בשבוע הבא תמלא שנה למבצע צוק איתi שבו נכנס צה"ל לבוץ העזתי ואשר במהלכו נהרגו 67 חיילים ונפצעו 1,620. 
 
כעת מתברר כי לראשונה מאז קום המדינה הצליחו בחיל הרפואה במהלך המבצע להוריד את שיעור הלוחמים שנפטרו עקב פציעות ממספר דו-ספרתי לחד-ספרתי. כך, 91% מפצועי צוק איתן שוקמו ונותרו בחיים בזכות עבודת מטה ארוכה שהניבה כמה לקחים חשובים. 
ההורדה הדרמטית הזו התאפשרה לאחר שבמשך שנים אספו בחיל הרפואה את נתוני המלחמות הקודמות והפיקו לקחים. ״'שומר אחי אנוכי' זו תוכנית בניין כוח״, מספר סא״ל ד״ר אבי יצחק, רע״ן רפואה מבצעית בחיל הרפואה. ״בנינו כוח רפואי ייעודי לקראת עימות. תכליתה של התוכנית הייתה להביא את הטיפול הרפואי כמה שיותר קרוב לנקודת הפציעה. קירבנו את אנשי הרפואה לפצועים ושיפרנו את היכולת שלהם ברמת הטיפול. הגדלנו את כוח האדם משני רופאים בגדוד לחמישה בכל גדוד. בעצם לכל פלוגה היה צוות רפואי ברמה של רופא. שינינו תפיסה. רצינו לטפל בפצועים כמה שיותר קרוב למועד הפציעה.

בעבר היו לוקחים לתאג״ד, לגבול, למנחת, ואילו היום אנו מכניסים את צוותי הרפואה פנימה לשדה הקרב ושם מתבצע הטיפול״.
25% מהחללים בשדה הקרב מוגדרים כמוות בר הצלה, כלומר כאלה שאם מיד לאחר הפציעה היו מגיעים לבית החולים, ניתן היה להציל את חייהם. במלחמת לבנון השנייה, למשל, 76 חיילים (9% מהנפגעים) סבלו מפגיעות עיניים. בצוק איתן חולקו משקפי מגן לכוחות עוד בטרם תחילת המבצע כחלק מערכת ״שומר אחי אנוכי״. משקפי מגן הוענקו גם לכוחות שחצו את גדר הגבול, וכתוצאה מכך 49 חיילים בלבד בצוק איתן (6% מהנפגעים) סבלו מפגיעות עיניים.
גורם מוות נוסף בעבר הוא איבוד דם. ״רכשנו וציידנו את הלוחמים בחסמי עורקים מסוג cat. אלו חסמים היעילים בהרבה מחסמי גומי/ סיליקון או מחסמים מאולתרים״, מסביר סא״ל יצחק. ״חסמי עורקים מסוג cat חולקו לכל לוחם עוד בטרם המבצע, כחלק מערכת 'שומר אחי אנוכי', ולוחמים הוכשרו לשימוש cat כבר בטירונות במסגרת הכשרת 'מצילי חיים'״.
כמו כן, בגלל הקושי לתת מנות דם בלב שטחי הלחימה נרכשו בחיל הרפואה ערכות פלזמה, שבצה״ל קוראים להן ״אבקת דם״. מדובר באבקת פלזמה, שבמגע עם מי חמצן ניתנת ללוחמים בעירוי ומספקת את כל המרכיבים האיכותיים שיש בדם. ״חומצה טרנקסמית מעכבת פירוק קרישי דם ובכך מסייעת לעצירת דימום״, מסביר סא״ל יצחק. ״זה הוכנס לשימוש לרמת מטפלים בכירים בצה״ל ו-98 חיילים (14% מה-נפגעים) טופלו בתרופה זו במהלך צוק איתן. מדובר במרכיב בדם המכיל חלבונים שונים, ביניהם גורמי קרישה המאפשרים לעצור דימום. עד השנים האחרונות פלזמה ניתנה במסגרת החייאות שבוצעו בבתי חולים בלבד״.
* * *
עוד גילו בחיל הרפואה כי גורם מוות נוסף הוא הכאב שמתלווה לפציעה. הזרקת חומרי הרגעה בשטח היא כמעט בלתי אפשרית, וכדי להקל על הכאב העצום רכשו לכל לוחם סוכריות מורפיום: מעין סוכריית מציצה שמאלחשת את הכאב ומשאירה את החייל בחיים. לדברי סא״ל יצחק, ההתמודדות עם הכאב מצמצמת את היכולת של הפצוע להילחם בפציעה, והסוכרייה מסייעת בטיפול בו. ״במבחן התוצאה שיפרנו את המטרה שלשמה אנחנו קיימים - הורדת התמותה בשדה הקרב״, הוא מספר. ״אנחנו מדברים על ירידה מ-13% ל-9%. זה טיפול ישיר בנתון הקטלניות של שדה הקרב. פצוע יכול למות מפציעה אנושה, מטיפול לקוי, מפינוי שמתעכב ועוד. אספנו את הנתונים ופשוט שיפרנו אותם בכל פרמטר אפשרי״.
גם גורמי רפואה אזרחיים, כמו חדרי מיון ומטפלי השיקום, מעידים כי בעקבות שינוי התפיסה מצב הפצועים שהגיעו לבתי החולים לאחר הטיפול הראשוני של צוות הרפואה היה טוב מאשר בעבר, מה שתרם לאחוזי הצלחה גבוהים בטיפול הרפואי ובשיקום.