ראש השב"כ יורם כהן, ובכירי הארגון הופיעו היום (שלישי) בפני מליאת ועדת החוץ והביטחון וסקר את הנושאים הנמצאים על סדר היום הביטחוני שבאחריות הארגון בראשו הוא עומד.

כהן ובכירי שב"כ נוספים הציגו במהלך הסקירה את נתוני הסיכול ומגמות הפיגועים בשנים האחרונות. מאז 2012 ישנה עלייה של 50 אחוז מידי שנה בפיגועי הטרור העממי (683 פיגועים במהלך 2012 למול 1834 פיגועים ב 2014), כאשר הקפיצה המשמעותית ביותר התרחשה במהלך מבצע "צוק איתן". עוד עלה כי בשנת 2014 סוכלו כ 130 חוליות צבאיות (מרביתן חמאס) ואילו עד עכשיו בשנת 2015 סוכלו 60 חוליות. עוד בהקשר זה נמסר כי הטרור הממוסד מתקשה לבצע פיגועים לאור רצף הסיכולים שביצעו שב"כ וצה"ל באיו"ש. פיגועים עממיים או פיגועי מפגע בודד אפיינו את מרבית פעילות הטרור שהיה במהלך השנה האחרונה.

לדברי בכירי השב"כ, מה שמרסן את הפעילות החבלנית באיו"ש, אלה פעילות הסיכול הישראלית, הכלכלה היציבה באופן יחסי ורצון הציבור לשמור על רווחתו האישית. "כל אלו ועוד מהווים פקטורים משמעותיים ואפקטיביים יותר ביחס לגורמים הפועלים לערעור היציבות כגון היעדר אופק מדיני, טריגרים בינלאומיים או מאמצי חמאס".

ביחס לשיתוף הפעולה הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל, אמרו ראשי הארגון, כי הוא מאפשרת לרשות לשרוד למול פעילות חמאס באיו"ש. עוד עלה כי הפעילות של הקהילה הבינלאומית מהווה גורם מרכזי בעיצוב המציאות בשטח. להערכת אנשי השב"כ, בשלב זה הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון מתמקד בעיקר בצורך להגיע לרווחה כלכלית ועל כן הוא פסיבי באופן יחסי הקשרי עימות אפשרי. עוד נאמר כי ניכר כי אבו מאזן פועל למען שימור המורשת שלו, "בין השאר בקידום מהלכים חד צדדיים ולעומתיים מול ישראל, פעילות במועצת הביטחון, פעילות בבית הדין הבינלאומי וכן פעילות שתכליתה לקדם חרם על ישראל".

ראש השרות התייחס למחוות שישראל ביצעה מול הרשות הפלסטינית במהלך חודש הרמדאן. ישראל איפשרה הקלות משמעותיות על כניסה של מתפללים להר הבית, כולל ביצוע של בידוק ביטחוני על ידי הרשות והורדת גיל המתפללים. חלק מההקלות אלא לא מומשו על ידי הרשות לאור הלעומתיות המופגנת מול ישראל. 

בדיון גם היתה התייחסות לרצועת עזה ותנועת חמאס, אשר מצויה במצוקה אסטרטגית ומעמדה כריבון בשטח נמצא בשחיקה. באשר לתהליך השיקום של הרצועה. הדוברים הזכירו כי הכספים שהובטחו לשיקום הרצועה לא הגיעו בפועל, בין השאר בשל הסכסוך בין הרשות הפלסטינית וחמאס וחוסר הנכונות של חמאס לאפשר לרשות לשלוט על המעברים ברצועה. כהן ציין כי ישראל מקדמת את שיקום הרצועה ולמעשה הינה הגורם המרכזי שמעודד ומקדם את שיקום הרצועה. ראש השב"כ ציין כי החמאס מסיט תשומות בנייה המיועדות לשיקום האזרחי לטובת שיקום מערכיו הצבאיים שנפגעו ב"צוק איתן".

לגבי עימות עתידי בין ישראל לחמאס, אמרו ראשי הארגון, כי מאז סיום מבצע "צוק איתן", החמאס מאיץ את ההערכות הצבאית שלו. "מאמצי ההתעצמות של חמאס מאז סיום המבצע כוללים שיקום פרויקט המנהרות ההתקפיות, חידוש מאמצי הפיתוח והייצור הרקטי, הגברת האימונים בים באוויר וביבשה וכן המשך מאמץ לקבלת סיוע מאיראן", אמרו. יחד עם זאת, להערכת השב"כ, בשלב זה אין לחמאס כוונה לפעול נגד ישראל.

בנושא תחום ההגנה בסייבר, נמסר כי עד עכשיו לא נרשמה כל פגיעה בתשתיות קריטיות של המדינה, עליהן מופקד שב"כ, מצד גורמים עוינים. השירות ממשיך לממש את יעודו כמי שמופקד על סיכול איומי ריגול, חבלה וטרור - גם במרחב הסייבר.