חברת רפאל (רשות פיתוח אמצעי לחימה) זכתה הערב (שני) במכרז להקמת מערך הסייבר הלאומי שצפוי להיות מוקם בנגב. המהלך יקרה בשנים הקרובות וכחלק מהפעלתו יגייסו בחברת רפאל עשרות עובדים שיעבדו בדרום הארץ. במכרז התמודדו חברות גודלות מהארץ ומהעולם



"אנחנו זכינו במכרז להקמת מערך לאיתור, לזיהוי ולטיפול באיומי הסייבר במטרה להקים מעטפת שתיתן סיוע למגזר האזרחי במקרה של התקפה וטיפול בחלק ממשרדי הממשלה מול האיומים ההולכים ומתפתחים", מסביר תא"ל במיל' אריאל קארו, ראש מנהלת מודיעין וסייבר ברפאל. "יש פה החלטה מאוד אמיצה בצורך לשלב בין יכולות מאוד מתקדמות של ישראל ויכולות בינלאומיות. רפאל הובילה קבוצה שמתבססת על ידע נרחב ביותר, ונוסיף בקבוצה חברות בינלאומיות שיביאו ידע וניסיון רב וגם יד ישראלי ייחודי שפותח אצלנו ברפאל. זה פתרון שמכיל את כל הרכיבים גם יחד ונותן מענה ייחודי מסוגו".



רפאל זכתה במכרז שכולל את הקמת המרכז בדרום ותפעולו בחמש השנים הראשונות שלו. החברה תהיה רכיב מאוד מרכזי בכל הקשור להגנה בסייבר במרחב של ישראל. כשכבר 15 שנה שחברת רפאל מפתחת אצלה את תחום הסייבר. ובתור במשרד כוח האדם של החברה עומדים בתור לא מעט יוצאי יחידת 8200. ואכן החברה צפויה לקלוט עשרות עובדים כחלק מהזכיה במכרז. חלקם הגדול צפוי להעתיק מגוריו לנגב כדי לעבוד מהדרום. "סייבר הוא מימד פעולה חדש, מימד לחימה חדש שלא שונה ממה שאנחנו מכירים. לרפאל יש לא מעט יכולות בפיתוח והדבר פשוט הועתק למרחב הסייבר. הצלחנו גם להפוך את היכולות הללו ליכולות מסחריות. החיבור בין כלל החברות הביא למשהו שאין כדוגמתו בארץ".



יובל גלילי, מנהל שיווק בתחום רפאל בסייבר סיפר למעריב אונליין כי כמות החברות בארץ שקמות בתחום הסייבר נמצא בעלייה דרמטית. "עד לפני 3 חודשים פעלו בארץ 250 חברות בתחום הסייבר. לפני שבוע בדקתי את הנתון וכיום יש כבר 300 חברות. כל שני צעירים שיוצאים מיחידת 8200 תופסים יזם, מגייסים כמה מיליונים ומקימים חברה".



לדבריו החברה עסוקה רבות גם בהגנה על עצמה מפני התקפות. "עד היום לא הצליחו לחדור לתוך רפאל", מספר גלילי. "היו נסיונות חדירה, בין היתר לעובדים ספציפים. פשוט התחקו אחר העובדים ואנחנו עצרנו את זה". בעקבות זכייתה במכרז צפויה רפאל להפוך לאחת החברות המובילות בעולם בתחום הסייבר.