצעות הפייסבוק, במסגרתה קבוצה של חיילים טבעוניים, שאינם מכירים זה את זה, טענו לאי מתן מענה לצרכים שלהם. הקבוצה כללה מלש"בים וחיילים בסדיר ובמילואים. בקבילה הם טענו כי דמי הכלכלה אינם עולים בקנה אחד עם הצורך התזונתי, וקבלו על כך שתהליך ההכרה בהם הוא מורכב ומסובך. החיילים הלינו על כך שהליך ההכרה בהם ובאורח חייהם מורכב ומסורבל ויוצר מצב לפיו החיילים הטבעוניים נותרים ללא מענה זמן רב. הנקח"ל סבר בממצאיו בנושא כי "ראוי שצה"ל יתחשב באוכלוסיית הטבעונים, כפי שהוא נותן מענה בתחום המזון לאוכלוסיות נוספות, ויקפיד ככל האפשר, לדאוג לרווחתם ולתזונתם במהלך שירותם".



בדוח הנוכחי נבדקו 6711 קבילות שהתקבלו, 61.6 אחוז מהן נמצאו מוצדקות, בקרב קבילות מצד מיועדים לשירות ביטחון חלה עליה חדה ולראשונה קבילה מהפייסבוק התקבלה ונמצאה מוצדקת, קבילה בנושא טבעונות.



מדובר צה"ל נמסר כי דוח נציב קבילות החיילים התקבל בצה"ל. הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, מינה עם קבלת הדו"ח את סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לטפל בפערים שהועלו בדוח כחלק מתוכנית העבודה לשנה הקרובה. "בצה"ל מחויבים ללמוד את תכניו ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדורש תיקון", נמסר מדובר צה"ל.



הרמטכ"ל הדגיש עם קבלת הדו"ח כי "לכל חיילת וחייל ישנה זכות לשירות מכבד והולם" וכי "למפקדים החובה לאפשר זאת. המשאב החשוב ביותר שיש לצה"ל הוא אנשיו ועל כן נדרשת הקפדה על הטיפול באנשים - עד לאחרון החיילים. על-אף האתגרים העומדים בפני צה"ל, בימים אלו יש להציב בסדר העדיפויות את הטיפול באנשינו".